Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] 1.6 tdci słaba klima


patryklojfocusmk3
11-06-2015, 04:51
Witam ostatnie dni po 30 stopni wygrały z moja klima w ffmk3 1.6 tdci 95 km pojechałem na nabicie i odgrzybianie facet powiedział mi w serwisie ze ogólnie z ta klima nie ma szału jest delikatna i nawet po długim chłodzeniu aby temperaturę podtrzymać musze mieć na 4 biegu i max zimne czy u was też nie daje rady ? Może uwag coś lepiej jakieś rady ?

andrejus17
11-06-2015, 06:28
To prawada , szału nie ma ale u mnie wystarczy 3 bieg aby utrzymać około 20-22 stopnie

zombie6
11-06-2015, 06:57
U mnie daje radę zawsze - w żadnym aucie nie miałem tak wydajnej klimy jak w Foce III, ale filtr przeciwpyłkowy trzeba wymieniać co 10-15 tys. km max., bo pewnie macie brudne filtry, a to mega-osłabia klimę ! Mam klimę automatyczną, na początku dmucha na maksa, a potem delikatnie, ale filtr to podstawa przy manualnej także.

2xFocus
11-06-2015, 08:59
Mam juz trzeciego mk3 i pomaga tylko jedno:
wymiana max co 10 tyś filtra p/pyłkowego[U] i to na nie oryginalny.
Kupuję tanie, np. filtron które mają najcieńszą bibułkę i bez węgla. Działa.

weuek
11-06-2015, 10:01
A czy układy klimatyzacji w poszczególnych generacjach fokusów są identyczne czy różnią się w zależności od silnika? Bo swojej klimatyzacji akurat nie mam nic do zarzucenia.

Pitol321
11-06-2015, 11:44
Nie mam nic do zarzucenia mojej klimie (dwustrefowy-automat).

Auto często stoi pod blokiem na słońcu i klima potrafi ładnie wychłodzić.
Zawsze to trochę trwa, na początku działa z pełną mocą, ale po chwili coraz słabiej i ładnie utrzymuje temperaturę.

pretorian2
11-06-2015, 20:41
autor wątku powinien sprecyzować co wg niego oznacza, że upał 30 stopi wygrał z jego kilmą. Trudno, żeby samochód zostawiony w pełnym słońcu powiedzmy na 30 na pół dnia od razu po włączeniu klimatyzacji był w momencie schłodzony. Wnetrze potrafi się niemiłosiernie zagrzać a plastiki dosłownie parzyć w rękę po dotknięciu, to daje do zrozumienia jak bardzo jest gorąco w środku. Nawet limuzyny z 4 strefową klimatyzacją mogły by sobie nie poradzić z takim stanem rzeczy. Odpowiednio nabita klimatyzacja, szczelny układ, świeży filtr p/pyłkowy i odgrzybianie tyle wystarczy na sprawne chłodzenie wnętrza z zachowanie zdrowego rozsądku w mega upalne dni.

patryklojfocusmk3
11-06-2015, 20:57
Klima nabita full, szczelność szczelna w 100% odgrzybiona, jedynie nie zmieniony filtr przeciwpylkowy. Po wejściu do samochodu przejeżdżamy około 4, 5 km z otwartymi szybami żeby wywialo gorące powietrze i trochę pęd wiatru schlodził wnętrze, zamyka szyby włączam klime mam tą manualna na pokrętła na 4 bieg nawiew na szyby i na 4 biegu nawet po przejechaniu 30 kilometrów nie schodził wnętrza na poziomie komfortowym tzn około 20 -23 stopni po prostu nie chłodzi wystarczająco dobrze

Wojtek O.
11-06-2015, 21:10
Ja jak mam na przednia szybe to wogóle nie czuje w te upały chłodu. Dopiero jadąc autostradą chłodziła jakoś dobrze. A na mieście to tylko nawiew na tważ i stopy daje jakis efekt. W Zafirze to poprostu lodówka jest porównując do Mk3. Obie klimy sprawne filtry też czyste.

zombie6
12-06-2015, 06:38
Klima nabita full, szczelność szczelna w 100% odgrzybiona, jedynie nie zmieniony filtr przeciwpylkowy.
Jak ma 10 tysięcy to jest prawie zabity, a jak ma 15 to jest zabity na amen :one:
Oczywistym jest, że auto nie może zostać schłodzone momentalnie, ale z nawiewów ma solidnie dmuchać, a z zabitym filtrem nawet na ostatnim biegu dmuchawa ledwo zipie !

weuek
12-06-2015, 08:51
Ja na twarz nawiewu nie ustawiam, bo szkoda mi zdrowia (daję kratki kokpitu maksymalnie w górę). Ale jak po wywietrzeniu auta za 20 km klima jeszcze sobie nie radzi, to na 101% coś jest nie tak, jak być powinno.

barkow31
12-06-2015, 09:51
Kolego nie ma opcji masz cos nie tak. moze za malo czynnika, u mnie samochod w pełnym słońcu i po 2 minutach jest przyjemnie a w dalszej jezdzie trzeba dawac na 1 bo marzne moze cos nie tak z wentylatorem nie wiem jak u Ciebie ale w mk1 jest 2 biegi moze on nie daje rady. Bo nie chce mi sie wierzyc ze w mk1 klima bardziej wydajna niz mk3

