Zobacz pełną wersję : [Focus 2011-2014] akumulator do start/stop ecoboost 1.6
valhalem 24-07-2017, 08:38 Cześć,
Drodzy forumowicze, potrzebuje pomocy w doborze akumulatora, głównie chodzi o wymiary :)
Dotychczas posiadałem bv6n-10655-aa / finis 1693 470 ,
znalazłem zamiennik Exide EFS jednak mam problem z doborem rozmiaru ( jeszcze nie miałem czasu wyciągnąć zdechlaka ) .
Pytanie brzmi czy dłuższy bok aku w moim wypadku to 315mm czy 275mm ? Dwa pozostałe wymiary są takie same.
https://sklep.intercars.com.pl/produkty/1317174-akumulator-exide-start-stop-efb-el752-65ah-650a-l - ten jest dłuższy i na taki chwilowo złożyłem zamówinie.
Podpowiedzcie proszę szykać dłuższego czy krótszego ;) ?
headbanger 24-07-2017, 08:50 Niedawno wymieniłem aku i co ciekawe orginał z fabryki był krótszy i mniej pojemny od dobranego wg katalogu a w przegrodzie akumulatora była taka plastikowa blokada włożona żeby się tren mniejszy nie przesuwał. Wziąłem centrę 75ah bo mnie przypiliło i startstop zaczął działać.
Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
valhalem 24-07-2017, 09:16 To pojawia sie jeszcze jedno pytanie, czy po zmianie na wiekszy aku bedzie koniecznosc przeprogramowania informacji w samochodzie ?
headbanger 24-07-2017, 13:05 Koleś który mi to wymieniał podłączał taki mały interfejs do auta który rejestruje nowe aku w komputerze samochodu.
Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
valhalem 24-07-2017, 13:18 Dzięki za pomoc, zamontowany Exide 75Ah o długości 315mm , wszystko pięknie smiga :)
inconnel 10-08-2017, 18:05 Panowie, czy jest taka konieczność, aby programować nowy aku? Bez tego nie będzie działał? Padł mi tuż przed wyjazdem i mam problem ze znalezieniem serwisu :(
headbanger 10-08-2017, 19:03 Ten co mi wymieniał mówił że auto inaczej ładuje stary aku a inaczej nowy a bez rejestrowania ten nowy będzie działał ale skraca się jego żywot drastycznie podobno.
Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka
Bez tego będzie działał, ale auto nie będzie poprawnie "wiedzieć" o jego żywotności, co ma wpływ na system start stop.
Możesz jeździć, zaprogramuj przy okazji kiedyś w przeciągu tygodni czy 2óch-3ech miesięcy.
A jakie pojemności mieliście oryginalnie ? Dzisiaj dzwonię do Autoplaza bielany i mówię, że padł aku, rocznik 2011, ASS, 1.6 ecoboost, 60 Ah. Na to specjalista - to nie ma pan ASS. Ja na to, że od ponad 5 lat jeżdżę ponadto wiem chyba co kupowałem. Pan to nie ASS :D
Ale chciał VINu więc podałem i ... a wiec ma pan ASS a Ford wskazał kolejny aku 60Ah.
Pytam czy mogę wstawić większy, np 72Ah - pan na to - nie, bo nie będzie się doładowywał. I co mam o tym k... myśleć ???
kumpel Fordzika 19-08-2017, 09:54 Kupowanie akumulatorów na wyrost przy eksploatacji auta w przeważającej mierze miejskiej na krótkich odcinakach to grzech z ery komunizmu :). Pan ma racje, że za duży aku będzie ciągle w stanie niedoładowania i nie zdażyć sie może nigdy, że będzie naładowany na full, no chyba, że powiedzmy raz na 2 tygodnie podłączysz go na noc pod prostownik. Pomoże to przedłużyć jego żywotność. 10% różnicy pojemności to max co można zakombinować. Ważne przy tym zakupie prąd rozruchowy, czyli wybierasz akumulator z jak najwyższym prądem rozruchowym z tych co są do wyboru.
inconnel 21-08-2017, 22:41 Co ciekawe większość producentów aftermarket podaje jako zamiennik właśnie 75Ah. W oryginale miałem jednak 60kę. Szukałem mniejszego, niestety jedynym dostępnym była Centra CL752 i taką właśnie zamontowałem. Udało mi się wykonać procedurę adaptacji (Forscan) i póki co wszystko działa, łącznie ze start stop (choć on akurat bardziej mi przeszkadza, niż pomaga). Póki co nie przejmuję się niedoładowywaniem.
