Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] Wymiana koła pasowego wału dla laika


karaoke1
20-03-2014, 21:10
Cześć .. Operację którą opiszę wykona każdy samodzielnie kto ma choć znikome pojęcie o mechanice. Objawy usterki to grzechotanie napinacza paska klinowego.
Co potrzebujemy...
Lewarek, klucz do kół, kliny pod koła, mała "breszka" nasadka nr 19 śrubokręty, podstawowe klucze płaskie/oczkowe nr 8/10. Lakier do paznokci :)
Autem udajemy się do pobliskiego warsztatu wulkanizacyjnego gdzie skorzystamy z uprzejmości właściciela i pożyczymy na chwilkę klucz pneumatyczny.
1.) podnosimy maskę i przy pomocy "breszki" zapierając o łapę silnika luzujemy napinacz i blokujemy go śrubką wsuwając ją w specjalny otwór w obudowie napinacza. ściągamy pasek klinowy
2.) Lewarujemy auto i ściągamy koło od strony pasażera, pamiętajcie o ręcznym i podłożeniu coś pod koła. )d strony zderzaka i błotnika odkręcamy plastikowe nadkole które po odchyleniu da nam dostęp do koła pasowego.
3.) Dzięki pożyczonemu kluczowi z nasadką 19 praktycznie bezboleśnie odkręcamy koło pasowe.
4.) Ja kupiłem wraz z kołem nową śrubę (20zł) którą całą wymalowałem różowym lakierem do paznokci :) Pneumatyk na przykręcanie i koło pasowe na miejscu (zwróćcie uwagę że koło ma wcięcie i wchodzi tylko w jednej pozycji na wał)
5.) Zakładamy pasek i odblokowujemy napinacz. Odpalamy i patrzymy czy wszystko ok...
6.) Przykręcamy nadkole i zakładamy koło
Całość zajęła mi ok 35 min
Koło pasowe 160zł, nakrętka 20zł pasek klinowy 49zł użyczenie klucza 10zł
6.) Cisza po odpaleniu silnika BEZCENNA
We warsztacie wołali od 80 do 100zł za wymianę
Pozdrawiam

Basra
20-03-2014, 22:01
Witam

Koło pasowe na wale korbowym dokręcamy w 2 etapach.Pierwszy 30Nm.Drugi o 180 stopni.Bez urazy,ale tym pneumatem to poszłeś po bandzie.

pozdrawiam

samp00
21-03-2014, 06:41
Czyli dochodzi jeszcze klucz dynamometryczny.
Pneumatyk to chyba do odkręcenia i przykręcenia koła - nigdzie indziej nim nie dojdziemy.

Pozdro: samp00.

wiktor20501
21-03-2014, 13:02
Ja kupiłem wraz z kołem nową śrubę (20zł) którą całą wymalowałem różowym lakierem do paznokc w jakim celu?

damiasek
21-03-2014, 13:25
Pewnie jako zamiennik kleju do gwintów "locklite" ;)

janek001
21-03-2014, 14:27
pewnie jako zamiennik kleju do gwintów "locklite" ;)

bo jest jednorazowa !

karaoke1
21-03-2014, 20:42
Klucze do kół stosowane w wulkanizacjach mają w rękojeści regulację momentu..
Jeśli zaczniecie od najsłabszego i nie da rady stopniowo zwiększacie.. Tym samym ustawieniem należy przykręcić... Zwykłym kluczem śruba praktycznie nie do ruszenia gdyż nie ma jak zblokować wału korbowego.. Dojście jest idealne nawet tak dużym narzędziem jaki jest klucz stosowany w wulkanizacjach. Jak ktoś ma pieniądze może jechać nawet do serwisu... Nie wszystkim jednak się przelewa a punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :))

Basra
21-03-2014, 21:10
Witam

W silniku jest otwór, do blokowania koła zamachowego, w okolicy elastycznej rury wydechowej, aby poluzować-zakręcić śrubę koła pasowego.

pozdrawiam

technikibart
14-11-2014, 17:25
Chłopaki, po pracy zabrałem się za wymianę koła pasowego wału. Jak wiadomo nadkole ściągnąłem, koła cegłami zablokowałem żeby auto nie odleciało i ręczny. Cegły dałem pod bele i stoi sztywno. Wrzuciłem jedynkę, na piątce też próbowałem a koło pasowe jak się kręci, tak się kręci. Jak go nie zablokuje w jakiś sposób to nigdy tej śruby nie odkręce. Kurcze jak to? Czym to zablokować? O ile się nie mylę patrząc na koło z góry kręci się w prawo, więc trzeba odkręcać śrubę w lewo bo jednak gwint musi być zgodnie do obrotu wału
? Masakra...

