Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] EcoBoost - turbina a automatyczne wyłączanie silnika


MadYarpen
08-04-2016, 21:16
Cieszę się pierwszymi tygodniami użytkowania Focusa z 2011 r.
Kupiłem wersję titanium, która ma opcję automatycznego wyłączania silnika na światłach itp.

Opcja fajna, myślałem że będzie mnie to wkurzać ale jak mi auto tak ładnie "na dotyk" (a w zasadzie i bez niego) odpala, to poprawia mi humor;)

Tylko zacząłem się zastanawiać - kilkukrotnie w odniesieniu do diesli z turbiną mi tłumaczono, że po jeździe należy auto potrzymać na wolnych obrotach przed zgaszeniem, żeby się turbina zatrzymała. W EcoBooście też jest turbina i stąd moje pytanie - czy to automatyczne wyłączanie silnika jest zdrowe dla auta?

W instrukcji wyczytałem że auto należy gasić dla dobra turbiny jak obroty spadną. Nie ma mowy o dłuższym odczekiwaniu przed zgaszeniem pojazdu. Wydaje się, że ten system się do tego stosuje. Niby więc nie ma chyba niebezpieczeństwa - zakładam że idioci tego auta nie projektowali. Ale teraz cholera wie czy w pogoni za mniejszą emisją CO2 nie działa to kosztem żywotności silnika?

Stąd moje pytanie - czy można tego zawsze spokojnie używać, czy może np. na trasę albo w mieście lepiej z jakiegoś powodu wyłączyć?

skylla1
08-04-2016, 22:25
System jest w autach już od kilku lat i działa, dlaczego więc nie używać? Zaraz się znajdą tacy, którzy są ciągle w erze dużego fiata z krzykiem, że to nie może być ok, bo jakiś kolega kolegi wuja... :-). Sam musisz zdecydować kto jest bardziej wiarygodny.

siwy05
08-04-2016, 22:42
Smarowanie i chłodzenie turbiny jest elektryczne więc działa nawet jak silnik zgaśnie

edmun
09-04-2016, 14:02
Tylko zacząłem się zastanawiać - kilkukrotnie w odniesieniu do diesli z turbiną mi tłumaczono, że po jeździe należy auto potrzymać na wolnych obrotach przed zgaszeniem, żeby się turbina zatrzymała. W EcoBooście też jest turbina i stąd moje pytanie - czy to automatyczne wyłączanie silnika jest zdrowe dla auta?
W swoim zauważyłem, że jak dojadę pod dom i wychodzę z auta to auto wciąż szumi. Czyżby chłodnica czy właśnie smarowanie turbiny? O ile pamiętam to gdzieś właśnie czytałem że w autach z systemem start stop jest dodatkowe (lub już teraz normatywne) smarowanie turbiny które działa właśnie protekcyjnie


Obawy może powodować użycie tego ekologicznego systemu w autach z turbosprężarką. Wyłączenie turbosprężarki po dynamicznej jeździe powoduje odcięcie jej smarowania i przyspieszone zużycie. Choć w założeniu system start-stop może mieć układ monitorujący czy ze względu na turbosprężarkę silnik może zostać wyłączony, to praktyka pokazuje, że nie zawsze działanie jest zgodne ze zdroworozsądkowym rozumowaniem. Na szczęście, niekiedy stosowane są systemy podtrzymujące obieg olejowy turbosprężarki po wyłączeniu silnika.


Do niedawna producenci aut zalecali, żeby taki silnik przed wyłączeniem mógł pracować na wolnych obrotach co najmniej przez kilkadziesiąt sekund, m.in. po to, żeby zapewnić odpowiednie chłodzenie i smarowanie turbosprężarki. Tymczasem system start-stop wyłącza silnik w ułamku sekundy.

Co daje system start-stop?Co daje system start-stop?Foto: Auto Świat
Czy jest to bezpieczne dla wrażliwych podzespołów? Konstruktorzy silników uspokajają, że jednostki z układami automatycznego wyłączania są tak zmodyfikowane, żeby gwałtowne starty i zatrzymania im nie szkodziły. W dodatku, podobnie jak w przypadku niedoładowania akumulatora, jeśli silnik jest nadmiernie rozgrzany, system prawdopodobnie się nie włączy.

elliotek
21-10-2016, 18:38
Smarowanie i chłodzenie turbiny jest elektryczne więc działa nawet jak silnik zgaśnie

Dziś w serwisie Ford-a powiedzieli mi że nie ma tam "chłodzenia elektrycznego"

Pitterek
21-10-2016, 19:19
W swoim zauważyłem, że jak dojadę pod dom i wychodzę z auta to auto wciąż szumi. Czyżby chłodnica czy właśnie smarowanie turbiny?

To wentylator chłodnicy.

Auto start-stop było dla mnie na tyle nieintuicyjne, że u siebie mam trwale wyłączone.
Przeszkadzało mi:
- niezależnie od temperatury silnika (nawet chwilę po odpaleniu) - system automatycznie wyłącza silnik
- zjazd do garażu na luzie - silnik gaśnie
- podjazd z garażu na luzie - silnik gaśnie.
- dojazd do świateł na luzie - silnik gaśnie.

Wolę sam decydować kiedy silnik ma zostać zgaszony.

elliotek
21-10-2016, 19:36
Można to jakoś na stałe wyłączyć?

MadYarpen
21-10-2016, 20:59
To wentylator chłodnicy.

Auto start-stop było dla mnie na tyle nieintuicyjne, że u siebie mam trwale wyłączone.
Przeszkadzało mi:
- niezależnie od temperatury silnika (nawet chwilę po odpaleniu) - system automatycznie wyłącza silnik
- zjazd do garażu na luzie - silnik gaśnie
- podjazd z garażu na luzie - silnik gaśnie.
- dojazd do świateł na luzie - silnik gaśnie.

Wolę sam decydować kiedy silnik ma zostać zgaszony.

u mnie auto gaśnie na luzie, ale jak już praktycznie stoi. A jak nie chcę żeby zgasło, trzymam sprzęgło. szczerze mówiąc nigdy mi to nie przeszkadzało, ale rozumiem ze nie każdemu pasuje.

arturek
21-10-2016, 22:51
Można to jakoś na stałe wyłączyć?

