Zobacz pełną wersję : [Focus 2004-2008] Gdzie szukać przekaźnika wycieraczek?


gregoryy
29-04-2016, 22:16
Witam.

Czy ktoś wie gdzie znajduje się przekaźnik wycieraczek w Focusie mk2 ?
Będę chyba potrzebował go wymienić bo podczas jazdy wycieraczki przednie zatrzymały się w połowie i od tego momentu nie mogę ich włączyć.
Dodam że bezpiecznik wycieraczek nie jest przepalony.
Silniczek wycieraczek sprawny, bo sprawdziłem go podpinając bezpośrednio do akumulatora.

Proszę o Pomoc !

radek70
29-04-2016, 22:44
Przekaźniki wycieraczek są wlutowane w GEM. Nie są wymienne w sensie wyciągnięcia. Problem może się okazać bardziej złożony. Dostęp jest po rozłożeniu skrzynki z bezpiecznikami nad nogami pasażera (GEM).

gregoryy
30-04-2016, 11:12
Dodam, że kostka wychodząca spod maski do silniczka wycieraczek ma 4 przewody:
- czarny
- czarno-zielony,
- biało-czarny,
- biało-zielony
Po sprawdzeniu miernikiem tych przewodów, włączeniu zapłonu i manetki wycieraczek na poszczególne biegi wycierania tylko na przewodzie czarno-zielonym jest napięcie 12V na pozostałych nie ma w ogóle prądu nawet minimalnego!
Gdzie szukać przyczyny??

gregor75
30-04-2016, 11:16
a przy włączeniu spryskiwacza sprawdzałeś ?

gregoryy
30-04-2016, 11:41
Przy włączonych spryskiwaczach nie sprawdzałem napięć na kostce ale sam spryskiwacz działa a wycieraczki przednie na wszystkich pozycjach nie działają.
Spryskiwacz z przodu działa, wycieraczka tylna i tylny spryskiwacz działa.

Bump: Czyżby manetka spryskiwaczy do wymiany ???

gregoryy
30-04-2016, 12:52
Może ma ktoś jakieś pomysły ??

krzys1968
30-04-2016, 14:16
Dobrze myslisz sprawdz manetke najlepiej jak bys mial kogos zeby uzyczyl podmienic na chwile do sprawdzenia

technik08
01-05-2016, 12:23
Może ma ktoś jakieś pomysły ??
Kostka manetki pin nr 6 kolor czarno zielony - po odłączeniu kostki od manetki zwierasz pin 6 bezpośrednio do masy , powinieneś usłyszeć cyknięcie przekaźnika w GEMie , a wycieraczki powinny chodzić na wolnym biegu aż do odłączenia masy , po czym ustawić się w pozycji spoczynkowej .

gregoryy
01-05-2016, 12:32
Ok, dzięki za radę. Sprawdzę to i dam znać.

technik08
01-05-2016, 13:11
Jeszcze zapomniałem napisać - jeśli wszystko zadziała jak napisałem wówczas wadliwa jest manetka , jak nie ma cyknięcia to albo przekaźnik , albo GEM .

gregoryy
01-05-2016, 13:12
Ok, dzięki będę sprawdzał.

technik08
01-05-2016, 14:22
Sprawdź jeszcze masę w kostce pin 3 przewód czarno biały . Brak masy blokuje wszystkie funkcje wycieraczki przedniej

gregoryy
01-05-2016, 17:00
Sprawdziłem pin 6, stycznik "tyka" ale wycieraczki nie wykonują ruchu, tylko sam stycznik słychać.
Pinu 3go nie sprawdzałem, zaraz to zrobię-a sprawdzać analogicznie jak pin 6 tak?