Bump: Kolego nie ma opcji masz cos nie tak. moze za malo czynnika, u mnie samochod w pełnym słońcu i po 2 minutach jest przyjemnie a w dalszej jezdzie trzeba dawac na 1 bo marzne moze cos nie tak z wentylatorem nie wiem jak u Ciebie ale w mk1 jest 2 biegi moze on nie daje rady. Bo nie chce mi sie wierzyc ze w mk1 klima bardziej wydajna niz mk3

bs84
12-06-2015, 11:04
Kolego nie ma opcji masz cos nie tak. moze za malo czynnika, u mnie samochod w pełnym słońcu i po 2 minutach jest przyjemnie a w dalszej jezdzie trzeba dawac na 1 bo marzne moze cos nie tak z wentylatorem nie wiem jak u Ciebie ale w mk1 jest 2 biegi moze on nie daje rady. Bo nie chce mi sie wierzyc ze w mk1 klima bardziej wydajna niz mk3

Bump: Kolego nie ma opcji masz cos nie tak. moze za malo czynnika, u mnie samochod w pełnym słońcu i po 2 minutach jest przyjemnie a w dalszej jezdzie trzeba dawac na 1 bo marzne moze cos nie tak z wentylatorem nie wiem jak u Ciebie ale w mk1 jest 2 biegi moze on nie daje rady. Bo nie chce mi sie wierzyc ze w mk1 klima bardziej wydajna niz mk3

nie koniecznie jest coś nie tak. u mnie w MK2 też chłodzi słabiej, a znajomy ma MK1 i jest duża rożnica. tak więc nie sugerowałbym się tym, ponieważ w MK1 chłodzi fajnie ;)

boncio
12-06-2015, 16:01
Opisywany objaw jest typowy dla zapchanego filtra kabinowego, ale to już kilka razy było napisane. Innym objawem jest wyraźnie słyszalny obieg wewnętrzny na maksymalnej prędkości wiatraka - słychać, że coś jest zapchane bo dźwięk nie jest jednostajny.

Dzior
12-06-2015, 20:24
nie koniecznie jest coś nie tak. u mnie w MK2 też chłodzi słabiej, a znajomy ma MK1 i jest duża rożnica. tak więc nie sugerowałbym się tym, ponieważ w MK1 chłodzi fajnie ;)

Wymieniałam chłodnice klimy bo była nieszczelna i teraz nawet jak było 30 stopni wystarczał nawiew na 1. Zwykła klima manualna.

kacper69
13-06-2015, 13:25
Klima w Focus MK3 ma chyba jakąś wadę fabryczną.
Ogólnie słabo działa, ale za to po jej włączeniu zużycie ON wzrasta niemiłosiernie.
W ciągu 1,5 roku już 2 razy była "naprawiana" w ASO klimatyzacja w aucie którym jeżdżę, cały czas mam do niej zastrzeżenia , że to nie jest klima, tylko lekki schładzanie.
W porównaniu do moich poprzednich aut , to ta klima to jakaś pomyłka jest, w Focus MK1 potrafiła naprawdę zmrozić kabinę, a w MK3 robi się tylko lekko chłodniej :(

bs84
13-06-2015, 17:30
Wymieniałam chłodnice klimy bo była nieszczelna i teraz nawet jak było 30 stopni wystarczał nawiew na 1. Zwykła klima manualna.

hmmm... sam to zdiagnozowałeś czy gdzieś w serwisie klimatyzacji ?
no i ile coś takiego Cię kosztowało ?

Pitol321
13-06-2015, 20:37
Klima w (MOIM) Focus MK3 ma chyba jakąś wadę fabryczną.
Ogólnie słabo działa, ale za to po jej włączeniu zużycie ON wzrasta niemiłosiernie.
W ciągu 1,5 roku już 2 razy była "naprawiana" w ASO klimatyzacja w aucie którym jeżdżę, cały czas mam do niej zastrzeżenia , że to nie jest klima, tylko lekki schładzanie....

Poprawiłem Twoją wypowiedź, nie musisz dziękować ;)
Mam porównanie klim w słabszych dieslach i Foczka MK3 nie odbiega od reszty, tak samo wzrost spalania po jej załączeniu.
(Auta które miałem + Touran 1.6 TDi, Qashqai 1.6 dCi itd.)
W Mondku 2.0 TDCi działa już trochę lepiej.

Jednak nie ma co przekładać własnych problemów z klimą na ogół Fok MK3.

weuek
13-06-2015, 20:50
[...] w Focus MK1 potrafiła naprawdę zmrozić kabinę, a w MK3 robi się tylko lekko chłodniej :(
No a ja się cały czas dziwię skąd bierze się opinia, że od klimatyzacji ludzie chorują. A tu kolejne potwierdzenie.

deminek
14-06-2015, 08:21
A sprawdzałeś czy nie naleciało liści albo jakiegoś syfu miedzy chłodnice? Oj potrafiło tam się tego nazbierać.
Ja tak miałem w poprzednim aucie i klima słabo chłodziła. Wentylator nie chłodził dobrze chłodnicy. Może to jest przyczyną?

zombie6
14-06-2015, 08:45
No a ja się cały czas dziwię skąd bierze się opinia, że od klimatyzacji ludzie chorują. A tu kolejne potwierdzenie.

Kacper69 chciałby, żeby przy 30 stopniach na zewnątrz było 5 w środku auta :D

Bump:
Ogólnie słabo działa, ale za to po jej włączeniu zużycie ON wzrasta niemiłosiernie.

A pokaż mi auto, w którym nie wzrasta zużycia paliwa po włączeniu klimy, o wzroście spalania na poziomie 0,1 litra jak pewnie sobie marzysz może marzyć co najwyżej blondynka bez krzty wiedzy g:galy

Bump:
Ogólnie słabo działa, ale za to po jej włączeniu zużycie ON wzrasta niemiłosiernie.
W ciągu 1,5 roku już 2 razy była "naprawiana" w ASO klimatyzacja w aucie
A co mieli naprawiać ? Schładzanie wnętrza do 5 stopni po minucie od wejścia do rozgrzanego auta :?: :one:

kacper69
14-06-2015, 10:27
Schłodzenie do 5C nie jest możliwe , chyba najniższa wartość temperatury do ustawienia jest 16C, ale nawet 20C jest trudne do osiągnięcia, chyba że klima popracuje z 15 minut.
Chyba muszę z tym pojechać do ASO.
A klima już była naprawiana dlatego, że raz nie działała wcale, a za drugim razem przestawała działać po 5 minutach.
Był już wymieniany chyba parownik i chłodnica klimy.

