Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Jak wykręcić urwaną śrubę z wału korbowego


aurerum
17-02-2017, 18:40
Witam!
Koledzy mam spory problem. Wziąłem się za wymianę rozrządu w mondeo mk4 z silnikiem 2.0 tdci i Stało się, przy odkręcaniu ukręciła się śruba i została w środku w wale.
Poradźcie jak to wykręcić domowymi sposobami.Spawarka odpada bo nie ma miejsca żeby tam coś pospawać. Można narobić większego bajzlu

slawek-kali
17-02-2017, 19:10
Masz jakas fote?

aurerum
17-02-2017, 19:15
nie nie mam . Śruba w dwóch częściach . Gwint został w środku , a łeb i część nie gwintowana na zewnątrz. Ukręciło ją w miejscu gdzie zaczyna się gwint

slawek-kali
17-02-2017, 19:18
To chyba tylko wiercenie i wykretak

salom
17-02-2017, 19:21
Są podobno spece, co potrafią wykręcić, ale na logikę, pewnie bez wyjęcia silnika z ramy, i zakupu dobrych wierteł sie nie obejdzie. Bo śruba pewnie hartowana.

aurerum
17-02-2017, 19:23
też o tym pomyślałem tylko że jak pneumat tego nie odkręcił a u kręcił to wnioskuję że śruba siedzi dosyć mocno i teraz może być jeszcze większy problem jak ukręci się wy krętak.No ale chyba będę musiał tak zrobić bo innej opcji nie widzę .

Bump: Są podobno spece, co potrafią wykręcić, ale na logikę, pewnie bez wyjęcia silnika z ramy, i zakupu dobrych wierteł sie nie obejdzie. Bo śruba pewnie hartowana.

śruba na bank hartowana i pewnie jeszcze jakaś utwardzana.Nie ma opcji wyjęcia silnika

salom
17-02-2017, 19:38
Opcja wyjęcia silnika dlatego, aby był dobry dostęp wiertarką, aby precyzyjnie, coraz grubszymi wiertłami wywiercić otwór w tej hartowanej śrubie, jednocześnie nie zepsuć gwintu wewnętrznego wału korbowego, to jak już będzie otwórok 9 -10 mm, to resztę tego zewnętrznego gwintu śruby, da radę wykrętakiem wykręcić.
Napewno była zakręcona na klej, i dlatego sie urwała.

Bump:
Sam tego nigdy nie robiłem, ale widziałem, jak mój kolega warsztatowiec męczył się ze 3 dni, ale zrobił. Wiertarka, wiertła porządne, i palnik, to potrzeba.

karloss
17-02-2017, 19:46
A może odkręć i wyjmij całą kolumnę mcphersona z amorkiem? Musi być dostęp do śruby, musisz ją napunktować i wiercić zaczynając od małego wiertła. Pneumatykiem narobiłeś sobie biedy, trzeba było klucz z długą dźwignią i wcześniej parę razy szarpnąć w jedną i drugą stronę. Tak mnie nauczył mój ojciec i taką metodę stosuję po tym jak sam urwałem kiedyś śrubę od amorka.

Basra
17-02-2017, 19:47
Witam

Pneumatycznym kluczem nie luzuje się tych śrub.Jeżeli śruba stawia opór my podgrzewamy ją fenem.Wtedy specyfik na gwincie puszcza.Potrzebny będzie mistrz od spawania.

pozdrawiam

aurerum
17-02-2017, 19:48
Napewno była zakręcona na klej, i dlatego sie urwała.
i pewnie jeszcze założyli tą samą i dlatego pękła bo była już zmęczona. Jedynie tak mogę to sobie tłumaczyć. Spróbuje wywiercić bez wyciągania silnika

Basra
17-02-2017, 19:50
Witam

Te śruby mają granicę plastyczności.Powtórnie nie wolno ich montować.