technik08
02-05-2016, 13:38
Pin 6 odpowiada za wolny ruch wycieraczek , pin 2 za ruch szybki - przewód czarno czerwony . Przy silniku wycieraczek przewód biało zielony to wolny ruch , a biało czarny to ruch szybki . Zewrzyj pin 6 do masy i sprawdź czy jest 12V na przewodzie biało zielonym , potem pin 2 i sprawdź 12V na przewodzie biało czarnym . Jeśli napięcia są a silnik nie chodzi , to albo brak masy na przewodzie czarnym , albo uszkodzony silnik . Gdy napięć brak - bezpiecznik F50 , przekaźniki , przewody , wiązki - czyli pewnie GEM do wymiany . Do jego naprawy trzeba mieć sposób na rozłączenie górnej płytki od dolnej .

radek70
02-05-2016, 15:28
Do jego naprawy trzeba mieć sposób na rozłączenie górnej płytki od dolnej . Tylko hot air, druk jest dwustronny i do tego metalizowane przelotki. Prościej podłożyć drugiego GEM-a. Widzę, że w przedliftowym dolna płytka wymiarami jest taka sama jak ta z bezpiecznikami. W poliftowym jest przynajmniej dostęp do części przekaźników, ale i tak nie wiem, które są od wycieraczek.

gregoryy
03-05-2016, 19:26
Posprawdzałem piny. Pin 2 podłączyłem do masy i sprawdziłem napięcie- ma 12 V, pin 6 tak samo 12V. Silnik wycieraczek działa bo sprawdzałem go podpinając bezpośrednio do akumulatora. Przekażnik słychać i przy podłączaniu do pinu 6 i do 2go. Bezpiecznik 50 cały.
Tak więc nie wiem - jutro podmienię inną manetkę i dam znać co i jak.

technik08
04-05-2016, 13:32
Jeśli po podłączeniu masy na piny 2 i 6 masz 12V na przewodach biało zielonym lub biało czarnym przy silniku wycieraczek , a na przewodzie czarnym masz 0V to sprawny silnik musi działać . Możesz mieć słabą masę na czarnym przewodzie przy silniku wycieraczek . Podłącz dodatkowy przewód do masy przy kostce silnika i pomierz napięcia - 0V na czarnym i 12V na biało zielonym lub biało czarnym przy silniku zależnie od tego które piny zwarłeś przy kostce manetki .

gregoryy
04-05-2016, 16:34
Podmieniłem manetkę i zero reakcji wycieraczek.
Chciałbym jeszcze wiedzieć jak dobrze sprawdzić ten silniczek od wycieraczek, bo ja niby go sprawdzałem ale nie wiem czy prawidłowo. Jak wiadomo przy silniczku jest kostka z 4 pinami o których było wspomniane wyżej - tylko jakie zewrzyć żeby mieć 100% pewności czy to silnik wycieraczek ???

Bump: Sprawdzę jeszcze raz te napięcia tak jak pisałeś biorąc pod uwage przewód masowy.

technik08
05-05-2016, 12:58
Nie zwieraj żadnych przewodów w kostce silnika ! . Podłącz manetkę , wyjmij kostkę z silnika wycieraczek , włącz szybki bieg wycieraczek i podłącz żarówkę kierunków lub inną do masy i przewodu biało czarnego w kostce , na wolnym biegu do biało zielonego i masy , potem powtórz zamiast masy połącz żarówkę do czarnego przewodu . Jeśli żarówka zaświeci to GEM i przekaźniki są ok , jeśli nie to zostaw podłączoną żarówkę i spróbuj osobnym przewodem podłączyć masę do przewodu czarno pomarańczowego .

gregoryy
05-05-2016, 23:05
Podłączyłem żarówkę tak jak pisałeś - na żadnym biegu nie świeci, podłączając do czarnego przewodu też na poszczególnych biegach nie świeci, podłączając osobnym przewodem masę do przewodu czarno-pomarańczowego, tez zero reakcji, żarówka nie świeci. Zamiast żarówki wpiąłem miernik też nic nie pokazał.