Dzior
15-06-2015, 09:47
hmmm... sam to zdiagnozowałeś czy gdzieś w serwisie klimatyzacji ?
no i ile coś takiego Cię kosztowało ?

Serwis klimy. Nie było czynnika. Stara chłodnica przegniła było widać zielony wyciek. Sama chłodnica nrf 350.

ford_user
15-06-2015, 22:20
Mk2 1,6 dci moim zdaniem mają słabe kompresory klimy. Jednak taka jest chyba teraz tendencja ogólnie w nowych autach, kompresor o wydajności takiej żeby to jeszcze w miare chłodziło, ale bez szału, żeby być eko i nie zużywać za dużo paliwa Jak sobie przypomne jak chodziła klima w moim poprzednim aucie (opel omega) to różnica jest spora na niekorzyść forda.
Jak sie jedzie, są wyższe obroty kompresora i skraplacz jest chłodzony pędem powietrza to jeszcze jest ok, ale na postoju to cienizna. W dodatku te kompresory o zmiennej wydajności to chyba też nie jest idealne rozwiązanie.Zdecydowanie wolałem te samochody, gdzie kompresor klimy załączał się cyklicznie, ale za to zawsze z pełną swoją wydajnością. Nawet na długim postoju zawsze przyjemny chłód i kałuża pod autem :razz:

Luttek
16-06-2015, 00:04
Sprawdź dwa warianty: włączona klima i wyłączony obieg wewnętrzny oraz włączona klima i włączony obieg wew. Różnica, wiadomo, polega na tym że z włączonym obiegiem wewnętrznym nie zasysa żaru z zewnątrz ale międli już schłodzone powietrze ze środka.
Napisz czy widzisz jakąś różnicę, jeśli wogóle będzie.

Rolland
16-06-2015, 06:17
Podobnie jak ford_user mogę porównać wydajność klimatyzacji w stosunku do opla omegi. W oplu można było uzyskać w upale w krótkim czasie temperaturę komfortową. Przy minimalnej robiło się w aucie zimno będąc w krótkim rękawku. W obecnym focusie , sprawdzając klimatyzator nie umiałem osiągnąć takich wyników. W kwietniu byłem na przeglądzie - odgrzybianie, uzupełnianie czynnika i wymiana filtra kabinowego i nadal klimatyzacja działa "słabo". W moim starym aucie działa lepiej i szybciej.

zombie6
16-06-2015, 06:37
To macie wadliwe egzemplarze, albo najzwyczajniej w świecie brudne filtry czy niedobór czynnika lub nieszczelności, bo u mnie od początku klima działa wzorcowo. Nawet jak auto stoi na upale 8 godzin, po chwili robi się chłodno.

weuek
16-06-2015, 07:28
Czy w świetle powyższych postów można wysnuć wniosek, że tylko w 1.6 tdci klimatyzacja jest tak mało wydajna?

Oskarr
16-06-2015, 07:33
U mnie klima działa poprawnie, nie zauważyłem żeby chłodziła słabiej w stosunku do aut poprzednich, które użytkowałem. Filtr kabinowy wymieniam co 10 tys. km

pretorian2
16-06-2015, 10:21
Czy w świetle powyższych postów można wysnuć wniosek, że tylko w 1.6 tdci klimatyzacja jest tak mało wydajna?

ale jak na podstawie 3 przypadków można w ogóle wysnówać takie wnioski, u mnie jest bardzo wydajna...

ford_user
16-06-2015, 16:54
Zastanawiam się czy ci którzy piszą, że ich klima w fordzie działa ok mieli kiedykolwiek okazję przetestować działanie klimy w samochodzie klasy D sprzed kilku(-nastu) lat takim jak chociażby opel omega, albo audi A4. Nie wiem jak współczesne auta tej klasy (inne normy, inne czynniki w układzie klimatyzacji), ale tamte to miały klimy bardzo wydajne. Pamiętam, że jak wsiadałem do mojego opla kombi to max 1 minuta na postoju i miałem bardzo chłodno w kabinie i to bez zamykania obiegu wewnątrz. Żeby podobny efekt uzyskać w focusie to potrzeba znacznie więcej czasu, trzeba włączyć obieg zamknięty a i tak różnica temperatur wewnątrz/zewnątrz nie jest oszałamiająco duża. Filtr kabinowy regularnie wymieniam osobiście, czyszczę z zewnątrz parownik, co dwa lata sprawdzam ciśnienie w układzie po stronie niskiej i wysokiej i ewentualnie uzupełniam czynnik. No ale pewnych kwestii konstrukcyjnych jak powierzchnia czynna parownika, skraplacza czy wydajność kompresora ( a więc ogólnie założonej konstrukcyjnie wydajności klimatyzacji) i tak się nie przeskoczy. Po prostu współczesne samochody projektuje się taniej i te elementy są mniejsze i tańsze.

Może ci co są zadowoleni z klimy w focusie mają też budy typu hatchback. W kombi ze względu na większą objętość kabiny moim zdaniem ta klima jest za mało wydajna.
No ale jak niektórzy są zadowoleni to znaczy że ok i takie pewnie było założenie projektantów, żeby po prostu klimatyzacja była w miarę akceptowalna. Może i dla zdrowia tez lepiej, bo niewskazane jest częste wsiadanie i wysiadanie z samochodu w którym panuje duża różnica temperatur względem tego co jest na zewnątrz.

