Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] Pochylenie tylnych kół + dziwne zachowanie przy podmuchach wiatru
witam! otoz kupilem okolo miesiaca temu forda focusa mk2 2005 1.6 tdci hatchback. i chciabylm uzyskac informacje co do dwoch kwestii.
1. Zauwazylem ze tylne kola sa pochylone mniej wiecej w ten sposob /\ czy to normalne w tym aucie? czy musze jechac ustawiac jakies geometrie itd?
2. podczas jazdy okolo 110km/h na drodze otwartej gdy wystepuja podmuchy boczne wiatru musze lekko korygowac auto, na zakretach trzyma sie bardzo dobrze. na prostej drodze nie sciaga auta. podobne objawy mam na koleinach gdy wjade np prawym kolem w koleine to automatycznie kierowncia sie skreca w ta strone i musze ja skorygowac. nie jest to jakos szczegolnie uciazliwe ale jest:) i nie wiem czy to normalny objaw.
z gory dziekuje za odpowiedzi
1. Zauwazylem ze tylne kola sa pochylone mniej wiecej w ten sposob /\ czy to normalne w tym aucie? czy musze jechac ustawiac jakies geometrie itd?
Jak najbardziej mogą być tak pochylone i wcale nie musi to oznaczać, że masz źle ustawiona geometrię. Pochylenie ujemne (tzw. negatyw) stosuje się chyba w większości aut z wielowahaczowym zawieszeniem. Oczywiście kąt PK (pochylenia koła) musi zawierać się w granicach pewnej tolerancji. Jeśli nie będzie ona zachowana i kółka będą się rozjeżdżały za mocno to wtedy będzie raczej potrzeba ingerencji w zawieszenie, aby usunąć przyczynę zbyt dużego pochylenia kół. Dla świętego spokoju proponuję podjechać do dobrego warsztatu, który sprawdzi i w razie konieczności skoryguje ustawienie (o ile będzie to możliwe). Tym bardziej, że nie kosztuje to zbyt wiele.
2. podczas jazdy okolo 110km/h na drodze otwartej gdy wystepuja podmuchy boczne wiatru musze lekko korygowac auto, na zakretach trzyma sie bardzo dobrze. na prostej drodze nie sciaga auta. podobne objawy mam na koleinach gdy wjade np prawym kolem w koleine to automatycznie kierowncia sie skreca w ta strone i musze ja skorygowac. nie jest to jakos szczegolnie uciazliwe ale jest i nie wiem czy to normalny objaw.
Boczne podmuchy wiatru będą odczuwalne chyba w każdym samochodzie - w jednym bardziej, w innym mniej, ale zawsze bądą. Nie wiem na jakich "kapciach" jeździsz - generalnie im szersze tym gorzej będzie się auto prowadziło w koleinach. Pisząc krótko - to wszystko, co opisujesz w pkt.2 uznałbym za normalne.
opony, na ktorych jezdze aktualnie to 205/55/16,
przesiadlem sie na focusa z auta gdzie opony mialy rozmiar 175/70/13 wiec faktycznie moze te objawy sa nim spowodowane.
Szerokość 175 a 205 to już jakaś różnica i myślę, że po prostu musisz się przyzwyczaić do innej reakcji auta i jego prowadzenia np. w koleinach.
opony, na ktorych jezdze aktualnie to 205/55/16,
przesiadlem sie na focusa z auta gdzie opony mialy rozmiar 175/70/13 wiec faktycznie moze te objawy sa nim spowodowane.
Witam
Pochylenie kół tylnych w twojej foce jest ujemne,czyli tak jak opisałeś i opisał kael82.Najsłabszym punktem tego zawieszenia to,tuleje przednie zwrotnicy-często potrafią się odwulkanizować że tak napiszę lub są pozrywane.Przedni wahacz dolny,mówią na nie cukierki,kości oraz wahacz dolny,w którym dochodzi b.szybko do zapieczenia śruby w tulei.Tej śruby, którą regulujemy zbieżność tylnego zawieszenia.
pozdrawiam
andrzej1987 23-03-2014, 18:40 Witam
Wydaje mi sie ze powinieneś sprawdzić zawias raczej na wąskich oponach powinno byc bardziej widoczne a na szerszych mniej. Teść tez miał tak pochylone koła z czasem nie dało sie jeździć rzucało autem. Oczywiście opony do wyrzucenia. zawieszenie zrobione i śmiga koła stoją prosto nic nie buja i nie pływa.
Bump: A ja śmigam na 215/40/R17 zawieszenie jest całe bez luzów i nic nie rzuca prowadzi sie jak po sznurku.
opony, na ktorych jezdze aktualnie to 205/55/16,
przesiadlem sie na focusa z auta gdzie opony mialy rozmiar 175/70/13 wiec faktycznie moze te objawy sa nim spowodowane.
Z rozmiaru opony twojego poprzedniego auta wynika, że nie było najnowsze. Prawdopodobnie miało sztywną oś tylną. Jak przesiadłem się na focusa, miałem wrażenie, że "dupka" czasami ucieka na większych wybojach. Trzeba się przestawic. Coś za coś. Niezależne zawieszenie daje lepszy komfort jazdy.
bankarobert 23-03-2014, 18:52 a nie tnie Tobie opon od strony wewnętrznej?
auto mam niecaly miesiac ale opon nie scina. to pochylenie nie jest jakies wielkie. po prostu zauwazylem, ze z tylu delikatnie kola sa ustawione tak /--\ a z przodu normalnie |--| wiec chcialem sie dowiedziec czy to normalne w tym modelu
andrzej1987 23-03-2014, 19:18 to sa początki zużycia zawieszenia a jaki przebieg masz?