Witam

TAK - za pomocą komputera diagnostycznego => mnie to wyłączył kolega Tedi_K

Teraz Auto Start / stop ma nie aktywny

u mnie auto gaśnie na luzie, ale jak już praktycznie stoi. A jak nie chcę żeby zgasło, trzymam sprzęgło. szczerze mówiąc nigdy mi to nie przeszkadzało, ale rozumiem ze nie każdemu pasuje.

Trochę irytujące gdy stoisz w korku, podjeżdżasz "dwa kroki" i znowu stajesz, a system co chwila wyłącza auto
Trzymanie cały czas nogi na sprzęgle podczas stania w korku czy na światłach jest uciążliwe

pozdrawiam
Arturek

Lukasz2525
21-10-2016, 23:08
Nie ma przycisku do deaktywacji ? Nawet jak Transitem Customem jeździłem , to tam taki był .

elliotek
22-10-2016, 06:20
Przycisk jest ale trzeba uruchomić go za każdym razem jak włączamy samochód.

Thombike
22-10-2016, 07:24
Przede wszystkim trzeba pamietać o kilku innych rzeczach w autach z takim systemem. 1. Choćbyś nie iwem jaki olej lał - uruchamianie silnika to najbardziej obciazający proces dla podzespołów. 2. Nie iwem jak Focus ale auta z tymi systemami zwykle mają nieco innego typu (droższy często sporo) akumulator. 3. Inny jest takze (oczywiście droższy i bardziej podatny na uszkodzenia, trudniejszy w naprawie) rozrusznik.
Auta z tymi systemami istnieja tylko z jednego względu - mieszczenia sie w wymogach norm spalin Euro. DOdanie takiego systemu powoduje w określonych sytuacjach spadek wydalanych Co2 i innych związków szkodliwych (no bo silnik nie pracuje w pewnych sytuacjach więc i nie wydala). A ponieważ przy projektowaniu aut nikt nie rozważa kwestii, czy w krajach wciąż rozwijających sie ludzi stać na to by za 5 do 7 lat auto odprowadzić na szrot...no to cóż...marketing odwala te część roboty, byście kupowali to jako gadżet...Powodzenia, bedzie w przyszłości potrzebne :)

poik
22-10-2016, 08:02
Nom, na pewno rozrusznik jest bardziej podatny na uszkodzenia od rozrusznika do auta bez systemu Start-Stop. :D Co za troll :O

Vortac
22-10-2016, 08:16
Panowie, silnik posiada zabezpieczenie w postaci obiegu cieczy chłodzącej która jest pompowana elektrycznie. Można to sprawdzić - wystarczy znaleźć turbinę i przewód od niej prowadzący do zbiorniczka z płynem chłodzącym. Wyłączcie silnik i zobaczycie że przewodem płynie ciecz. Serwis Forda który twierdzi że nie ma czegoś takiego natychmiast bym zmienił to uwaga do elliotek.
Co prawda mam c-max'a a nie FF ale rozwiązania są identyczne. Co do akumulatora i rozrusznika są inne mocniejsze a więc i droższe. Sam dezaktywuję AS przyciskiem ze względu na te elementy.

tedi_k
22-10-2016, 08:56
Przycisk jest ale trzeba uruchomić go za każdym razem jak włączamy samochód.

Nie ma żadnego problemu w wyłączeniu ASS "ba stałe" komputerem...

pjetrucha
22-10-2016, 10:36
Jeśli ktoś tego nigdy nie używa to faktycznie najlepiej to wyłączyć na stałe, ale szkoda że nie da się odwrócić funkcjonalności, żeby domyślnie był wyłączony a włączać przyciskiem gdy potrzebujemy.

leszeg
22-10-2016, 16:20
Całkiem inaczej uruchamia sie silnik przy użyciu przycisku , a np na światłach po wciśnieciu sprzęgła. Tłumaczono mi ,że podczas zatrzymania silnika nie traci on kompresji. Cos w tym jest bo nawet nie przygasają światła ani radio. Przy starcie z guzika spadek napięcia jest widoczny.

pjetrucha
22-10-2016, 17:34
Bardziej chodziło mi o zatrzymanie z guzika niż start. Chociaż ja nie zauważyłem tego co opisujesz. Czasami światła przygasaja niezależnie od tego czy uruchamiamy guzikiem czy sprzęgłem, a innym razem nie ma żadnej oznaki w obu przypadkach. Wydaje mi się że wszystko zależy od obciążenia silnika w danym momencie a nie od tego w jaki sposób następuje ponowny rozruch.

Thombike
22-10-2016, 18:05
Nom, na pewno rozrusznik jest bardziej podatny na uszkodzenia od rozrusznika do auta bez systemu Start-Stop. :D Co za troll :O
No widzę, ze kolega to pewnie jakieś seminaria prowadzi z nowoczesnych technologii w motoryzacji. A tak sie (notabene trollu) składa, że uczestniczyłem co najmniej w 3 prezentacjach takich technlogii - systemów start&stop Mercedesa i BMW, Systemów hybrydowych BMW, Toyoty. W autach z takimi systemami (S&S) blisko 30% elementów osprżetu nie jest identycznych z tymi w autach bez systemów. Co za tym idzie są to często bardzo rózne i droższe elementy. Bardziej skomplikowane także.
Oczywiscie kazdy producent zapewnia, że są one tak samo a nawet lepiej dopracowane niż tradycyjne i używane od lat ale... Nalezy pamietać, po co sa te systemy i jak dziś się projektuje rzeczy, w tym samochody. A nie robi sie niestety już niczego co ma działać w nieskończonośc bez najmniejszych problemów.
Napisałem już po co są te systemy wprowadzane i tego faktu nic nie mzieni. Podobnie jak tego, że w rzeczywistości twój trollu EB mógłby być z powodzeniem zastapiony przez normalny silnik o normalnej pojemności... Nie jest, bo tylko zamontowanie duzej turbiny w małym silniczku pozwala zejść do wymaganych norm Euro...To samo czyni system S&S, wszelkiego typu hybrydy itd. itp. Teoretycznie wszystko w imieniu dbania o środowisko itp...Tylko, że...jakoś na 70% powierzchni globu mają to w 4 literach, łacznie z hipokrytycznymi amerykanami, którzy z jednej strony maja restrykcyjne prawo w kaliforni i brak ograniczeń w Texasie...
Tak czy inaczej...jest to tylko niepotrzebny gadżet, który kiedyś doprowadzi do awarii jakiegos podzespołu i wtedy bedzie płacz i zgrzytanie zebów...i jesli masz S&S to wspomnisz moje słowa :D

p.saw
22-10-2016, 22:11
3. Inny jest takze (oczywiście droższy i bardziej podatny na uszkodzenia, trudniejszy w naprawie) rozrusznik.