Brzydki
16-06-2015, 17:55
ford_user
Potwierdzam w pełni, w końcu przez ostatnie 5 lat jeździłem Omegą w sedesie :D tam dobrze działająca klima daje 4-5C mierzone przy kratkach środkowych (ciężko rękę dłużej przytrzymać) a auto swoje lata miało. Tutaj nie mierzyłem ile jest ale nie czuć tak chłodu jak tam. Jest ok ale bez rewelacji, powiedzmy, że wystarczająco. Co roku trzeba sprawdzić stan czynnika, odgrzybić (obowiązkowo) i wymienić filtr kabinowy. Jeśli to ktoś zaniedba może się niedługo zdziwić.

zombie6
16-06-2015, 18:21
Czynnika nigdy nie uzupełniałem, auto ma 2,5 roku, wymieniam tylko filtr kabinowy co 15 tysięcy i zero problemów - wydajność bez zmian, podobną wydajność klimy ma ojciec w Accordzie z 2009r, w poprzednich autach - Civic VI, VII, VIII miałem znacznie gorszą klimę i dłużej trzeba było czekać na chłód. Zamrażarka w aucie mnie nie interesuje, ma być przyjemny chłód, od początku byłem mile zaskoczony klimą w Focusie, bo przede wszystkim automat ładnie działa, a wiele aut ma z tym problem i gubi się za mocno dmuchając....

Bump: Pamiętam, że jak wsiadałem do mojego opla kombi to max 1 minuta na postoju i miałem bardzo chłodno w kabinie i to bez zamykania obiegu wewnątrz.
Tak mam, po minucie już jest przyjemnie, obieg wewnętrzny przy włączonej klimie zamyka się zawsze - tak miałem napisane w instrukcji do każdego auta z klimą.

kacper69
16-06-2015, 18:45
Można wysunąć wniosek, że może klima słabo działa przy silnikach TDCI 95 KM ?
Przy silnikach benzynowych może dział lepiej, bo może jest inny model klimy, a może dlatego , że te silniki mają większą ilość obrotów, co powoduje , ze klima też kręci się szybciej?

Oskarr
17-06-2015, 09:48
Zastanawiam się czy ci którzy piszą, że ich klima w fordzie działa ok mieli kiedykolwiek okazję przetestować działanie klimy w samochodzie klasy D sprzed kilku(-nastu) lat takim jak chociażby opel omega, albo audi A4.

Tak miałem możliwość przetestowania.

pretorian2
17-06-2015, 10:18
Kolego FORD_USER rozumiem Twoją frustrację związaną z niezadowoleniem z działania Twojej klimatyzacji ale insynuowanie iż wszyscy inni niż Ty - nie znają się, nie umieją odgrzybić układu, mają inne wersje nadwozia - nie jeździli niczym innym niż FORD FOCUS 2 jest trochę nie na miejscu. Jeździłem nie jednym samochodem z różnych segmentów i porównując działanie klimatyzacji było zbliżone z obecnie posiadanym samochodem nawet w układzie 3 strefowego klimatronika. Na twoim miejscu zamiast marudzić zainteresowałbym się, może masz parownik zabity jechać do serwisu klimy - nie mylić z zakładami, które nabijają czynnik - i zrobić pełną diagnostykę, może sprężarka nie daje rady.

boncio
17-06-2015, 15:40
W kombi A co powiesz na C-maxa, który ma większą objętość kabiny niż kombi? A ja nie narzekam na działanie klimy - mam ustawione 22 stopnie. Fakt, mam dodatkowe nawiewy na tylną kanapę, ale to raczej osłabia działanie z przodu.
automat ładnie działa, a wiele aut ma z tym problem i gubi się za mocno dmuchającNie szukając daleko Fiesta MK7 :) Tam się nie da jeździć na automacie w upały.

ford_user
17-06-2015, 21:32
Kolego FORD_USER rozumiem Twoją frustrację związaną z niezadowoleniem z działania Twojej klimatyzacji ale insynuowanie iż wszyscy inni niż Ty - nie znają się, nie umieją odgrzybić układu

Nic takiego nikomu nie insynuowałem, a jeśli tak to w którym miejscu?

Napisałem tylko o moich doświadczeniach i porównaniu działania klimatyzacji w innych samochodach i zastanawiałem się tylko czy użytkownicy, którzy są w pełni zadowoleni z klimatyzacji w focusie mieli też okazje przetestować to w innych samochodach.
Nie jestem też sfrustrowany tylko potwierdzam moje subiektywne odczucie, że w focusie oraz w innych współczesnych samochodach kompaktowych układy klimatyzacji nie są już tak wydajne jak w samochodach sprzed kilkunastu lat. Moim zdaniem chodzi tu o z góry zaprojektowaną odpowiednio mniejszą wydajność chłodniczą parownika, wydajność ciepną skraplacza oraz samą moc kompresora. Może to też kwestia zastąpienia czynnika R12 czynnikiem R134a.

zombie6
18-06-2015, 06:51
w focusie oraz w innych współczesnych samochodach kompaktowych układy klimatyzacji nie są już tak wydajne jak w samochodach sprzed kilkunastu lat.
Wręcz przeciwnie, mam odwrotne doświadczenia.

mjprzem
18-06-2015, 07:22
Czynnik R134a jest od bardzo dawna w samochodach!!! i to nie o czynnik chodzi.

Niechce mi sie tego wszystkiego czytac ale powiem o co chodzi.

Starsze samochody mialy wiecej czynnika-im nowszy samochod tym surowsze wymagania co do ilosci czynnika.