:>
teoretycznie 108 tys. jesli zalozyc ze nie byl krecony.:) ale zawiecha jest sztywna nie nie stuka nawet na solidnych wybojach
bankarobert 23-03-2014, 19:29 jak masz znajomego z kanałem/mechanika to pojedz do niego i zajrzyj pod samochodu bo mogą to być gumy w zawieszeniu albo geometria do poprawy.
mick1973 23-03-2014, 19:32 Na moje ten typ tak ma też mam kombi 2005 i tył jeciutko tak stoi /\.
Co do punktu dwa, to chłopie się przyzwyczaj . Wyobraź sobie tylko co ja przeżywałem jak przesiadłem się z Fiestodromu z oponkami 155/70/13:shock:
to sa początki zużycia zawieszenia a jaki przebieg masz?
:>
ja swego FF2FL jak z salonu odebrałem to też zauważyłem że ma bardziej pochylone w stosunku do FFI. Pochylenie to jest normalne w dwójce z zawieszeniem "ala sportowym" chyba że koła bardzo się rozjeżdżają ale to już na geometrii mozża dokładnie sprawdzić.
kamiloamp 23-03-2014, 19:37 Witam ja tez posiadam focusa 1.8tdci sport z 2005r i tył mam tak /--\ i przód tez.
opon nie scina. to pochylenie nie jest jakies wielkie. po prostu zauwazylem, ze z tylu delikatnie kola sa ustawione tak /--\ a z przodu normalnie |--|
Jak dla mnie jest wszystko ok. Nie ma co siać paniki, że masz zawias do roboty. to sa początki zużycia zawieszenia
Mało prawdopodobne w tym przypadku.
Kolega pisał wcześniej bardzo wyraźnie, że przy jeździe na wprost jest wszystko ok. Dopiero przy bocznych podmuchach wiatru lekko musi korygować tor jazdy, a to jest chyba normalna sprawa w takich warunkach pogodowych i jakim autem by nie jechał to boczny wiatr będzie zawsze odczuwalny - mniej lub bardziej.
Pochylenie to jest normalne w dwójce z zawieszeniem "ala sportowym"
E tam... Normalny zawias wielowahaczowy też ma tylne koła ustawione w lekkim negatywie.
Bez sprawdzenia stanu zawieszenia nie ma co kombinować. Stare nasłonecznione opony mają słabszą stronę i prędzej się zużywają.
stephan4 09-05-2014, 21:27 Początki zużycia kości, czyli wahaczy dolnych poprzecznych, potem będzie tylko gorzej. przerabiam to co rok, bo jeżdżę na wielkich kołach. Koszt niski i wymiana banalna.
JohnLenin 20-05-2014, 10:51 Trochę odświeżę. Wymieniłem wahacze z tyłu,
cukierki, łączniki stabilizatora + wszystkie
amortyzatory( Monroe ) i dzisiaj geometria 3D
Zażyczyłem sobie ustawienia według ST(posiadam sprężyny Eibacha), no
i wyszło że trzeba było wyregulować delikatnie
lewą przednią stronę, poza tym, wszystkie
parametry w normie. Niepokoi mnie tylko jedna
sprawa, chodzi o to, że tylne koła po zmianie
zawiechy stoją delikatnie tak / \ Przed wymianą
były bardziej prosto, czy może to spowodować
niszczenie opon, czy można tak jeździć?
W aso powiedzieli mi, że jeśli chcę mieć koła bez negatywu to musiałbym wróci do seryjnych sprężyn i że w opcji ze springami Eibacha tak jak teraz bardziej zużywają się opony od wewnątrz, po prostu coś za coś, lepsze prowadzenie, ale szybsze zużycia opon.
ja mam 225/40/18 w FF2. nie zauważyłem problemów przy bardzo mocnym wietrze (mówimy o 130km/h siły wiatru bocznego) ani w koleinach
auto mam niecaly miesiac ale opon nie scina. to pochylenie nie jest jakies wielkie. po prostu zauwazylem, ze z tylu delikatnie kola sa ustawione tak /--\ a z przodu normalnie |--| wiec chcialem sie dowiedziec czy to normalne w tym modelu
Ja mam tak samo robiłem zbieżność i wszystko ok czyli tak ma być😁
Bump: auto mam niecaly miesiac ale opon nie scina. to pochylenie nie jest jakies wielkie. po prostu zauwazylem, ze z tylu delikatnie kola sa ustawione tak /--\ a z przodu normalnie |--| wiec chcialem sie dowiedziec czy to normalne w tym modelu
Ja mam tak samo robiłem zbieżność i wszystko ok czyli tak ma być😁
Thombike 08-06-2016, 20:28 Akurat negatyw na tylnej osi wcale nie poprawia prowadzenia a tym bardziej przyczepności...ale expertem nie jestem ;)
donwisnia 22-08-2016, 18:58 moja foka po wymianie wszystkich tulei tył plus gumy i łączniki
jest negatyw, geometria była robiona, mechanik potwierdził, że tak ma być / \,
wcześniej na wybitym, luźnym zawieszeniu koła stały prosto
Odkąd mam swojego fokusa, to na wszystkie napotkane mk2 zwracam uwagę pod tym katem i żaden nie ma kół tylnych w pionie.
A to dziwne. Każdy FF[2] ma bardzo lekki negatyw - chyba, że nie ma gum (rozwulkanizowane, urwane) w tulejach i koła stoją luźno w pionie...
Lukasp85 24-08-2016, 13:51 Aro3 - gratuluję odkopania tematu, odpowiedzialeś na post z 2014 roku ;)
A jak już jesteśmy przy temacie kół, to też mam negatyw /-\, zrobiłem geometrię ze 2 miechy temu i zaczęło się bujanie tyłem na studzienkach i koleinach, problem - opony. :)
|
|