W autach z takimi systemami (S&S) blisko 30% elementów osprżetu nie jest identycznych z tymi w autach bez systemów. Co za tym idzie są to często bardzo rózne i droższe elementy. Bardziej skomplikowane także.
Oczywiscie kazdy producent zapewnia, że są one tak samo a nawet lepiej dopracowane niż tradycyjne i używane od lat ale... Nalezy pamietać, po co sa te systemy i jak dziś się projektuje rzeczy, w tym samochody. A nie robi sie niestety już niczego co ma działać w nieskończonośc bez najmniejszych problemów.
Napisałem już po co są te systemy wprowadzane i tego faktu nic nie mzieni.....

Mam nadzieję, że rozumiesz to co napisałeś? Bo jakoś nie mogę, czytając to kilka razy.

arturek
23-10-2016, 06:46
Nie ma przycisku do deaktywacji ? Nawet jak Transitem Customem jeździłem , to tam taki był .

Witam

Przyciskiem nie można wyłączyć Auto Start / Stop na stałe

Przycisk wyłącza ten system tylko na czas danej jazdy (skrót myślowy)

Jeśli wyłączysz auto kluczykiem i ponownie uruchomisz kluczykiem, to system ASS jest ponownie aktywny
(proszę mnie nie łapać za słowa kluczyk / przycisk rozrusznika)

Poniższy przycisk "A" wyłącza system tylko "chwilowo"
http://6.s.dziennik.pl/pliki/2582000/2582664-ford-focus-1-6-tdci-test-3.jpg


pozdrawiam
Arturek

Thombike
23-10-2016, 07:20
Mam nadzieję, że rozumiesz to co napisałeś? Bo jakoś nie mogę, czytając to kilka razy.

Cóż...Twoich braków w podstawowej edukacji już nie nadrobię i nie mam na nie wpływu.

haddi
23-10-2016, 10:01
Popieram Thombike. Nikt mi nie wmówi, że silnik który jest kilka/kilkanaście razy w ciągu trasy odpalany i gaszony, będzie mniej awaryjny/żywotny od tego który zostanie odpalony i zgaszony raz w ciągu tej samej trasy. Rozumiem, mogą być lepsze/trwalsze elementy zamontowane w takim aucie ale o ile? O 10%-15%? Co z tego skoro dostają kilkakrotnie bardziej po d... Dwu masa/sprzęgło tak czy inaczej, musi przyjąć na siebie każde owe uruchomienie i gaszenie. Aku,rozrusznik ma kilkakrotnie wyższy "przebieg". Może fajnie, "eco", ale tylko na papierku.

p.saw
23-10-2016, 15:41
Cóż...Twoich braków w podstawowej edukacji już nie nadrobię i nie mam na nie wpływu.

No cóż, co do ortografii, składni i gramatyki w Twoim wykonaniu nie będę się wypowiadał. :roll:
Chodzi mi o merytorykę. No ale gdzieżby tam mi do Twojego poziomu. W końcu zaliczyłeś (co najmniej) trzy prezentacje.
I tu zadam jedno pytanie. Bądź co bądź do fachowca. Czym w kwestii skomplikowania (jak to określiłeś) różni się te blisko 30% elementów?
Pytam poważnie i proszę o podanie szczegółów dot. np. rozrusznika, akumulatora, alternatora itp.
Proszę o odpowiedź na podstawie zdobytej wiedzy a nie szybkiego przeszukania wujka google.:wink:

Thombike
26-10-2016, 16:26
Idx do najbliższego salonu BMW i sie po prostu zapytaj, przyjżyj. to nie jest trudne. Akumulator jest inny, rozrusznik jest inny. Dodane systemy (najczęsciej elektryczne) utrzymujące np. smarowanie a nawet pracę turbiny w trakcie wygaszonego na krótko silnika itd. itp. No i cóż...sprawdź cennik częsci do aut z i bez SS, tam też zobaczysz dosyć dokładną różnicę, czasem nawet 50%.
Ale najprostszym sposobem będzie załapać sie na jakąś prezentację owych technologii, to nie takie trudne ani niemożliwe.

p.saw
26-10-2016, 20:46
Idx do najbliższego salonu BMW i sie po prostu zapytaj, przyjżyj. to nie jest trudne. Akumulator jest inny, rozrusznik jest inny. Dodane systemy (najczęsciej elektryczne) utrzymujące np. smarowanie a nawet pracę turbiny w trakcie wygaszonego na krótko silnika itd. itp. No i cóż...sprawdź cennik częsci do aut z i bez SS, tam też zobaczysz dosyć dokładną różnicę, czasem nawet 50%.
Ale najprostszym sposobem będzie załapać sie na jakąś prezentację owych technologii, to nie takie trudne ani niemożliwe.

Moje pytanie było retoryczne. Mam wiedzę w temacie, choćby z powodów zawodowych.
Po twoich fachowych wypowiedziach, liczyłem, że z tych prezentacji wyciągnąłeś więcej wiedzy. Zwyczajnie je przespałeś budząc się na podsumowaniu w stylu:
...i jak Państwo widzą, akumulator jest inny, rozrusznik jest inny... .
Dajmy już spokój tej jałowej dyskusji. I proszę cię nie pisz już o czymś, o czym masz pojęcie na podstawie cenników.

Thombike
26-10-2016, 21:22
niesamowite argumenty wytaczasz...wprost przygniatające...