Dzięki za pomoc.
gerardcool 06-11-2017, 10:56 Co ciekawe większość producentów aftermarket podaje jako zamiennik właśnie 75Ah. W oryginale miałem jednak 60kę. Szukałem mniejszego, niestety jedynym dostępnym była Centra CL752 i taką właśnie zamontowałem. Udało mi się wykonać procedurę adaptacji (Forscan) i póki co wszystko działa, łącznie ze start stop (choć on akurat bardziej mi przeszkadza, niż pomaga). Póki co nie przejmuję się niedoładowywaniem.
Dzięki za pomoc.
headbanger podasz, jak zrobić procedurę adaptacji?
headbanger 06-11-2017, 16:11 Nie bo robił mi to sprzedawca aku i miał do tego dedykowane urządzenie. Pewnie jak byś podjechał do takiego to zrobi za drobną opłatą.
Wysłane z szajsunga przy użyciu Tapatalka
marcin9913 07-01-2018, 11:38 Stoję właśnie tez przed wyborem akumulatora, oryginał jest wsadzony 60AH i 590A, wymiary 275x175x175
Do wyboru mam np z VARTY dwa modele:
65Ah, 650A wymiary 275x175x175
https://sklep.intercars.com.pl/produkty/230723-akumulator-varta-start-stop-efb-d54-65ah-650a-p
lub
75Ah, 730A wymiary 315x175x175
https://sklep.intercars.com.pl/produkty/321665-akumulator-varta-start-stop-e46-75ah-730a-p
Jazda miejska, krótkie dystanse, trasa rzadko, raczej w lecie, jakieś wakacje itp.
Który polecacie zakupić? Czy może wybrać inną firmę?
Druga sprawa to jeśli sam wymienię akumulator to trzeba podjechać aby go zaprogramować.
A co z tzw adaptacją po wymianie, czyli coś typu odpalamy auto, musi stać jakiś czas na wolnych obrotach itp...
Jest jakaś procedura?
Reset BMS dokonuje się przez port ODB2 i za pomocą oprogramowania Forscan.
Sam u siebie wsadziłem tą większą Vartę.
Od dwóch miesięcy nie wyjechałem na żadną trasę tylko dom-praca-dom/dom-zakupy-dom po mieście.
Żadnych oznak problemów, mimo mrozów i wilgotności która tworzy lodowe skorupy
Nie BCM a BMS!!!
I można się obyć bez forscan-a.
Boże, potrzebuję kawy :)
Najmocniej przepraszam.
Już poprawiam :P
P.S. Nie ufam tej teorii że można bez Forscana.
Czytałem jak to robią w C/S-Maxach ale coś czuję że procedura w Focusie nie jest taka sama.
Mogę się jednak (jak to często mam w zwyczaju) mylić
Ja zrobiłem bez.
S&s sie obudził,napięcie ładowania znacząco spadło.
Noi ciesze sie że aku jeszcze pociągnie troche zanim go będe musiał wymienić.
Zapłon on
10 razy przeciwmgielne tylne
6 razy awaryjne
Zapłon off
Zapłon on i jak kontrolka ładowania mrygnie trzy razy tzn że sie udało
m_aciek19 08-01-2018, 13:46 Czy w aucie bez start/stop też trzeba zrobić adaptację BMS? mam taka kostkę na klemie minusowej i wymieniłem aku jakiś miesiąc temu i teraz nie wiem czy taka adaptacja jest potrzebna czy nie. Niby napięcie ładowania spadło z 14,5 na 14,1 po zmianie aku ale jakoś nie ufam tym wskazaniom na kompie i wole sprawdzić stan miernikiem.
Mi napięcie spadło z 15v do 13,2-13,6.
Przy spowalnianiu auta silnikiem na biegu podskoczy czasem do 14-14,6.sprubój zrobić recznie tak jak napisalem wyzej.nic nie popsujesz,gwarancja ci juz mineła więc?