Miernikiem zmierzyłem też napięcia przewodów kostki przy:
wysokim biegu wycieraczek
- biało-czarny - 12V
- biało-zielony - 0V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

niskim biegu wycieraczek:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

wyłączonych wycieraczkach:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

wyłączonym zapłonie:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 12V
- czarny - 12V

Tak więc nie wiem, pewnie czeka mnie wymiana GEMa ??

technik08
06-05-2016, 05:05
Na czarnym przewodzie w każdych warunkach ma być 0V . Być może brakuje gdzieś masy . Podłącz do czarnego przewodu dodatkową masę .

gregoryy
06-05-2016, 18:18
Będę jeszcze sprawdzał a jak pomimo że podepnę osobną masę i dalej bedzie 12 V na czarnym to co GEM do wymiany??

technik08
06-05-2016, 19:21
Przypuszczam słaby styk czarnego przewodu do masy . Prawidłowe podłączenie masy do czarnego przewodu w kostce silnika wycieraczek musi dać 0V . Silnik musi mieć zasilanie plus 12V z przewodu bało czarnego lub biało zielonego i 0V czyli masę z przewodu czarnego . Jak nie znajdziesz punktu podłączenia czarnego przewodu do masy , to podłącz dodatkowy przewód do czarnego i masy . Dla pewności , że niczego nie zbroisz połącz go przez bezpiecznik 25A między kostką silnika a masą . Nie zdziwiłbym się , gdyby była obluzowana śruba mocująca czarny przewód do nadwozia .

gregoryy
06-05-2016, 23:00
Podłączyłem osobną masę i dalej nic, nawet podpiąłem silnik od wycieraczek do kostki i przy podpiętym silniku miałem wpięty dodatkowy przewód w ten czarny od kostki no i do masy. Dalej nic zero reakcji. Śruba przy masie nie była poluzowana, nawet przeczyściłem porządnie styki masy i wycieraczki jak nie działały tak nie działają dalej.
Zastanawiam się czy nie podmienić tego GEMa?? Bo już nie mam pomysłów...

technik08
07-05-2016, 19:40
Po podpięciu masy na czarny przewód powinno być 0V i jeśli jest 12V na np. czaro białym to sprawny silnik powinien chodzić .

gregoryy
08-05-2016, 14:52
Silniczek wycieraczek był sprawdzany osobno przy podłączeniu do akumulatora i na dwóch pinach działa. Silniczek chodzi i ramiona też. Po podłączeniu do kostki pod maską auta brak reakcji. Wymieniać GEM ??
Dodam że na kostce pod maska są całkiem inne napięcia niż być powinny.

gregoryy
08-05-2016, 16:26
Sprawdzałem GEMa tak jak jest opisane tutaj :http://mr-fix.pl/wpis/gem-test-ford-focus-mk2-c-max/ .
Przy przełączaniu na różne tryby wycierania na manetce słychać sygnał dźwiękowy. Czyli wychodzi że jednak GEM jest sprawny ??

technik08
09-05-2016, 12:09
Po podpięciu masy na czarny przewód powinno być 0V i jeśli jest 12V na np. czaro białym to sprawny silnik powinien chodzić .

Jak napisałem napięcia na przewodach powinny być 0V na czarnym i 12V na pozostałych mierzone pod maską na kostce silnika wycieraczek . Jeśli napięcia podawałeś na wyjściu z GEMa , to wskazuje to na uszkodzoną wiązkę między GEMem a silnikiem wycieraczek . Takiego testu GEMa nie znałem . Moim zdaniem wskazuje on na sprawną manetkę , ale nie sprawdza części wykonawczej , czyli przekaźników i bezpieczników .

gregoryy
14-05-2016, 21:03
Wymieniłem silniczek wycieraczek z całym mechanizmem i dalej nic wycieraczki nie działają.
Myślę wymieniać moduł komfortu GEM i tak się zastanawiam czy nr tego GEMa ma być identyczny z moim, tzn. łącznie z literami. Przykładowo mój nr to 4M5T 14014 CBF , drugi nr poniżej to: 4M5T 14A073 AC .
I moje pytanie; czy pogrubione litery mają znaczenie bo modułów z takimi oznaczeniami na aukcji nie mogę znaleźć??

technik08
15-05-2016, 11:03
Liczy się pierwsza litera po numerze 14xxx - A to najuboższy moduł a jak chcesz zmienić swój ,to tylko na taką literę jak miałeś lub wyższą .

gregoryy
15-05-2016, 11:08
A oznaczenie CBF co oznacza, brać je pod uwagę??