Bump: Dobra panie fachowiec.
1. Akumulator - do auta z systemem SS nie można ot tak kupić i włożyć pierwszego lepszego akumulatora. Musi to być akumulator dostosowany do tego systemu, wytrzymałe na rozładowanie. Zwykle tez ich moc rozruchu na zimno jest o wiele wyższa. Do tego często posiadają specjalne rozwiązania typu zawory upustowe skompensowanych gazów itp. Żywotnośc cykliczna tez jest zwykle o wiele wyższa. To sie niestety wiąże z kosztem. Zwykle blizej 1000zł jeśli chodzi o akumulatory markowe. I właściwie innych nawet nie powinno się próbować. Sama wymiana tez niestety nie jest ot taka prosta i zwykle bez wizyty w ASO sie nie obejdzie. To kolejny dowód, że jest to jedna z tych technologii, kóre mieszcza sie w grupie - ułatwienie życia autoryzowanym servisom.
2. Rozruszniki mają wiele wzmocnionych elementów (w związku z dużo częstszą częstotliwością wykorzystania) łożyskowania, przekładni...itd.
3. Alternatory - o podwyższonej mocy ładowania, skróconym czasie ładowania i generujące wysoka moc ładowania nawet przy niskich obrotach. Wiekszośc jest także wykonana z funkcją rekuperacji energii (odzysku energi w trakcie hamowania). Podobnie jak rozruszniki, alternatory do systemów S/S mają tez znacznie podwyższoną sprawność. I oczywiście...są droższe w przypadku naprawy lub wymiany. To chyba oczywiste.
4. Garść dodatkowych czujników. jak wszystkie tego typu urzadzenia, moze nie sa specjalnie drogie w wymianie ale...to kolejne elementy, bez których auto z systemem SS nie bedzie dziaało prawidłowo i choć większosc czujników systemowych wykorzystuje już istniejące systemy i montowane od dawna seryjnie (ABS/ESP) to jednak...jak każdy wie czujniki po jakimś czasie lubia zakończyć zywot dosyć niespodziewanie. naprawa - raczej tylko w ASO.
5. Sterowniki (popularne komputery) tez sa inne bo zbierają i przetwarzają znacznie więcej informacji o pracy silnika, skrzyni biegów itp. co jest niezbedne do prawidłowego działania systemu SS. W porzadku, nie jest to element, który sie jakoś zużywa czy wyjatkowo czesto psuje ale... No jest inny.
6. Konwertery DC/DC...to głownie w autach, gdzie jest tez funckja odzyskania energii podczas hamowania.

To w wielkim skrócie. Oczywiscie jest tego jeszcze trochę ale przecież jako profesjonalista dobrze o tym wiesz, tylko jakos nie specjalnie chcesz sie tym z innymi podzielić. Może z obawy o spadek sprzedazy autek ze zbednym (szczególnie w PL) gadżetem.

Napisałem juz wczesniej po co jest ten system montowany w samochodach i tego nie mzienisz. Jako, nazwijmy to urzadzeniem, jest potrzebny wyłacznie w momencie wprowadzania danego pojazdu na rynek i dla sprzedazy. W Pl nie, ale w Niemczech ilość wydalanych CO2 i kilku innych zwiazków w spalinach ma istotne znaczenie nie tylko ze wzgl. na kwestie przeglądów, czy tez możliwosci poruszania sie po tzw. "umwelt zone" gdzie jest konkretnie określone jaką normę Euro minimum musi spełanić pojazd. W kwestii opłacenia podatku od pojazdu Co2 tez ma istotne znaczenie. Dla producenta ma głównie takie, ze auto spełnia wymóg unijny w kwestii normy Euro dla nowych samochodów. Reszte robi marketing. Normalnemu użytkownikowi nie daje to wiele korzysci za to może przysporzyć w przyszłosci spory ból głowy.
I tyle.

Fulara
27-10-2016, 06:48
niestety, start stop to kolejny wymysł UE i naszych skorumpowanych ekologów, bo z oszczędnością nie ma to nic wspólnego

boncio
27-10-2016, 09:33
A ja na dodatek napiszę, że akumulatory EFB do S/S od Forda mają krótszą o połowę realną żywotność w stosunku do starszych zwykłych i to niezaleznie od tego czy używa się S/S czy nie.

Fulara
27-10-2016, 09:41
niebawem cieszyć się będą popularnością normalne auta, typu dacia, gdzie nie ma żadnych SS, żadnych kół dwumasowych w benzyniakach i tryliarda czujników

maol
27-10-2016, 10:08
niebawem cieszyć się będą popularnością normalne auta, typu dacia, gdzie nie ma żadnych SS, żadnych kół dwumasowych w benzyniakach i tryliarda czujników


Będąc użytkownikiem firmowej Dacii powiem tak - ona też ma tryliard dodatkowych acz zbędnych czujników. Ale systemu SS nie ma :)

pjetrucha
27-10-2016, 10:10
Do czasu

Thombike
27-10-2016, 14:16
p.saw...pewnie jako pracownik jednego z punktów dealerskich i tak wie lepiej i na pewno jest w stanie wam wmówić, ze bez SS nie da sie normalnie zyć i jeździć samochodem i trudno sobie dziś wyobrazić, że starsze auta tego nie miały, bo to jest takie wspaniale, niezawodne i pozwala oszczedzac pieniadze...Nie powie tylko komu :D

Lza
27-10-2016, 14:47
Nowe dacie mają już SS, z wyjątkiem dostawczego dokkera. Generalnie dacie się za bardzo nie różnią od innych samochodów.

Kris_Poland
27-10-2016, 15:42
niestety, start stop to kolejny wymysł UE i naszych skorumpowanych ekologów, bo z oszczędnością nie ma to nic wspólnego

no nie ma, bo ktos se nie przeliczyl by to zastosowac to trzeba wyprodukowac inne podzespoly, akumulatory i inne elementy samochodu, ca za tam idzie
produkcja, koszty, energia, utylizacja itp itd

+- daje pewnie duzy minus

p.saw
27-10-2016, 17:09
p.saw...pewnie jako pracownik jednego z punktów dealerskich i tak wie lepiej i na pewno jest w stanie wam wmówić, ze bez SS nie da sie normalnie zyć i jeździć samochodem i trudno sobie dziś wyobrazić, że starsze auta tego nie miały, bo to jest takie wspaniale, niezawodne i pozwala oszczedzac pieniadze...Nie powie tylko komu :D

Z czego to wywnioskowałeś? Wrong kolego. Twoje metody dedukcji legły w gruzach jak to, że nie potrafisz powtórzyć informacji, które powinieneś sobie przyswoić podczas prezentacji, w których uczestniczyłeś. Co do twoich wcześniejszych wywodów to nic innego jak zwykłe lanie wody. Nadal nie potrafisz wskazać różnic w budowie akumulatora, rozrusznika i alternatora dla samochodu z i bez S&S. To, że są inne to chyba każdy na tym forum wie.

Sam jestem przeciwnikiem tego systemu i mam zamiar w FF3 na stałe wyłączyć. Całe szczęście, że w pozostałych brykach ze stajni forda tego nie mam. Pewnie do czasu, bo przy kolejnej wymianie samochodów wyłączać będę musiał już chyba w każdym.