Tez sie zastanawialem nad nowym aku bo start/stop zdechł,a to ponoć oznaka zdychającego aku.reset bms uspokoił moje zapędy na nowy aku,a byłem blisko kupna nowego.
m_aciek19 08-01-2018, 14:34 Spróbuje dzisiaj i dam znać. Zrobię wcześniej pomiar aku przed i po operacji. Rozumiem że wcześniej jeszcze przełączasz światła na mijania bo tak nie da się włączyć świateł przeciwmgielnych. Co do aku wymiana musiała nastąpić bo nie trzymał już pojemności. Po ładowaniu całą noc prostownikiem wydajność tylko około 50% po kolejnym dniu już ledwo zapalał
aku od nowości 6 lat. Do tego zaliczył parę miesięcy stania na słabej baterii (poniżej (11V). Kupiłem vartę 80Ah bo stary tez był 80Ah
Zadnych swiatel nie włączaj,to nic ze swiatla mijania sie nie wlaczą.poprostu jest taka kombinacja,masz tylko naciskac guziki i tyle.i staraj sie to zrobis szybko.gdzies wyczytalem ze trzeba sie wyrobic w 10 sekund z guzikowaniem.ja na to nie zwrucilem uwagi ale mimo to operacja mi sie udala.no chyba ze masz forscan z pelna licencją to se mozesz tez forsanem zrobic reset bms.
Czy Focus potwierdza jakimś komunikatem że procedura zostala wykonana?
Jak załączysz zapłon to ci ma mignąć trzy razy kontrolka od ładowania.
Teraz dopiero zauważyłem że odpowiedź już padła stronę wcześniej (nie zauważyłem na telefonie). Dziękuje
m_aciek19 09-01-2018, 14:44 Panowie wykonałem taką operację 2 razy raz bez włączonych świateł i raz na włączonych światłach. (wydaje mi się że za pierwszym razem kontrolka pojawiła się tylko 2 razy a za drugim 3 ale mogę się mylić). ładowanie 14.8V- 14.9V zarówno przed jak i po resecie BMS. Aku po powrocie z pracy 12.33V więc trochę mało.
Winę chyba obarczam pakiet zimowy i automatycznie grzanie szyb po odpaleniu (nie wiem czy każdy focus tak ma) bo później robię trasę około 5km do pracy niestety w korkach i nie ma się jak aku doładować do stanu pierwotnego.
Witam.znalazłem na youtubie takie cos.
Po rusku ale wazne od około 16 min facet pokazuje jak zrobić reset.
https://youtu.be/wIT-fwlvtg8
grzechu913 09-01-2018, 17:22 U mnie po nocy jak zrobie pomiar napiecia,tez jest ok 12,3-12,4 V ,krotkie odcinki i automatyka grzania szyb robi swoje,jak narazie nie ma problemu ,ale czas pokaże.
Wysłane z mojego JDN-L01 przy użyciu Tapatalka
Witam,
Prawdopodobnie padł mi akumulator już na dobre ale miał 7 lat więc miał prawo. Pierwszy padł rok po zakupie samochodu (wymiana na gwarancji w 2012).
Mam focus mk3 titanium Ecoboost 1.6 150km. Obecnie akumulator ma 60aH.
Mam pytania:
1. Czy można wymienić na np Akumulator BOSCH 0 092 S4E 100
link : https://www.iparts.pl/czesc/akumulator-bosch-0092s4e100,0-30-0092s4e100-1046874.html
2. Czy mogę to zrobić samodzielnie czy wymiana akumulatora start-stop jakoś odbiega od takiej wymiany jak w starych samochodach tj. odpiąc, wyciągnąc, podłączyć nowy ew. podac kod do radia :)
Czy trzeba coś w komputerze ustawiać, że np nowy akumulator ma 75, że został wymieniony czy coś.