Bump: Czyli przykładowo taki modół by pasował : http://allegro.pl/focus-mk2-1-6-16v-skrzynka-modul-bsi-4m5t14a073bf-i6041203528.html ??

technik08
15-05-2016, 14:21
Musisz mieć pierwszą literę C lub D,E,F , nie A ani B .

Bump: BF może nie mieć niektórych funkcji .

gregoryy
15-05-2016, 14:29
Aha, czyli oznaczenia 4M5T 14A073 AC nie brać pod uwagę tylko oznaczenie 4M5T 14014 CBF jest ważne??

technik08
15-05-2016, 14:33
Liczy się cały symbol , ale o wersji wyposażenia mówią litery po 14xxx.

gregoryy
15-05-2016, 14:35
https://zapodaj.net/ffe001ec6606e.jpg.html

Bump: <a href=https://zapodaj.net/ffe001ec6606e.jpg.html>20160514337.jpg</a>

technik08
15-05-2016, 14:37
Ja mam wersję 4M5T 14A073 BJ .

Bump: Nie mogę wyświetlić strony zapodaj .

gregoryy
15-05-2016, 14:44
https://zapodaj.net/ffe001ec6606e.jpg.html

Bump: Dodałem jeszcze raz linka ze zdjęciem. Czyli które oznaczenie brać pod uwagę?

Bump: Fotka z oznaczeniami poniżej; to którym oznaczeniem się sugerować wybierając moduł??

technik08
15-05-2016, 15:02
4M5T 14A073 AC - nie A ani B lecz C,D,E lub F .

Bump: Ważna jest pierwsza litera po 073 .

gregoryy
15-05-2016, 15:19
Czyli coś takiego może być? : http://allegro.pl/focus-mk2-1-8-tdci-skrzynka-modul-bsi-4m5t14a073dj-i6146379364.html

Bump: To skoro po 073 u mnie jest litera A to nie podejdzie moduł gdzie po 073 jest B tylko musi być C,D,E lub F ?

gregoryy
15-05-2016, 16:49
To skoro po 073 u mnie jest litera A to nie podejdzie moduł gdzie po 073 jest B tylko musi być C,D,E lub F ?

technik08
15-05-2016, 17:06
Sorry . Nie zwróciłem uwagi , że oba numery są z twojego GEMa . Uznałem ten drugi jako przykład . W związku z tym GEM z linka https://zapodaj.net/ffe001ec6606e.jpg.html będzie pasował do Twojego auta .

Bump: Również http://allegro.pl/focus-mk2-1-6-16v-skrzynka-modul-bsi-4m5t14a073bf-i6041203528.html jest ok.

gregoryy
15-05-2016, 17:19
Ok, w takim bądź razie dzięki. Kupie i wymienie GEMa i dam znać co i jak.

technik08
15-05-2016, 17:21
Jest on nawet bogatszy od twojego , jeśli jednak coś by nie tak działało , może trzeba będzie wyłączyć mu niektóre funkcje . Na początek podłącz go wprost i zobacz jak działa . Może być konieczne zakodowanie centrala jeśli masz kluczyk z pilotem

Bump: Jeszcze obejrzałem zdjęcie z allegro - bezpieczniki ustaw tak jak masz w swoim GEMie .

gregoryy
15-05-2016, 20:33
Ten z tego linku https://zapodaj.net/ffe001ec6606e.jpg.html to mój GEM. Tak więc kupuję ten: http://allegro.pl/focus-mk2-1-6-16v-skrzynka-modul-bsi-4m5t14a073bf-i6041203528.html .
Bezpieczniki ustawię tak jak mam. Obawiam się tylko tego programowania.