-1-jest to pierwsza podstawowa sprawa-co do uzyskiwania wydajnosci klimatyzacji.
Ale to jeszcze nie wszystko. im wiecej czynnika w ukladzie-wieksze srednice rurek-tym sprezarka ma łatwiej pompowac czynnik i czynnik ma wiecej miejsca na chlodzenie sie na skraplaczu-chlodnicy i na parowniku.

-2-sprawa-starsze samochody mialy tak ustawione zawory rozprezne albo dysze-aby czynnik chlodniczy naprawde chlodził parownik. nowsze samochody tak mają ustawione zawory rozprezne aby nie dochodziło do zamrazania parownika.

wsadz sobie czujnik temperatury do focus mk1 escorta czy starszego mondeo-ze sprawna klimatyzacją i dobrze napelnioną-to temperatura z kratek moze spadac do 4'C i niżej-bo niema zaworu rozpreznego ale jest dzysza-ktora ma za zadanie zawsze jednakowo działąć i nigdy sie nie rozstroi.

Wsadz sobie do mk2 z zaworem rozpreznym to temperatura spada do 7-8'C. o ile wogóle do tylu spadnie.

Oczywiscie zalezy od przypadku itp i tego nieszczęsnego zaworu rozprężnego.

Ale generalnie są problemy z zaworami rozpręznymi-dodatkowy element który moze sie psuc -rozstrajac po czasie.

W waszym przypadku proponuje dobic czynnika do układu-lub napelnic uklad od nowa ale dobijając czynnika okolo 15-25% wiecej od tego co podaje instrukcja Czyli np. jak mamy 500G czynnika to nabijamy 600~625g i obserwujemy co sie dzieje.
I Jak ktoś powie ze wam nie nabije bo rozsadzi układ-a takich fachowców mamy bardzo wiele-to tylko oznacza ze ten gość niema zielonego pojęcia o fizyce i o zachowywaniu sie gazu pod ciśnieniem.
Niestety przeciętny gość który obsługuje stacje klimatyzacji niema właśnie zielonego pojęcia o tym-i sam to wiem z doświedczenia-bo wiem jcy ludzie potrafią pracować i jaką mają mizerną wiedze z nauki-i fizyki odośnie zachowania sie czynnika R134a. Zazwyczaj kazdy z nich robi wszystko jednakowo na pamięć.

Jezeli to nie pomoże to wina moze byc w sterowaniu zaworem rozpreznym. można to poznac własnie po tym że-bez wzgledu na ilość czynnika i bez wzgledu na róznice w nadmuchu przy tej samej temperaturze powietrze z kratek utrzymuje sie jednakowo na wysokim poziomie. Oczywiście powinno utrzymywać sie jednakowo ale tez powinno dawać temperature nie wiecej jak 10'C. Niestety bardzo czesto przy zaworach rozprężnych tak nie jest bo temperatura 10'C dla powietrza z kratek musi oznaczać temperature parownika poniżej 0'C i to własnie jest ten problem.
I takie przypadki były ze klima słabo działała bo zawór rozpręzny za mało czynnika przepuszczał i to własnie w fordzie 2008-2012 się zdarzało. A to dlatego że ktoś wymyślił ze na parowniku nie powinien gromadzić sie lód. I niema w tym nic złego bo niby tak powinno być ale obniża to bardzo wydajność układu klimatyzacji.

I nie martwcie sie-wszyscy produncenci samochodów mają te same problemy-wiec niema sensu tutaj różnych marek porównywać.

PS. zakladam ze chlodnica i wentylatory są czyste i sprawne i ze wszystko inne dziala jak nalezy.

Inna sprawa jak jest bardzo gorąco to włączamy klime na minimum temperature(nie jak niektorzy na 16'C)- i dodatkowo dajemy zamknięty obieg wewnętrzny po to by szybciej schłodzić auto-a nadmuch oczywiscie na ponad połowę mocy.

Jak sie w aucie robi zimno to wtedy zmniejszamy nadmuch bo nadmuchem reguluje sie wydajnosc klimatyzacji. Taka jest zasada działania klimatyzacji. Nie temperatura tylko nadmuch mocniej lub słabiej.

Mam nadzieję ze wszyscy już wiedzą dlaczego nowsze klimatyzacje zazwyczaj działają gorzej od tych starszych.
A im będą nowsze samochody to tym będzie gorzej-a jak zakarzą stosować R134a-bo chcą zakazac i zastąpić go np. CO2 to dopiero zobaczyćie jakie będą problemy z układami klimatyzacji ;)


Reasumując-w zależności od tego jak komu udał sie zawór rozprężny-tak mu działa klimatyzacja-bo to zawór rozpręzny w nowszych autach steruje jej wydajnością. No niestety nie wszystko co nowsze oznacza że dla użytkownika jest lepsze.

weuek
18-06-2015, 08:56
U mnie na naklejce jest 600g czynnika. Czy to ogólny standard dla fokusa mk2?

mjprzem
18-06-2015, 09:07
tak, roznice mogą byc pomiedzy benzyną a dieslem bo benzyna ma inny-nowszy czyjnik ktory steruja praca sprezarek a diesel ma jeszcz na starszej zasadzie generacje pracy ukladu. ale to są żadne roznice tak naprawde.

c-matix
18-06-2015, 09:23
Sprawdż filtr przeciwpyłkowy, czasem wystarczy mu jeden sezon jesień-zima-wiosna i będzie przytkany, co może powodować twoje objawy i ją osłabiać.

mjprzem
18-06-2015, 14:31
U mnie na naklejce jest 600g czynnika. Czy to ogólny standard dla fokusa mk2?