pankrakus 15-06-2018, 07:21 Witam
Wymiana akumulatora = rozbiórka "połowy samochodu"
https://www.youtube.com/watch?v=PcMapd-Z3Lg
https://www.youtube.com/watch?v=cUfNFdBEi2E
Pamiętam, że chyba w programie Focccus,
była do ustawienia opcja - jaki mamy akumulator
W Focusie mk3 NIE ma kodów do radia - radio jest przypisane do samochodu
Sprawdź wymiary akumulatora - czy nowy się zmieści
pozdrawiam
pankrakus
Wymiana akumulatora = rozbiórka "połowy samochodu"
Obudowa akumulatora to nawet nie cudzysłowowe pół samochodu ;)
Ja wymienialem miesiac temu wymienia sie latwo zrobilem tak jak pokazane jest na tym filmie https://www.youtube.com/watch?v=cUfNFdBEi2E po zamontowaniu trzeba tylko zresetowac bms zeby kmputer wiedzial ze ma nowy akumulator https://www.youtube.com/watch?v=wIT-fwlvtg8&feature=youtu.be musialem tylko zaprogramowac otwieranie i zamykanie szyb za jednym kliknieciem
https://www.youtube.com/watch?v=cUfNFdBEi2E po zamontowaniu trzeba tylko zresetowac bms zeby kmputer wiedzial ze ma nowy akumulator https://www.youtube.com/watch?v=wIT-fwlvtg8&feature=youtu.be kliknieciem
Dzięki - filmiki oglądałem.
Co to znaczy zresetować BMS jak to zrobić i ile to kosztuje ?
Zamówiłem akumulator BOSCH o identycznych wymiarach jak oryginalny 175x175x278 ale pojemnosci 65aH czy to nie bedzie problem?
Typ akumulatora EFB (jest napisane na nim start-stop).
Bms zresetujesz sam jest pokazane na drugim filmie tak od ok 16;20 minuty
Bms zresetujesz sam jest pokazane na drugim filmie tak od ok 16;20 minuty
Dziękuję bardzo. Myślę, że temat można zamknąć.
Wymiana (na parkingu pod biurem) zajęła mi 40 minut i tylko dlatego, że przykręcając obudowę filtra, spadła mi końcówka na kluczu i musiałem rozbierać wszystko znowu żeby ją "wydostać". Reset BMS można też zrobić za pomocą Forscana.
Odkręcamy obudowę filtra powietrza, odpinamu rury które idą do obudowy, wyciągamy to, odkręcamy plastikowy front od kosza na akumulator. Potem górna poprzeczka i wysuwamy aku. Na upartego w 20 minut można to zrobić z rozkręcaniem, wymianą i złożeniem z powrotem do kupy.
U mnie był 60 Ah, teraz jest Varta 75 Ah.
Zero problemów.
Lukimaster 18-06-2018, 16:54 Pytanie czysto teoretyczne:
Jeśli nie używam systemu start-stop to czy muszę kupować akumulator z tym systemem ? Nie ukrywam, że bardzo mnie on irytuje i mam nawyk go wyłączania przed ruszeniem.
cotozanick 18-06-2018, 20:24 Pytanie czysto teoretyczne:
Jeśli nie używam systemu start-stop to czy muszę kupować akumulator z tym systemem ? Nie ukrywam, że bardzo mnie on irytuje i mam nawyk go wyłączania przed ruszeniem.
Odepnij wtyczke z alternatora i ignoruj czerwona kontrolke braku ladowania. Alternator bedzie pracowal na stalym ciaglym napieciu. Minus taki ze jak sie uszkodzi alternator to o niczym nie bedziewsz wiedzial bo kontrolka bedzie sie palic czy dziala czy nie.
Słaba rada z odpinaniem wtyczki... Nie tędy droga...
Co do nieużywania - klikasz przycisk do deaktywacji za każdym razem czy wyłączyłeś programowo? Akumulatory start-stop są po prostu odporne na częste odpalanie i częste doładowywanie, to ich przewaga względem "zwykłych". Akumulatory (na szczęście) jeszcze nie mają inteligentnej automatyki w środku i samochód nie ma pojęcia jaki wsadziłeś, dlatego właśnie trzeba go zaprogramować po zmianie. Dlatego jeśli nie używasz start-stopu, to zwykły akumulator (oczywiście wapniowo-srebrowy) się nada. Natomiast jeśli sporadycznie używasz start-stopu, to zwykły akumulator bardzo szybko zajedziesz...