technikibart
14-11-2014, 17:29
Zapewne to z czego wymianą walczę nad twoim postem zadałem pytanie

luk_20_89
19-12-2014, 21:32
Panowie przy wymianie koła pasowego trzeba coś robić z rozrządem? Ma z rozrządem on coś wspólnego? I czemu to trykocze na zimnym.

radek70
19-12-2014, 21:56
Panowie przy wymianie koła pasowego trzeba coś robić z rozrządem?
Koło pasowe nie ma nic wspólnego z rozrządem. Do sprawdzenia: napinacz paska, łożysko klimy, sprzęgiełko alternatora.

luk_20_89
20-12-2014, 15:19
Ale jak to wszystko sprawdzic

radek70
20-12-2014, 20:42
Ale jak to wszystko sprawdzic
Koło pasowe przy mocnym uszkodzeniu/biciu potrafi przepiłować paskiem osłonę rozrządu. W ekstremalnej sytuacji rozwali rozrząd, wkręcając jeden pasek w drugi, tyle ma wspólnego. Jeśli napinacz telepie się mocno góra/dół to kolo pasowe do wymiany. Można zdjąć pasek i odpalić silnik. Kontrolka ładowania nie zgaśnie, ale przez chwilę akumulator się nie rozładuje. Wiemy czy objaw ustał. Szukamy dalej obracając koła napinacza, klimy, alternatora czy mają luzy. Można też przy założonym pasku przytykać cienką listwę do w/w elementów (oczywiście nie do części ruchomych), przykładając do ucha usłyszymy co hałasuje. Taki stetoskop. Jak dobrze kojarzę, to sprzęgiełko igiełkowe alternatora ma ciągnąć w jedną stronę, w drugą ma się luzować i nie obracać wałkiem. Jeżeli jest zakleszczone, to będzie telepać. Na forum jest o wymianach napinacza, łożyska klimy i sprzęgła alternatora. Trzeba poszukać.

llukas17
18-04-2015, 11:39
Odkopię trochę temat.

Znalazłem sprzeczne informacje.
Żeby zablokować koło pasowe w 1.6 tdci 90 km wystarczy włączyć wysoki bieg (i trzymać hamulec) i można odkręcać ??
W którą stronę się odkręca ?? (prawy czy lewy gwint)

technikibart
18-04-2015, 14:16
Odkopię trochę temat.

Znalazłem sprzeczne informacje.
Żeby zablokować koło pasowe w 1.6 tdci 90 km wystarczy włączyć wysoki bieg (i trzymać hamulec) i można odkręcać ??
W którą stronę się odkręca ?? (prawy czy lewy gwint)

Co za bzdura, w obie strony będzie się obracać, zobacz na zapalonym silniku w którą stronę kręci się koło i w przeciwną strone zacznij odkręcać. Jak robisz to pod lewarkiem to weź kogoś do pomocy, cegłę i prętem zablokuj, chacząc tak żeby koło się nie obróciło, u mnie pomogło. po wymianie dokręć najmocniej jak się da a z biegiem sama śruba się dokręci. Ale w ten sposób robisz to na własną odpowiedzialność.

krzys1968
15-05-2015, 21:24
Witam dolacze sie do tematu tu udostepniam link skad sciagni instrukcje demontazu kola pasowego lub rozrzadu http://chomikuj.pl/rikutiku/peugeot+407/407+1.6+HDI+instrukcje+napraw/rozrzad,630866053.pdf:razz: jest tam dokladnie opisane

rafalg
15-05-2015, 23:07
Ja założyłem koło pasowe Corteco. Powiem szczerze że mechanik nie blokował wału do odkręcenia. Natomiast samo koło hałasuje i mam wrażenie że nie pracuje po osi jak trzeba. Tak to jest z zamiennikami.

keker1
20-12-2015, 10:16
Panowie jestem po wymianie koła pasowego metodą garażową. Nie trzeba używać blokady wału korbowego aby odkręcać a tym bardziej dokręcać koło pasowe. Na zdjęciu macie mój autorski pomysł blokady koła pasowego. W przypadku dokręcania i odkręcania wystarczy jedynie przełożyć śrubę na druga stronę. Metoda super skuteczna szybka i bez kosztowa. (po odkryciu tej metody wymiana koła pasowego trwała 15 minut).

