Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Szczęki hamulcowe - jedna jak nowa, druga bardzo zużyta. Przyczyna ?


n3uros
25-05-2015, 11:57
Dzień dobry. Jest to mój pierwszy post proszę o wyrozumiałość. :)

Sprawa wygląda następująco:
Słaby hamulec ręczny. Aby dokonać diagnozy otwarłem z ojcem tylne koło, tj, zdjąłem bęben, zdjąłem szczęki aby przeczyścić i sprawdzić czy samoregulator jest nie zapieczony ( krótko mówiąc, czy wszystko się porusza itd.). I tutaj wszystko jest dobrze. Tłoczki się poruszają itd. . .

Ku naszemu zdziwieniu ujrzeliśmy taki widok :
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=62487&stc=1&d=1432550472

Mianowicie BARDZO DUŻA różnica pomiędzy zużyciem poszczególnych szczęk. Oznaczona kolorem zielonym "jak nowa" natomiast czerwona już bardzo "cienka"

Na samochodzie wygląda to odwrotnie ( na zdjęciu pierwszym jest to odwrócone). Tu zdjęcie zapożyczone z internetu ( poglądowe ) :
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=62488&stc=1&d=1432550948

Po przejrzeniu trochę lektury w internecie moje wnioski są takie że nowe szczęki hamulcowe różnią się grubością. Czy mam rację ? Nie powiem baaardzo mnie to dziwi bo kilka autek grzebałem z hamulcami bębnowymi ( nie FORD'y ) i tam zawsze okładziny miały jednakową grubość.
Proszę o jakieś odpowiedzi podpowiedzi. Dodam jeszcze tylko iż linka jest podciągnięta regulacją przy dźwigni i niestety hamulec ręczny w zasadzie nie istnieje.
Jaka może być tego przyczyna ?

salom
25-05-2015, 12:31
Po każdej stronie szczęki od przodu, bardziej się wycierają, niż od tyłu.
Aby powrócił hamulec postojowy, załóż nowe szczęki po obu stronach, i bębny, o ile są mocno wytarte , i po sprawie.

n3uros
25-05-2015, 19:46
Ale czy mam rację że jedna szczęka ma grubszą okładzinę od drugiej FABRYCZNIE ?
A co do wycierania to akurat w tym przypadku starta jest tylna okładzina, czytaj od strony bagażnika.
Ja rozumiem że najłatwiej założyć nowe wszystko i wtedy MOŻE będzie działać ale to chyba nie w tym rzecz. . . Bo po pierwsze to bębny można przetoczyć o ile wymiar jeszcze się zgadza itd...

salom
25-05-2015, 20:23
Jakoś do tej pory, w moim już długim zajmowaniu się motoryzacja, nie zauważyłem, aby okładziny nowe fabrycznie były róznej grubosci. Wiem natomiast dokładnie, że w samochodach ciężarowych, przyczepach i naczepach z hamulcamibębnowymi tylna okładzina jest krótsza od tej przedniej o 1/3.
Przetaczanie bębnów hamulcowych z duzym wyrobieniem,w samochodach osobowych, skutkuje słabszym hamowaniem, i słabym hamulcem postojowym, bo zanim się dotra, ułożą okładziny nowe do bębna, trochę czsu upłynie. Bo po przetoczeniu zmienia się średnica bębna, a okładziny są produkowane do średnicy fabrycznej bębna,Nie produkuje się się średnic nadwymiarowych szczek nadwymiarowych, tak jak w ciężarówkach, na pierwsze, drugie, lub trzecie toczenie bębna.

moons
25-05-2015, 20:51
Zużycie wydaje się prawie prawidłowe, choć faktycznie różnica jest dość spora. Przy składaniu zwróciłbym szczególną uwagę na działanie i prawidłowe ustawienie regulatora szczęk hamulcowych.
Pozdrawiam

n3uros
26-05-2015, 11:14
Jakoś do tej pory, w moim już długim zajmowaniu się motoryzacja, nie zauważyłem, aby okładziny nowe fabrycznie były róznej grubosci.
Dla mnie też to jest mega zdziwienie lecz chcę pokazać takie coś :
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=62516&stc=1&d=1432635064
http://forum.fordclubpolska.org/attachment.php?attachmentid=62517&stc=1&d=1432635064
Są to zdjęcia ( fakt faktem nie moje ) na których widać iż grubość samych okładzin jest różna.
Nie robiłem tego nigdy w Focusie dlatego chcę podpytać zanim się za to wezmę.
A co do toczenia to producent podaje maksymalną średnicę bębna powyżej której jest on do wymiany. Także jeżeli po przetoczeniu ta wartość nie jest większa bęben jeszcze się będzie nadawać.
Powie mi ktoś kto wymieniał szczęki z tyłu co i jak :)

striker
26-05-2015, 13:54
niedawno wymieniałem okładziny w swoim Focusie, jest różnica w grubości
https://lh3.googleusercontent.com/-YtK_wByvBgY/VWRsphZx-FI/AAAAAAAABgc/u-A6w1OdU-A/w702-h527-no/DSCF4973.JPG

n3uros
26-05-2015, 14:34
niedawno wymieniałem okładziny w swoim Focusie, jest różnica w grubości
Bardzo dziękuje za foto-odpowiedź. Jeszcze jedno pytanko do Ciebie, jak sytuacja z ręcznym wyglądała przed wymianą szczęk a jak po ?
Bo w sumie hamulce jako same są sprawne, bardziej tu ciekawość była o hamulec ręczny dlaczego jego brak ( nie dopisałem w temacie - mój błąd, przepraszam).
Jest jakaś znacząca poprawa w tej kwestii ?
Ze załączonego zdjęcia nie wynika aby grubość naszych okładzin się znacznie różniła.

striker
26-05-2015, 16:16
przed wymianą ręczny był zablokowany na 8-9 ząbku, po wymianie na 5-6 ząbku

n3uros
26-05-2015, 19:58
Czyli poprawa jest. Kurczę tu jest taki problem że linka jest naciągnięta, w sensie 5-6 ząbków i dalej nie idzie a ręcznego jak nie było tak nie ma. Nie wiem co czynić. . . Pomyślę czy wymienić te szczęki czy nie . . . . Jak ktoś ma jakieś propozycję chętnie wysłucham.

mojmistrz
26-05-2015, 20:46
Pewnie masz będny już zużyte. W takim przypadku konieczna jest wymiana bębnów i szczęk. Resztę można zostawić, jeśli są dobre.

Xperia Z1 tap tap