Sory-mogą być 2 wersje z przewodami o rożnuch srednicach

dla mk2 przewod skraplacza = 1,2mm = 600g
dla mk2 przewod skraplacza = 3mm = 740g
sugerowalbym sie naklejką na samochodzie.

ford_user
18-06-2015, 20:05
Mam nadzieję ze wszyscy już wiedzą dlaczego nowsze klimatyzacje zazwyczaj działają gorzej od tych starszych.
A im będą nowsze samochody to tym będzie gorzej-a jak zakarzą stosować R134a-bo chcą zakazac i zastąpić go np. CO2 to dopiero zobaczyćie jakie będą problemy z układami klimatyzacji ;)

No w końcu ktoś potwierdził moją teorię i przynajmniej też fachowo to wyjasnił.
Co do czynnika R134a to czytałem, że zaczęto go stosowac dopiero w połowie lat 90-tych. Moja omega była z roku 94, niestety nie pamiętam jaki miała czynnik w klimatyzacji, tylko raz wymagała serwisowania.

Jeszcze taka mała dygresja na jaką sobie pozwolę, mimo że to forum focusa i temat o klimie, ale bardzo dobrze wspominam tą moją starą omege (wersja B). Moim zdaniem to był najlepszy samochód opla jaki kiedykolwiek ta firma zrobiła, wcześniej ani nigdy później nie było tak dobrze dopracowanego modelu. No ale to już historia. Współczesna insignia niestety nie dorównuje tamtemu modelowi (ciasna jak ten segment, hałaśliwa w środku jeśli chodzi o diesla i awaryjna). Ciekaw jestem jaki model forda można uznać za najbardziej udany z dotychczasowych modeli produkowanych przez tą firmę.

TBomek
19-06-2015, 07:32
mjprzem, mam pytanie. Co się stanie z klimatyzacją nowej generacji, jak użyjemy do niej starego czynnika napełniającego?
Słyszałem od jakiegoś "fachowca" że tak podobno robią żeby zaoszczędzić na drogiej wymianie tego nowego czynnika.

mjprzem
19-06-2015, 14:21
To jest dobre pytanie ale do prawdziwego chemika...ja niestety jestem toche slaby z chemii. Postaram sie to wytumaczyć jak umiem-dlaczego stary czynnik sie powinno oddawać do zakładów a nie z powrotem do samochodów.

Bo czynnik R134a ma swoje cisnienie przy okreslonej temperaturze.
Nawet jak uklad byl idealnie napelniony to z czasem czynnika ubywa przez pory w gumach i sciankach układu.

W zimie jak jest bardzo zimno to cisniene w ukladzie potrafi spasc do zera-a jak brakuje troszke choc czynnika to moze nawet spadac ponizej zera-robi sie mala proznia.

Wowczas zaczynają pracowac oringi ktore zawsze w lecie są pod cisnieniem. Wowczas do ukladu moze dostawac sie powietrze i wilgoc-jezeli jakis oring okaze sie przepuścic na podcisnieniu.

A teraz co dalej-ta wilgoc i powietrze miesza sie z czynnikiem-gazem R134a...i na pewno zmienia jego parametry-moze w niewielkim stopniu ale zawsze w jakiś sposób moze zmienić.

To są bardzo skrajne przypadki ale potrafią zdarzać sie bardzo często.

Tak wiec taki czynnik po wielu latach niewiadomo ile jest warty bo niewiadomo w jakim jest stanie. Teoretycznie jezeli układ byłby dobrze szczelny -to czynnikowi nic sie nie stanie i można go nabić z powrotem do układu.
Ale ze nigdy nie wiadomo w jakim stanie jest gaz w klimatyzacji to nie powinno sie go oddawac do starej butli bo wystarczy jeden kiepski samochód aby zepsuc czynnik w butli i wówczas napelniamy uklad słabej jakosci gazem który moze nie wydajnie pracowac albo zawierać nawet wilgoć.

A wówczas w innym aucie zapchamy skraplacz który ma gromadzić wilgoć z układu klimatyzacji.


No chyba ze miales na mysli ten nowy czynnik zamiast R134a
http://www2.dupont.com/Refrigerants/en_US/assets/downloads/SmartAutoAC/HFO-1234yf_IIR_Leck.pdf
tu masz odpowiedz.

ford_user
19-06-2015, 21:32
"TBomek" pytał raczej o to, czy można zastąpić w nowym samochodzie ten najnowszy czynnik HFO-1234yf dotychczasowym (ale świeżym i czystym) czynnikiem R134a.
Też jestem ciekaw, ale podejrzewam, że tak 1:1 to nie, bo te dwa gazy mają różne ciężary właściwe i różne temperatury parowania i skraplania przy tym samym ciśnieniu. Pewnie jakaś przeróbka np. wymiana zaworu rozprężnego jest potrzebna.

Nie widziałem jeszcze samochodu z nowym typem klimatyzacji z czynnikiem HFO=1234yf, ale gdzieś czytałem, że króćce do podłączenia węży stanowiska do napełniania mają inną średnicę/kształt, żeby ktoś omyłkowo nie podlączył i nie napompował R134a. Czyli być może potrzebne są przejściówki.

Czy to prawda, że HFO-1234yf jest jeszcze mniej wydajny niż R134a ? I czy ta teoria, że jako czynnik do klimatyzacji mógłby być stosowany zwykły CO2 zamiast HFO-1234yf, tylko że jest zbyt tani to prawda?

mjprzem
20-06-2015, 15:08
Nie to nie chodzi o to ze CO2 jest tanie...to jekies bzdury ktos wymyslil z tą ceną.

Co2 aby skroplic sprezarka musi pompowac do 150barow cisnienie.

A normalnie maks cisnienie jakie moze wystapic przy R134a i innych podobnych to 30barow.

ale normalnie uklad pracuje na 10-20 barach-a jak jest bardzo goraco to moze dojsc do 25.