Basra
20-12-2015, 12:28
Witam

Na tej śrubie jest b.duży moment dokręcania.Jakim momentem dokręcałeś.

pozdrawiam

robson_rt
30-01-2016, 22:44
witam,

jestem po wymianie koła. to było drugie koło pasowe które wymieniłem.
Oryginał, który zakupiłem 1,5 roku temu za 270zł wytrzymał równo 25kkm. Żenada.
Teraz wstawiłem hit z allegro za 120 zł, firmy metal -caucho (podobno produkcja hiszpańska). Moje spostrzeżenia: ten tani zamiennik waży ok 2/3 tego co oryginał. Trwałość opiszę w przyszłości:)

Jeśli chodzi o montaż:
- auto oczywiście musi być na ręcznym i biegu.
- najlepiej, jak pisali poprzednicy dostać się przez nadkole: w tym celu ściągamy koło i plastik nadkola
- po przyłożeniu klucza (19) i próbie odkręcenia koło pasowe, pomimo tego, że jest na biegu, będzie uciekać. Obszedłem to, wciskając hamulec nożny - zablokował koła, na które szło przełożenie z wału kręconego kluczem. u mnie wystarczyło
- jeśli masz klucz pneumatyczny, nie musisz kombinować z hamulcem - klucz "przegoni" obrót wału
- nie używałem kleju do gwintu przy poprzedniej wymianie, a i tak ciężko szło. teraz też nie dałem.
- ogólnie robota jest dość prosta

- jest jeszcze wersja ekstremalna na odkręcenie tego koła: 2 lewarki, założenie klucza i wolne obroty silnika. Ino trza do tego jajec jak beretów:)

pozdrawiam

GTB20
31-01-2016, 07:20
wolałby wykrecic swiece zarowe i klucz zalozyc i laga zaprzec o podłoże a rozrusznikiem zakrecić na pol sekundy. Z tym ze jak piszesz trzeba miec jajca albo takie cos jak ja mam
http://www.fotem.pl/data/mini/min_47bcbeed7c5ebdcd3007c31443066f.jpg (http://www.fotem.pl/show/full/47bcbeed7c5ebdcd3007c31443066f)

bbyol
31-01-2016, 10:45
Witam,

Przy wymianie koła pasowego mechanik (Top-AutoSerwis z Krakowa) wymienił mi też rozrząd (rozrząd wymieniany 50 tys. km wcześniej). Mechanik twierdził, że nie ma możliwości wymiany koła pasowego bez wymiany rozrządu.
Czy były takie wersje 1.6 TDCi 90KM, w których rzeczywiście konieczna jest wymiana rozrządu przy wymianie koła pasowego?

Pozdrawiam

krzys1968
31-01-2016, 11:02
Witam,

Mechanik twierdził, że nie ma możliwości wymiany koła pasowego bez wymiany rozrządu.




To masz naciagacza i sciemniacza mechanika na kase naciagnal kolo pasowe wymienisz bez wymiany rozrzadu

Rift
05-02-2016, 10:06
Odgrzewam kotleta.
"grzechotanie napinacza" a wymieniłeś koło pasowe?
Jaki ono ma wpływ na to grzechotanie ?
czemu nie wymieniłeś grzechoczącego napinacza?
Pozdr

GTB20
07-02-2016, 13:07
zapewne kolo pasowe majac w sobei ten kawal gumy zatopiony powodowalo drgania i furkotanie ukladu. Dosc czesto przypadlosc w autach z takim kolem. W oelkach nawymienialem sie tych kol w 1.9 cdti bo tam najszybciej padaly. PRzy wlaczaniu np klimy w lato to bylo slychac jak furkocze takie kolo bo dostaje mega obciazenie.

kozunio12
06-07-2018, 17:52
Mam również do wymiany koło pasowe, jednak zamówiłem używane z peugeota 5008. O ile klin pasuje, o tyle nadlew wokół kliny ma wyższy rant w stosunku do oryginalnego koła i niestety po założeniu koła z puga i lekkim dokręceniu, a następnie odpaleniu ma on bardzo duże bicie boczne. Kwestia tylko prawidłowego dokręcenia koła, czy nie nadaje się ono i musi być fordowskie?

Grzegorz c max
01-07-2023, 12:03
[quote=karaoke1;218081/quote gdzie sie blokuje koło zamachowe przy zmianie koła pasowego c max 1.6tdci 2005

Mawi00
27-01-2025, 15:02
Witam - czy w focusie mk2 1.6 100KM HWDA jest możliwa wymiana koła pasowego osprzętu bez ingerencji w rozrząd? Czy jakoś je sie ustawia potem jeśli tam nie ma klina/rowka? Nowa śruba, momenty zakręcania wiadomo - ale na co jeszcze zwrocić uwage ewentualnie?

damianisko5
27-01-2025, 15:11
100 KM, nie ma klina, zablokować wał główny.

Mawi00
27-01-2025, 15:59
Dziękuję. Rozumiem, że koła nie trzeba w żaden sposób ustawiać? Przepraszam za łopatologię, ale jestem laikiem (jak w temacie). Pytam, bo serwis mam dość toporny i chcę się upewnić, że jak wjadę to potem też wyjadę autem (niestety).