radek70
15-05-2016, 20:55
Obawiam się tylko tego programowania.
Musisz tylko doprogramować swoje piloty centralnego do nowego GEM wg instrukcji:
Programowanie nowego pilota
zdalnego sterowania
1. Aby zaprogramować nowe nadajniki
zdalnego sterowania, obróć kluczyk
zapłonowy w położenie II cztery razy w
ciągu sześciu sekund.
2. Ustaw kluczyk zapłonowy w położeniu 0.
Sygnał akustyczny potwierdzi możliwość
zaprogramowania nadajników zdalnego
sterowania w ciągu 10 sekund.
3. Naciśnij dowolny przycisk na nowym
nadajniku zdalnego sterowania.
Potwierdzeniem będzie sygnał akustyczny.
4. Powtórz ten ostatni krok ze wszystkimi
nadajnikami zdalnego sterowania, włącznie
z oryginalnym. Nie wyjmuj kluczyka z
włącznika zapłonu podczas naciskania
przycisku na tym nadajniku zdalnego
sterowania.
5. Ponownie włącz zapłon (kluczyk w
położeniu II) lub odczekaj 10 sekund nie
programując kolejnego nadajnika zdalnego
sterowania, aby wyjść z trybu
programowania kluczyków. Do otwierania
i zamykania pojazdu możesz teraz użyć
tylko nadajników zdalnego sterowania,
które właśnie zaprogramowałeś.

Ja zmieniałem GEM na wyższy poliftowy, ELMConfigiem wyłączyłem tylko grzanie przedniej szyby.

gregoryy
15-05-2016, 21:45
A jak wyłączałeś wyższe opcje modułu - poprzez program ELMConfig, podłączając się poprzez port OBD ??

technik08
16-05-2016, 03:30
Można użyć ELM config , ja mam Maxi Ecu . Zakoduj piloty jak napisał radek70 i zobacz , czy rzeczywiście chcesz coś wyłączać . Ja u siebie dodałem np. chwilowe zużycie paliwa i wyświetlanie komunikatu o niskim poziomie płynu spryskiwacza w menu zegarów .

Bump: Może Tobie spodobają się jakieś nowe funkcje GEMa .

gregoryy
18-05-2016, 17:00
Wymieniłem GEMa i dalej nic. Przekaźnik słychać a wycieraczki w ogóle nie dają znać o sobie. Jutro jadę do elektromechanika.

technik08
18-05-2016, 19:20
Podłączyłem żarówkę tak jak pisałeś - na żadnym biegu nie świeci, podłączając do czarnego przewodu też na poszczególnych biegach nie świeci, podłączając osobnym przewodem masę do przewodu czarno-pomarańczowego, tez zero reakcji, żarówka nie świeci. Zamiast żarówki wpiąłem miernik też nic nie pokazał.

Miernikiem zmierzyłem też napięcia przewodów kostki przy:
wysokim biegu wycieraczek
- biało-czarny - 12V
- biało-zielony - 0V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

niskim biegu wycieraczek:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

wyłączonych wycieraczkach:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 0,10V
- czarny - 12V

wyłączonym zapłonie:
- biało-czarny - 0V
- biało-zielony - 12V
- czarno-pomarańczowy - 12V
- czarny - 12V

Tak więc nie wiem, pewnie czeka mnie wymiana GEMa ??
Pisałem , że na czarnym przewodzie powinno być 0V mierzone na kostce sinika wycieraczek , a Twoje pomiary pokazują 12V . Przy wyłączonych wycieraczkach w dolnym ich położeniu na biało zielonym i biało czarnym powinno być 0V .

gregoryy
02-06-2016, 21:12
Witam po długim czasie, zostawiłem auto u Elektronika i czekałem na naprawę. Okazało się że silniczek od wycieraczek i GEM były do wymiany. Obie części się spaliły. Auto odebrałem, wycieraczki działają :) Zamykam temat.