pozdrawiam

aurerum
17-02-2017, 19:53
to ja wiem bo zawsze montuje nowe, tylko ktoś oszczędny przede mną pewnie wymienił sam pasek i dlatego założył stare śruby

salom
17-02-2017, 19:58
Może i da się bez wyjmowania silnika, ale na podnośniku warsztatowym, opuścić zawieszenie i silnik do dołu, tak aby był idealny dostęp z wiertarką, bo trzeba użyć sporej siły nacisku.

aurerum
17-02-2017, 20:04
koledzy, a wiertła tytanowe dadzą radę czy są jeszcze jakieś lepsze?

facio07
17-02-2017, 20:20
Nawierć dokładnie porządnym wiertłem,wkręć wykrętak (tylko nie za mocno bo on rozciąga,rozdyma zerwaną śrubę przez co wykręcanie jeszcze jest trudniejsze).Następnie spryskaj z urwaną śrubę zamrażaczem w spraju i powinieneś wykręcić.
ps.mam wiertła rudo pomarańczowe (nie wiem czy to tytanowe),bardzo dobre,tylko kruche jak szkło,ale dają radę nawet w bardzo twardej stali.

marco102
17-02-2017, 20:29
Ja bym jeszcze spróbował zrobić 3-4 małe otwory jeden przy drugim, żeby powstała szczelina na płaski śrubokręt. Następnie nabić do niej jakiś mocny, krótki śrubokręt i odkręcić wykorzystując dźwignię.

aurerum
17-02-2017, 20:38
nie wiem czy da radę w tą śrubę coś wbić.Jest tak twarda że punktaki mi się sklepały,jutro muszę kupić jakieś lepsze, będę informował o postępach.Może przez noc mi się jakiś pomysł przyśni

slawek-kali
17-02-2017, 20:48
HSS-TiN z katem 135° , musi dac rade.. , albo spawanie ale to loteria.

aurerum
17-02-2017, 20:59
ze spawarką nawet tam nie podchodzę bo tylko narobię sobie biedy ,ale te wiertła muszę spróbować

facio07
18-02-2017, 07:54
ale te wiertła muszę spróbować

Takie wiertła kupisz w profesjonalnym sklepie z narzedziami.(żadne tesco lub kastoramy) Nie sa tanie ale naprawde warto.W stali hartowanej idą bez problemu.Musisz uważać bo bardzo kruche. Najpierw popsikaj penetrolem,a podczas wykręcania zamroź śrubę zamrażaczem,cyknie i wykręcisz.

Rafał A.(antek)
18-02-2017, 19:14
.Jeżeli śruba stawia opór my podgrzewamy ją fenem

czym i jak, możesz opisać?

aurerum
18-02-2017, 22:36
Przed chwilą skończyłem. Auto złożone i pali. Męczyłem się z tą śrubą 4 h. Najtrudniejszy moment to punktowanie i wiercenie, ale po kolei.Kupiłem 6 wierteł dwie 4,dwie 6 ,dwie 8.Zużyłem tylko 3.Czwórką wwierciłem się jakieś 2 cm w głąb śruby potem poszły w ruch dwie 6 i na koniec fi 8 .Ósemką wwierciłem się tylko około 1 cm .Z wierteł jestem bardzo zadowolony i nie są to bardzo drogie wiertła bo za 6 wierteł zapłaciłem około 60 zł.Wiertła są kobaltowe i chyba 135 stopni bo są trochę inaczej ostrzone (fot. po niżej) Wiertarka jaką użyłem była z potencjometrem w przełączniku chodziło mi o to żeby były jak najmniejsze obroty żeby się wiertła nie spaliły.Pierwsze dwa obroty wiertarki i już wiedziałem że tą śrubę wykręce. Jak to wiertło zaczęło wchodzić w tą śrubę to tak jakbym wiercił w drewnie z resztą zobaczcie jakie piękne wióry robiła (fot.) Wiertła są polskie i jestem z nich bardzo zadowolony bez nich nic bym nie zrobił. Potem poszedł w ruch wy krętak Stanleya, ale tu był pewien problem bo gdy go wkręcałem to szedł dość opornie i obawiałem się że mogę go urwać i wtedy to już kaplica.Postanowiłem go dalej nie wkręcać tylko go wykręciłem i wziąłem palnik za 20zł (fot) i zacząłem grzać jakieś 5min i wtedy wkręcam wy krętak, który wkręca sie jakieś 4 zwoje i pięknie ciągnie śrubę na zewnątrz . Tak, że najważniejsze rzeczy przy tej operacji to wiertła, wy krętaki, wiertarka z wolnymi obrotami, palnik oraz pomoc mojego brata ,który patrzył czy trzymam w poziomie wiertarkę Zapomniałem dodać że wszystko było robione na samochodzie bez wyciągania silnika.Chciałbym Wam wszystkim podziękować, bo Każdy z Was wniósł do tej operacji coś od Siebie. Tą śrubę zostawię sobie na pamiątkę tylko muszę wy krętak wykręcić .Śruba była klejona i dlatego ją urwało (fot)