Czasami, gdy przesiadam się z mondeo na focusa zapominam ręcznie wyłączyć S&S i bardzo mnie to irytuje, gdy samochód zgaśnie.

zombie6
27-10-2016, 17:24
Takich pseudo-ekologów, którzy wymyślili SS powinno się wieszać na rynku :diabelek: Nie ma szans by ciągłe włączanie/ wyłączanie nie zmniejszało żywotności każdego urządzenia....to najgłupsze co mogli wymyślić....a kierowcy nienawidzą tego systemu poza nielicznymi wyjątkami....

elucidate
27-10-2016, 22:40
No a nie cieszysz się jak samochód ci gaśnie na postoju i te spojrzenia kierowców wokół ciebie? :one:

Thombike
28-10-2016, 07:09
Z czego to wywnioskowałeś? Wrong kolego. Twoje metody dedukcji legły w gruzach jak to, że nie potrafisz powtórzyć informacji, które powinieneś sobie przyswoić podczas prezentacji, w których uczestniczyłeś. Co do twoich wcześniejszych wywodów to nic innego jak zwykłe lanie wody. Nadal nie potrafisz wskazać różnic w budowie akumulatora, rozrusznika i alternatora dla samochodu z i bez S&S. To, że są inne to chyba każdy na tym forum wie.


No chyba się ząłamię. Ok, wiec jestes kolekcjonerem Fordów...trudno. Trzeba jednak brac mocne leki (coś jak Antoni) by oczekiwać, że na forum ktokolwiek napisze wykład do pracy inżynierskiej na temat różnic w budowie akumulatorów, rozruszników itp. elementó. To nie jest wiedza tajemna, jak ktoś chce to znajdzie odpowiednie informacje bardzo szybko. Ja niestety nic mocnego nie biorę wieć wybacz, nie bedę pisał tu pracy magisterskiej na temat... A skoro Ty wiesz wszystko lepiej, to dlaczego wymagasz pisania o tym od innych. Podziel sie swoja wiedzą, jeśli nie jest tajemna - taka sama droga...

Fulara
28-10-2016, 07:15
No a nie cieszysz się jak samochód ci gaśnie na postoju i te spojrzenia kierowców wokół ciebie? :one:


no i jak dziennie stoję w korku a za mną takie cudo to przez 15 minut stania w korku auto zgaśnie \ odpali z 20 razy, co podjeżdza 2 metry

poroniony pomysł, ja 20 razy odpalę swojego przez cały tydzień, on przez 15 minutowy korek

chore

Thombike
28-10-2016, 07:16
Takich pseudo-ekologów, którzy wymyślili SS powinno się wieszać na rynku :diabelek: Nie ma szans by ciągłe włączanie/ wyłączanie nie zmniejszało żywotności każdego urządzenia....to najgłupsze co mogli wymyślić....a kierowcy nienawidzą tego systemu poza nielicznymi wyjątkami....
No cóż...to jest tok myślenia ala Antoni także. Nie - ekoloedzy nie wymyślają ani nie opracowują żadnych systemów. Nie wymagają też ich stosowania. Ekolodzy jak już wymyślają pewne normatywy, które muszą spełniać producenci i to inzynierowie tych producentów opracowują i obmyślają takie a nie inne rozwiązania by normatywom sprostać. Czasem po najmniejszej linii oporu, co świetnie pokazuje afera diesli VW. ot...soft, który przechodzi w tryb pozwaljacy na przejscie badań :) Systemy SS są oczywiście bardziej zaawansowane niż zwykły soft ale sporwadzają sie do tego samego. Są potrzebne tylko po to, by producent mógł pochwalić sie niższą niż normy emisją związków szkodliwych w spalinach swojego samochodu. To jest dramat naszych czasów. Bo to nie jest coś takiego jak np: pasy bezpeiczeństwa, które faktycznie działały i miały na celu zwiększanie ochrony jadących samochodem. To nie są lepsze hamulce, wydajniejsze oświetlenie. To jest po prostu wynalazek homologacyjny. I to na poziomie szkolnym. Tzn: jak nauczyciel w szkole zadał wypracowanie na minimum 2 strony to piszesz masło maslane na 2,5. Wymagania spelnione, mniejsza o treść.

zombie6
28-10-2016, 08:10
No cóż...to jest tok myślenia ala Antoni także. Nie - ekoloedzy nie wymyślają ani nie opracowują żadnych systemów.

Najpierw naucz się interpretować słowo czytane a dopiero potem onanizuj się własnymi wypocinami - pisałem akurat w przenośni, a czepianie się byle czego, bo pozjadałeś wszystkie rozumy w swoim mniemaniu robi się już nudne....

p.saw
28-10-2016, 09:00
No chyba się ząłamię. ...
Nie przesadzaj. :wink:

A skoro Ty wiesz wszystko lepiej, to dlaczego wymagasz pisania o tym od innych. Podziel sie swoja wiedzą, jeśli nie jest tajemna - taka sama droga...
Niczego nie wymagam. Bądź tylko konsekwentny.
Co do mojej wiedzy to sam jestem ciekaw, bo już raz akumulator z powodu komunikatów o problemach z S&S musiałem wymieniać. :(


Liczyłem, że dowiem się od ciebie czegoś więcej skoro chwaliłeś się obecnością na prezentacjach. :)

boncio
28-10-2016, 13:32
Najzabawniejsze jest (oprócz wycieczek personalnych), że piszecie cały czas na temat ;)
A co do ilości niezadowolonych z SS, to jednak obstawiam, że jest ich mniej niż więcej globalnie. Po prostu przeciętnemu kierowcy niestety zwisa kiedy ten system działa i jak działa, co widać po przygasających światłach na drogach, więc nie może być niezadowolony, skoro wszystko jest "ok".

skylla1
28-10-2016, 13:46
Tak dokładnie jest. Wszyscy moi znajomi, którzy nie interesują się motoryzacją, mają to gdzieś i po prostu jeżdżą swoimi autami nie zwracając uwagi, czy im się silnik wyłącza czy nie. I to jest powszechna norma a nie kilka procent forumowiczów :-). Sam korzystam wybiórczo, czyli tam, gdzie wiem, że postoję ok minuty lub więcej a wyłączam gdy wiem, że będę co chwilę kawałek podjeżdżał. Przycisk w FF3 FL jest wygodnie usytuowany więc łatwo się do tego przyzwyczaić.