A wiec sami pomyslcie jakie to są koszty i jak bardziej masywne musialy by byc uklady klimatyzacji aby wytrzymywaly cisnienie 150-180 barow zamiast normalnych 30barow.

I to tylko ze wzgledów konstrukcyjnych producenci aut wymigują sie od wprowadzenia CO2 w zycie bo to jest technologicznie i o wiele trudniejsze i o wiele drozsze -a tym samym bedzie o wiele bardziej awaryjne.

PS. bo np. jak połączyć spreżarkę z silnika przewodem elastycznym z chlodnicą i ma to wytrzymac 200barów taki przewód?

A wtrysk paliwa w starym dieslu ma 150-200barow.

Dlatego choc przepisy unijne ustalono ze od 2014-czy 15 roku nowe auta mialy miec nowy czynnik Co2 to jednak poki co kazdy producent stara sie to omijac szerokim łukiem.


A co do HFO=1234yf i R134a to lepszy oczywiscie jest R134a bo ten nowszy ma mniej energi cieplej na przemiany -gaz -ciecz- i przez to jest mniej efektywny.

Tylko ze R134a jest troszke bardziej chyba "zrący" -bo niemialem tego czasu analizowac-ale napewno nabicie nowego ukladu starym czynnikiem R134a-nioe spowoduje to ze uklad bedzie gorzej chodził-wrecz powinien lepiej bo R134a ma lepsze parametry.

Natomiast te gazy pracuja w takich samych cisnieniach-na pdfie -są wykresy i mozecie sami zobaczyc ze jeden i drugi gaz to prawie te same parametry mają poza tym ze HFO=1234yf -ma mniejszą wydajność cieplną co bedzie skutkowalo tym ze uklad na nim bedzie mniej sprawny.

PS. czas zweryfikuje czy uszczelki z układu HFO=1234yf wytrzymają dziłanie R134a po iluś latach. Mi sie wydaje ze tak-bo to bardzo podobne gazy-ale to powinien na te pytanie odpowiadac ktoś kto dobrze zna sie na chemi.

Z punkty fizycznego lepiej nowy HFO=1234yf zastąpic R134a i klimatyzacja na nim powinnalepiej dzialc.

TBomek
21-06-2015, 17:32
Dokładnie, chodziło mi o to co napisał ford_user. Dzięki mjprzem za wyjaśnienie sprawy. Mam jeszcze jedno pytanie, po jakie licho wymyślili ten nowy HFO=1234yf skoro stary jest lepszy i tańszy?

mjprzem
22-06-2015, 07:26
bo ten jest mniej szkodliwy dla srodowiska.
To są gazy typu ozon-freon ktore bardzo szkodzą atmosferze-i to jest glowny powod dlaczego chca je zastapic CO2. tak samo jak ze starymi dezodorontami.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Freony

maciejczapla
26-04-2016, 19:43
Panowie, jaka ilość czynnika wchodzi do 1.6tDCI, pod maską nie mam naklejki, klima mi syczy, nabijałem miesiąc temu i na wydruku mam 470 gram, może mnie nabili w butelkę i powinno być więcej i dlatego zawór syczy?

Szymon_Zy
27-04-2016, 18:56
Ja mam inne pytanie. Jakie jest poprawne napięcie na czujniku ciśnienia w układzie (w Forscan ACRPSV). Mam 0.54V - klima nie startuje. Czy to może być wina braku czynnika w układzie?

Jak w MK3 zrobić test klimy - procedura testowa w forscan nie pokazuje błędów. Jest jakaś magiczna kombinacja klawiszy?

spenser696969
27-04-2016, 19:43
Panowie, jaka ilość czynnika wchodzi do 1.6tDCI, pod maską nie mam naklejki, klima mi syczy, nabijałem miesiąc temu i na wydruku mam 470 gram, może mnie nabili w butelkę i powinno być więcej i dlatego zawór syczy?

Może masz nie szczelny układ?

Układ klimatyzacji (pojazdy z silnikiem DV/1,6 l Duratorq-TDCi do 10.07.2012) 460 ± 15
Układ klimatyzacji (pojazdy z silnikiem DV/1,6 l Duratorq-TDCi od 10.07.2012) 530 ± 15

duratorq115km
28-04-2016, 08:54
Może masz nie szczelny układ?

Układ klimatyzacji (pojazdy z silnikiem DV/1,6 l Duratorq-TDCi do 10.07.2012) 460 ± 15
Układ klimatyzacji (pojazdy z silnikiem DV/1,6 l Duratorq-TDCi od 10.07.2012) 530 ± 15


Ponieważ mam na 4 maja zaplanowane spawanie jednej z rurek (przetarła się od lampy) i przy okazji czyszczenie oraz napełnianie klimy to skąd źródło, że akurat takie są ilości czynnika?

Pytam bo mam auto wg. VIN z czerwca także wg. Ciebie powinno wejśc ok. 460 tak?


Główne funkcje
Data produkcji: 13.06.2012
Model pojazdu: Focus 2011-2015
Typ nadwozia: Kombi
Wersja: Seria 70
Silnik: 1.6L Duratorq CR TC (115PS) - DV6
Przekładnia: 6-bieg.przekl.mechan. - B6
Napęd: LHD FWD
Przełożenie przekładni głównej: 3.61
Norma emisji spalin: Emisja Etapu V
Klimatyzacja: Układ Klimatyz. Ze Sterow. Ręcznym
Obszar: (+)"PL"

Szymon_Zy
28-04-2016, 09:02
A czy ktoś ze sprawną klimą po 2012 może przy okazji odczytać wartość napięcia na czujniku ciśnienia w układzie?

maciejczapla
28-04-2016, 16:52
W serwisie otrzymałem informację że żadnego podziału nie było i prawidłowa wartość w Focusach 2011-2015 to 530 +- 15

W którym miejscu się Tobie przetarła?, może u mnie to samo i nie będę musiał wydawać kasy na sprawdzanie :)

spenser696969
28-04-2016, 19:37
Pytam bo mam auto wg. VIN z czerwca także wg. Ciebie powinno wejśc ok. 460 tak?