Rafał A.(antek)
18-02-2017, 22:59
Gratuluję!
Palnik pomógł :)

aurerum
18-02-2017, 23:10
dokładnie, ogień to podstawa zmiękczył ten klei

koszka
19-02-2017, 07:03
Również koledze kibicowalem i śledziłem wątek od początku. Dobrze ,ze śruba się poddała.

Przemol1974
19-02-2017, 08:59
Również śledziłem wątek, sporo kleju i pewnie stara śruba narobiło bigosu.

aurerum
19-02-2017, 09:33
śruba na pewno stara bo oprócz tego niebieskiego kleju był jeszcze jakiś brązowy farfocel i to on pewnie trzymał (fot).Tak że jeśli komuś nie chce odkręcić pneumat to lepiej od razu śrubę grzać, tylko jak to grzać? jak tam jest koło pasowe z gumą

Basra
19-02-2017, 10:05
czym i jak, możesz opisać?
Witam

Spotykam się z tym problemem często przy demontażu skrz.biegów.Niektóre ze śrub powlekane są specyfikiem do gwintów.Próba ich odkręcenia, nawet przy użyciu klucza dynamo.o dużym ramieniu może zakończyć się jej zerwaniem.Należy wtedy podgrzać śrubę np.opalarką elektr. lub małym palnikiem na butan do ok. 100 stopni.Po ok. 5-8 minut ciepło spowoduje że specyfik staje się plastyczny, przestaje blokować i można odkręcić śrubę.

pozdrawiam

aurerum
19-02-2017, 10:34
Koledzy ,a co myślicie o grzałce indukcyjnej to chyba było by najlepsze rozwiązanie na takie śruby.Tylko co wtedy z kołem pasowym? i koszt takiej grzałki spory.Może na koło pasowe kłaść mokrą szmatę i wtedy grzać śrubę?

Basra
19-02-2017, 10:55
Witam

Ja kieruję strumień wprost na łebek śruby.Po krótkiej chwili ciepło przenosi się na część gwintowaną.

pozdrawiam

aurerum
19-02-2017, 11:06
i z kołem pasowym nic się nie dzieje ?

Rafał A.(antek)
19-02-2017, 23:33
Indukcyjna jest precyzyjna. Palnik mniej. Z dwojga złego wolę kółko wymienić niż mieć urwana śrubę w wale

Darek L.70120
04-10-2021, 22:09
To działa !!!
Dzięki temu tematowi, opisowi i radom uratowałem 500 zł bo tyle mi powiedział "fachman", który trudni się wykręcaniem zerwanych śrób.
Warto było zaryzykować, bo się udało 😀
Dziękuję

uneasy
02-06-2023, 13:15
dolaczam do grona szczesliwych pechowcow ktorym udalo sie wyzej opisana metoda wyjac urwana srube. z tym ze w MK5 ale dokladnie tak samo.
Kluczem bylo grzanie przez przybnajmniej 5 minut.

mi sie nie udalo calkiem centralnie nawiercic, i na koniec uzylem wiertla 7mm zamiast 8mm - ale efekt ten sam. W zycu nie mialem takiej ulgi po odkreceniu sruby.
Powodzenia tym ktorzy trafia na ten watek ;)