Janisek
28-10-2016, 14:41
Nie wiem czy SS jest dobry czy zły ale ja wyłączyłem to to u tedi_ka bo mnie wkurzało ciągłe wyłączanie się silnika (np. w korkach)
Ford Ka ma też SS ale jak go wyłączyć raz to już tak zostaje, irytująca za to jest świecąca się wtedy żółta kontrolka ...

orczyk5
28-10-2016, 15:00
Jestem zdziwiony w opisach słowem CIĄGLE się wyłącza. Przecież jak raz silnik się wyłączy to naciskasz guzik ( w III FL jest on obok skrzyni więc nawet nie trzeba ruszać ręką) i masz przez całą jazdę tak jak lubisz. A dodatkowo jakoś nie zauważyłem na poboczach stojących hybrydowych toyot gdzie też silnik spalinowy ciągle się wyłącza. A lampka jakby była w zegarach to rzeczywiście mogłaby na żółto irytować a tak to raczej rzadko patrzę w dół podczas jazdy. Dużo bardziej przeszkadza mi zapalająca się lampka zmiany biegu podczas jazdy w nocy bo "coś się nagle zapala" i przyciąga wzrok.

Fitch82
28-10-2016, 15:11
A czesto wam sie załacza ten sytem? bo posiadam Focusa z tym sytemem od kwietnia i na poczatku owszem zdarzało sie silnik gasł na postojua a teraz ten system u mnie chyba przestal dzialac bo nie pamietam kiedy mi sie wlaczył ostatnio.

Janisek
28-10-2016, 15:18
kolego @orczyk, w Ka kontrolka jest właśnie w zegarach i "wali" po oczach ...
Co do foczki to sam się dziwiłem jak często zapomniałem wyłączyć SS, teraz po prostu o tym nie myślę :) I jeszcze raz powtórzę: wyłączyłem na trwale nie z obawy, że się zrypie turbo czy tam aku, po prostu mnie drażniło.

skylla1
28-10-2016, 19:51
A czesto wam sie załacza ten sytem? bo posiadam Focusa z tym sytemem od kwietnia i na poczatku owszem zdarzało sie silnik gasł na postojua a teraz ten system u mnie chyba przestal dzialac bo nie pamietam kiedy mi sie wlaczył ostatnio.

Być może masz już słaby akumulator i poziom naładowania jest zbyt słaby, aby system mógł zadziałać.

p.saw
28-10-2016, 19:57
W początkowej fazie, gdy akumulator jest nieco słabszy to S&S wyłączy silnik ale powinien pojawić się komunikat o konieczności ręcznego włączenia przyciskiem (czy jakoś tak).
W moim przypadku (całe szczęście jeszcze na gwarancji) ASO wymieniło akumulator.

edmun
28-10-2016, 20:00
A czesto wam sie załacza ten sytem? bo posiadam Focusa z tym sytemem od kwietnia i na poczatku owszem zdarzało sie silnik gasł na postojua a teraz ten system u mnie chyba przestal dzialac bo nie pamietam kiedy mi sie wlaczył ostatnio.
Witaj w klubie. Sam przerabiałem ten sam temat. Kupiłem Focusa, na początku byłem przekonany że ma on system SS (bo ma), potem myślałem że nie mam, bo nigdy się nie włączył, potem podziałał jeden dzień i od tamtej pory znowu nic :D Tak od prawie roku jeżdżę bez. Myślałem żeby naprawiać, teraz jakoś mi to wisi.
Gdzieś na forum długo rozpisywałem się cóż może być przyczyną niedziałającego SS (akumulator, czujnik na pedale sprzęgła itp itd). Nigdy w końcu nie doszedłem dlaczego nie działa i jakoś przestało mnie to denerwować.

Thombike
28-10-2016, 20:11
I o to przecież chodziło, żeby zrobić coś co da zajecie serwisom a użytkownikom najpeirw wcisnąc jakie to wspaniale, oszczędne i ekologiczne, by potem kompletnie nie zwracali na to uwagi. W krajach wysoko rozwinietych problem faktycznie nie istnieje. jak sie naprawa robi za droga, auto sie sprzedaje na export i wymienia na nowe. W kraju jak PL....ok, jest sporo ludzi, którzy tez właściwie nie musza sie martwić czy i kiedy sie coś zepsuje i jak drogie bedzie w naprawie. jednak znakomita większosć kupuje jeśli nie nowe to używane, sprowadzone samochody z tymi systemami i to często na kredyt z ratą taką, że cokolwiek wyskoczy do naprawy to budżet domowy ledwo dźwiga. I coż...Świetlana przyszlość rysuje się przed właścicielami autoszrotów...

Bump: Nie przesadzaj. :wink:

Niczego nie wymagam. Bądź tylko konsekwentny.
Co do mojej wiedzy to sam jestem ciekaw, bo już raz akumulator z powodu komunikatów o problemach z S&S musiałem wymieniać. :(


Liczyłem, że dowiem się od ciebie czegoś więcej skoro chwaliłeś się obecnością na prezentacjach. :)
gdybyś umiał czytac i rozumieć co czytałeś to wydedukował byś, że prezentacja nie polega na opisie każdego elementu i różnic. To opis zasady działania. Coś jak...hmm..co by tu, żebyś zrozumiał... Jak prezentuja ci nowy lek to mówią co leczy i jak dizała po zazyciu a nie mówia jak działają poszczególne składniki i jakie mają funkcje w sprasowanej kapsułce. Kapujesz?
Potem na pytanie - czy akumulator jest taki sam jak w moim aucie? Pada odpowiedź - Nie, jest inny, dostosowany do pracy z systemem S&S. Tyle. Różnic poszukaj sobie sam.
Oczywiście poszczególne elementy nawet w przekroju byly obecne na każdej prezentacji...
Co do systemów w Fordach...nie jestem do końca pewien ale chyba w całosci korzysta z układów opracowanych przez Bosch. BMW natomiast w duzej mierze opiera sie na własnym autorskim systemie i kilku podzespołach od Bosch. To moze być przyczyna ew. awaryjności, bo jak dotąd nie słyszałem, by w BMW ktoś mial jakieś szczególne problemyz SS.

p.saw
29-10-2016, 15:52
Różnic poszukaj sobie sam.