[/SIZE][/SIZE][/I]

Info mam z tego forum, zresztą osoba która wymienia czynnik na pewno będzie wiedziała bo powinna mieć katalog ile do jakiego auta nabijać czynnika.

Co do przetartej rurki to przerabiałem ten temat, z tym że jak jest nieszczelny układ to osuszacz też mógł się uszkodzić. Co do nabijania klimy jak za dużo lub mało się nabije to sprężarka klimy nie ruszy.

bleekm
29-04-2016, 06:57
No to zagadka z tą pojemnością czynnika R134a.
W katalogu valeo z 2014 znalazłem informację następującą:
Focus iii 1,6Ti-VCT/1,6sCTi/2,0TDC 2011- R134a: 530 g / PAG: 150 ml
Focus iii 1,6TDCi 2011 - R134a: 460 g / PAG: 110 ml

Natomiast w innym katalogu była informacją tylko taka:
Focus iii 2011-2013 R134a: 515-545 g

A żeby było śmieszniej to znalazłem na necie filmik z focusa iii 2.0l benzyny z 2012 (wersja USA) gdzie pokazana jest naklejka pod maską przy grillu fomoco z informacją że wchodzi 600g czynnika R134a...

duratorq115km
29-04-2016, 11:10
W serwisie otrzymałem informację że żadnego podziału nie było i prawidłowa wartość w Focusach 2011-2015 to 530 +- 15

W którym miejscu się Tobie przetarła?, może u mnie to samo i nie będę musiał wydawać kasy na sprawdzanie :)

przetarła się o tutaj: http://zapodaj.net/26103457512b2.jpg.html
zdjęcie z netu ale u mnie jest b.podobnie.

Szymon_Zy
08-05-2016, 11:33
Kurde u mnie klima nie działa, ale autotest (OFF + Na nogi - przez 2 sekundy, potem w ciągu 1,5 s Auto) nie pokazuje żadnych błędów. Czy to jest tylko test samego panelu i sterownika czy powinna być próba odpalenia sprężarki. Test kończy się u mnie wyświetleniem wszystkich segmentów na panelu climatronica.

BTW: Dobrze widzę, żę w 1.6 TDCi jest 540 gram czynnika? Kompresor to SD7V16.

Dla potomnych:

Fill quantities of the air conditioning system:
•540 grams for 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel
•600 grams for 1.6L Duratec-16V Ti-VCT
•600 grams for 1.6L EcoBoost-SCTi
•600 grams for 2.0L Duratorq-TDCi (DW) diesel
•150 grams of oil in the Visteon compressor
•110 grams of oil in the Sanden compressor

A/C compressors:
•Sanden BMX 16 for 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel
•Visteon VS 16 for 1.6L Duratec-16V Ti-VCT
•Visteon VS 16 for 1.6L EcoBoost-SCTi
•Visteon VS 16 for 2.0L Duratorq-TDCi (DW) diesel

Szymon_Zy
08-05-2016, 15:11
Jak interpretować wyniki power + nogi a potem ac?

gik
08-05-2016, 18:30
przetarła się o tutaj: http://zapodaj.net/26103457512b2.jpg.html
zdjęcie z netu ale u mnie jest b.podobnie.

tak, Koledze przetarła się tam gdzie pokazałeś, mi tez się tam przetarła, po zaspawaniu trzeba opaską zaciskową odsunąć ją od lampy, przytwierdzając do węża wody idącego obok

bleekm
24-10-2016, 09:23
Kurde u mnie klima nie działa, ale autotest (OFF + Na nogi - przez 2 sekundy, potem w ciągu 1,5 s Auto) nie pokazuje żadnych błędów. Czy to jest tylko test samego panelu i sterownika czy powinna być próba odpalenia sprężarki. Test kończy się u mnie wyświetleniem wszystkich segmentów na panelu climatronica.

BTW: Dobrze widzę, żę w 1.6 TDCi jest 540 gram czynnika? Kompresor to SD7V16.

Dla potomnych:

Fill quantities of the air conditioning system:
•540 grams for 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel
•600 grams for 1.6L Duratec-16V Ti-VCT
•600 grams for 1.6L EcoBoost-SCTi
•600 grams for 2.0L Duratorq-TDCi (DW) diesel
•150 grams of oil in the Visteon compressor
•110 grams of oil in the Sanden compressor

A/C compressors:
•Sanden BMX 16 for 1.6L Duratorq-TDCi (DV) diesel
•Visteon VS 16 for 1.6L Duratec-16V Ti-VCT
•Visteon VS 16 for 1.6L EcoBoost-SCTi
•Visteon VS 16 for 2.0L Duratorq-TDCi (DW) diesel

Ja dzisiaj byłem na serwisie klimy i wychodzi na to że kolega ma rację z tym 540g jak i inny kolega który pisał wcześniej że w ASO powiedzieli mu 530g czynnika. Tyle też (540g) w serwisie od klimy mieli w dokumentacji (nie było żadnego podziału w mk3 1.6 TDCI). Co ciekawe na maszynce wyskoczyło im że max pojemność układu to 600g. Dodam że mi nic raczej nie ubyło z czynnika i od wyjazdu z serwisu ASO (a minelo prawie 4 lata) było równo 540g czynnika (więc ta liczba nie może być przypadkowa). Przez te lata nie był czynnik uzupełniany. Zrobili mi przegląd klimy i nabili mi nowy czynnik 540g + nowy olej.