A ten znowu swoje... Kończę z tobą dyskusję chłopie, bo jednak nic nie zrozumiałeś.
Bez odbioru. :wink:

edmun
29-10-2016, 19:44
BMW natomiast w duzej mierze opiera sie na własnym autorskim systemie i kilku podzespołach od Bosch. To moze być przyczyna ew. awaryjności, bo jak dotąd nie słyszałem, by w BMW ktoś mial jakieś szczególne problemyz SS.
W mojej poprzedniej firmie mieliśmy 3x BMW 5 z m-pakietem z 2011 roku (chyba F11 z tego co rozumuję). We wszystkich serwis wymienił akumulator i rozrusznika po 3-ech latach w 2014 roku. Tak. Każdy z nich miał system SS

Fulara
30-10-2016, 05:48
W mojej poprzedniej firmie mieliśmy 3x BMW 5 z m-pakietem z 2011 roku (chyba F11 z tego co rozumuję). We wszystkich serwis wymienił akumulator i rozrusznika po 3-ech latach w 2014 roku. Tak. Każdy z nich miał system SS



widzisz jak producenci potrafią o siebie dbać ? niebawem zrobią silniki na 20 000 km a wy to będziecie łykać jak pelikany, za przeproszeniem

Vortac
30-10-2016, 06:15
Boncio skąd masz taką informację? Właśnie zacząłem 4 rok użytkowania Grand Cmax-a z S/S. Akumulator EFB w świetnej kondycji - od nowości w samochodzie (samochód kupiony w salonie). Nie korzystam z systemu S/S. Typowy czas użytkowania zwykłego akumulatora to 5 lat więc bliżej mi do końca niż dalej. Puki co nie narzekam.

Thombike
30-10-2016, 06:42
Boncio skąd masz taką informację? Właśnie zacząłem 4 rok użytkowania Grand Cmax-a z S/S. Akumulator EFB w świetnej kondycji - od nowości w samochodzie (samochód kupiony w salonie). Nie korzystam z systemu S/S. Typowy czas użytkowania zwykłego akumulatora to 5 lat więc bliżej mi do końca niż dalej. Puki co nie narzekam.

Sam sobie odpowiedziałeś - zdanie klucz - "Nie korzystam z systemu S/S." :)

c-matix
30-10-2016, 09:24
Nie korzystam z systemu S/S. Typowy czas użytkowania zwykłego akumulatora to 5 lat więc bliżej mi do końca niż dalej. Puki co nie narzekam.
I tym samym dokładasz swojemu akumulatorowi jakies 3 nawet do 5 lat żywota.

razes
31-10-2016, 12:11
I tym samym dokładasz swojemu akumulatorowi jakies 3 nawet do 5 lat żywota.

Ja też nie używam ASS a od nowości (11.2011) mam już 3 oryginalny aku !!!
Pierwszy: 1,5 roku, gwarancja; drugi: 2,5 roku - niestety na własny koszt; teraz na trzecim na razie 1 rok i wszystko OK - ZOBACZYMY CO DALEJ....

bestia150
01-11-2016, 08:45
Ja też miałem problem z rocznym aku pomimo, że od początku nie używałem ASS - sam się rozładowywał nawet odłączony od instalacji. Wymieniłem na Vartę i na razie sobie chwalę.

skylla1
01-11-2016, 12:33
Czyli jak widać, prosta teoria, że to ASS załatwia akumulator, właśnie się skompromitowała...

Fulara
01-11-2016, 20:35
niewiele pocieszenia, w moim focusie mk1 aku wytrzymał 9 lat.
wasze widać szmelc 15 lat później.

15 lat później, to aku powinien wytrzymać 90 lat a nie 9. mamy regres, cofamy się nie ma już motoryzacji, są chorzy ludzie u władzy ale to się kończy

orczyk5
01-11-2016, 21:49
Dobrze, że jest Twój samochód bo bałbym się o motoryzacje. Nie wypada pisać, że pier.... głupoty jak w każdym temacie dotyczącym nowszych modeli. Jeździłem kilka lat escortem 1,6, potem focus 1,2 a teraz 3. Każdym kilka lat i każdy jest lepszy od poprzedniego. Każdy czasem się psuł i wszystkie naprawiane w ASO. I zaskoczę Cię jedyny co się poważnie zepsuł to escort z 2000 roku. Pękł plastikowy krociec i płyn się skończył. Nie doszło do czerwonego pola ale wystarczyło, żeby silnik był do naprawy. W samochodzie żarówki, klocki, tarcze, oleje, akumulator to są elementy zużywające się a nie awarie czy szmelc. I jak wszystko mogłoby dłużej podziałać.

Fulara
01-11-2016, 23:13
aku siadający po 2 latach to jest fajna rzecz ?

gratuluję postępu technologicznego, w moim wytrzymał 9. teraz mam drugi i pewnie jeszcze potrzyma twoje 3 albo 4 obecne

Thombike
02-11-2016, 05:20
W moim poprzednim aucie - Opel Vectra, gdy go kupiłem tkwił nadal oryginalny, założony w fabryce aku. Auto było z '99r.
Generalnie jak bateria pada po 1 czy 2 latach w nowym aucie, to ASO nie powinno ot tak kończyć na wymianie samej baterii, bo to raczej nie jest kłopot baterii a całego układu. Niestety w ASO głowni specjaliści to wymieniacze starszych częci na nowe. Nikt tam aut nie naprawia. Nie potrfią nawet na podstawie szerokiej diagnostyki trwającej 2h (tyle policzyli roboczogodzin) ani określic ani zlokalizować problemu z pewnoscią wyższą niż 30%. A wystarczyło (w moim konkretnym przypadku) sprawdzić i wymienić cewkę :) I najlepsze na koniec. W zwiazku, ze praca ASO nie dała zadengo rezultatu - tj. opisany problem nie został ani znaleziony ani zdiagnozoawany a tym bardziej nie był w zadnym stopniu usunięty - orzekłem, że rachunku w tej wysokości nie będę i nie zameirzam płacić. Gdyż w innych prywtnych warsztatach, gdzie dotąd bywalem, brak znalezienia i rozwiązania problemu równał się z brakiem opłaty. Bardzo się bulwersowali ale ostatecznie stanęło tylko na opłacie za diagnostykę, bez roboczogodzin :) Ciekawe co by było, gdyby to było nowe auto nadal na gwarancji...z padajacym aku co rok?

zombie6
02-11-2016, 09:11
Ja zawsze aku wymieniałem w każdym aucie średnio po ok. 5 latach, w Foce po 4 latach aku jest na razie ok.

Bump: Ja też nie używam ASS a od nowości (11.2011) mam już 3 oryginalny aku !!!
Pierwszy: 1,5 roku, gwarancja; drugi: 2,5 roku - niestety na własny koszt; teraz na trzecim na razie 1 rok i wszystko OK - ZOBACZYMY CO DALEJ....

W takim razie to nie wina aku, tylko inna usterka.....

razes
02-11-2016, 10:40
.....W takim razie to nie wina aku, tylko inna usterka.....

Jakby to była usterka to aku padłby po 3,4 najdalej po 12 (???) miesiącach !
A tak to wygląda na wyjątkowo denne oryginalne aku w Foce z ASS lub zbyt ekologiczny i "inteligentny" układ ładowania w MK III (przynajmniej w pewnych warunkach - głównie jazda miejska, choć po ok. 14 km w jedną stronę).
W moich kilku poprzednich autach - przy identycznych warunkach jazdy nigdy nie wymieniłem aku przed upływem 7 lat eksploatacji !!!

Fulara
02-11-2016, 10:48
macie bajery, trzeba płacić, dyskusja nie ma sensu

jak nawalą jeszcze tryliard innych świecidełek, czujników oddechu, ruchu i wzroku to aku będzie na pół roku a bolid będzie przypominał prom kosmiczny

W124 wróc

zombie6
02-11-2016, 12:37
Jakby to była usterka to aku padłby po 3,4 najdalej po 12 (???) miesiącach !
A tak to wygląda na wyjątkowo denne oryginalne aku w Foce z ASS lub zbyt ekologiczny i "inteligentny" układ ładowania w MK III (przynajmniej w pewnych warunkach - głównie jazda miejska, choć po ok. 14 km w jedną stronę).
W moich kilku poprzednich autach - przy identycznych warunkach jazdy nigdy nie wymieniłem aku przed upływem 7 lat eksploatacji !!!
U mnie chodzi bez problemu fabryczny aku 4 lata, trzeba trochę przeganiać furę, wtedy aku się ładuje i żyje :one:

boncio
02-11-2016, 14:02
Zobaczymy jak Wam te aku będą działać za rok ;)
Sprwdzaliście ich napięcie spoczynkowe lub chociaż po odryglowaniu drzwi, czy piszecie tylko obserwacje? Bo mój 3 letni nijak nie chce mieć wtedy więcej jak 11,9V po nocy. Ten co miałem wymieniony na gwarancji miał całe 60% pojemności po 2 latach, a codziennie jeżdżę od 50 do 100km poza miastem i generalnie nie używam ASS.
Zauwazyłem natomiast dziwną zależność. ASS mi zadziałał na przejeździe kolejowym po "mocnym rozładowaniu" aku poprzedniego dnia jak dokładałem graty do auta i co chwila otwierałem drzwi itp.

tomeks2912
22-03-2017, 18:55
Siema Panowie. Więc dołączam się do tematu. Mam foke od 4 miesięcy. Auto ma przejechane 33000 tys km i ani razu nie zadziałał system start stop. Nie wiem czy to usterka czy tak porostu ma. Dodam tylko że co dzień śmigam do pracy jakieś 10 km przez miasto. Jakieś rady?

MadYarpen
22-03-2017, 19:19
Działanie start-stop wg instrukcji zależy od wielu parametrów, i przy dojazdach do pracy może się nie włączyć chyba.

U mnie jest tak, że generalnie jak jeżdżę po mieście to mi się system przestaje po jakimś czasie działać. Potem uaktywnia się często w czasie jazdy na trasie.

Natomiast przez całą zimę mi się nie włączył też ani razu, ale tylko po mieście jeździłem. Pewnie w trasie podładuje się akumulator i znowu zacznie działać.

Foka ma też chyba akcję serwisową dotyczącą rozładowującego się w czasie postoju akumulatora, jak jest nieodbyta to zapewne może też wpływać na działanie start-stop.

edmun
22-03-2017, 20:35
iema Panowie. Więc dołączam się do tematu. Mam foke od 4 miesięcy. Auto ma przejechane 33000 tys km i ani razu nie zadziałał system start stop. Nie wiem czy to usterka czy tak porostu ma. Dodam tylko że co dzień śmigam do pracy jakieś 10 km przez miasto. Jakieś rady?

Polecam przejrzeć te tematy i będziesz miał przynajmniej ogólny widok że to nie jest rzadkie że i Tobie nie działa:

http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=152009
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=259311

Powiem że sam mam FF3 z 2012 roku. Kupiłem go w 2016 roku i miał najechane 23 tyś km (około). Start stop działał mi tylko jednego dnia :D

mayor
22-03-2017, 22:42
Ktoś tam pisał, że S/S działa jak na luzie zjezdza z górki, w Mk3FL jak tylko pojazd ruszy (zacznie się toczyć) to zaraz silnik się odpala, mimo, że nie wciskam sprzęgła ;) potestowałem S/S ale to nie dla mnie, uczę się nawyku odłączania tego zaraz po odpaleniu silnika.

MadYarpen
22-03-2017, 23:04
Polecam przejrzeć te tematy i będziesz miał przynajmniej ogólny widok że to nie jest rzadkie że i Tobie nie działa:

http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=152009
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=259311

Powiem że sam mam FF3 z 2012 roku. Kupiłem go w 2016 roku i miał najechane 23 tyś km (około). Start stop działał mi tylko jednego dnia :D

o, a ja kupiłem w ubiegłym roku auto z 2011 i do jesieni działało całkiem ładnie! :)

tomalam
23-03-2017, 07:31
Siema Panowie. Więc dołączam się do tematu. Mam foke od 4 miesięcy. Auto ma przejechane 33000 tys km i ani razu nie zadziałał system start stop.

Może wcześniejszy właściciel wyłączył na stałe? W poliftowych ASS sygnalizuje, że działa, ale się nie załączy szarą ikonką A. W przedlifcie też jest zapewne jakaś informacja.

Pitterek
23-03-2017, 08:11
Ktoś tam pisał, że S/S działa jak na luzie zjezdza z górki
U mnie tak działało, zjeżdżając z górki z b. małą prędkością nie mając wrzuconego biegu (np. zjazd do garażu podziemnego).
Dlatego, ze względów bezpieczeństwa, ASS mam wyłączony na stałe.

keiw
23-03-2017, 09:22
Może wcześniejszy właściciel wyłączył na stałe? ...

To czy jest wyłączone na stałe można sprawdzić wciskając przycisk Start/Stop.
Jak nie ma reakcji, to jest wyłączone "na stałe", chyba że jakieś wersje nie mają takiego przycisku.