cotozanick 19-06-2018, 06:41 A co w sytuacji kiedy masz sporo odbiornikow duzej mocy uruchomione w aucie? Pamietasz ze jak rozpedzasz auto to alternator nie laduje i caly prad brany jest z aku? Kiedy sie juz rozpedzisz i ujmiesz noge gazu wtedy alternator sadzi na fulla - i tu mamy ciagle ladowanie rozladowywanie baterii z wylaczonym start/stop. Mylicie sie myslac ze wylaczenie start stop oszczedzi baterie. Cykle ciaglego ladowania i rozladowywania sa niezalezne od start stop. Smart charging to oddzielny system ktory tak jak i start stop wymusza uzywanie baterii ktora zniesie wspomniane cykle.
Zgadzam sie ze odpinanie wtyczki to zly pomysl, sam podalem odrazu przyklad ewentualnych komplikacji. Ale jakby nie bylo szybki i latwy sposob na wylaczenie cykli ladowania rozladowywania baterii. Gdyby ktos zie uparl na mojej wersji moze dolozyc sobie uklad ktory bedzie piszczal kiedy napiecie spadnie ponizej 14V. Taka latwa kontrola ladowania wpinana np w zapalniczke.
Sam oczywiscie u siebie wylaczam przyciskiem startstop. Dolozenie 200-300 zl raz na kilka lat nie jest takie straszne za aku efb.
Lukimaster 19-06-2018, 16:24 Wyłączam przyciskiem. A pytanie zadałem czysto teoretycznie. Dziękują za jakże ożywioną dyskusję. :diabelek:
[...]
Nie ukrywam, że bardzo mnie on irytuje i mam nawyk go wyłączania przed ruszeniem.
Witam
System Auto Start Stop mnie wkurzał i kolega tedi_k wyłączył mi to na stałe
pozdrawiam
Arturek
stevenbt 23-06-2018, 07:38 Witam, do czego właściwie służy BMS? Co się stanie jak po wymianie aku go nie zresetujemy? Ja akurat mam wymieniony aku na zwykły a mam system start-stop, który obecnie w ogóle nie działa i szczerze mówiąc nie przeszkadza mi to , tylko zastanawiam się czy robić ten reset czy lepiej zostawić tak jak jest... żadne komunikaty nie wyskakują.
Czy jest możliwość programowego wyłączenia smart charging żeby zwykły aku dłużej pociągnął?
Lukimaster 23-06-2018, 23:33 Aku wymieniłem na Vartę 65 Ah. Niestety nie udało mi się zrestować BMS mimo iż postępowałem jak w filmiku. Nic się nie dzieje.
Po wymianie aku wrócił do życia start-stop (przy słabym aku nie wyłaczał silnika). Co ciekawe lampka kontrolna na akumulatorze wskazywała kolorem zielonym, że jest ok.
stevenbt 25-06-2018, 18:45 Pamietasz ze jak rozpedzasz auto to alternator nie laduje i caly prad brany jest z aku? Kiedy sie juz rozpedzisz i ujmiesz noge gazu wtedy alternator sadzi na fulla - i tu mamy ciagle ladowanie rozladowywanie baterii z wylaczonym start/stop. Mylicie sie myslac ze wylaczenie start stop oszczedzi baterie. Cykle ciaglego ladowania i rozladowywania sa niezalezne od start stop. Smart charging to oddzielny system ktory tak jak i start stop wymusza uzywanie baterii ktora zniesie wspomniane cykle.
Chciałem sprawdzić to co napisałeś w moim samochodzie który ma system start-stop, wiec przy odpalaniu wszedłem w menu serwisowe,ustawiłem na battery i pojechałem, przez pierwsze około 5min jazdy ładowanie wynosiło ~14V, później spadło do ~13,5 i tak juz zostało, niezależnie czy hamowałem, przyspieszałem, ruszałem ciągle trzymało tak samo... Więc czy nie mam smart charging? czy nie działa? Czy może wskazania komputera są niepradziwe?
cotozanick 27-06-2018, 17:43 Nie wiem skad te roznice. U mnie widac jak skacze 12 do prawie 15. Jak znajde chwile to postaram sie o logi bedzie mozna porownywac.
Cześć, odgrzeję trochę kotleta.
Miałem wymieniany aku 17 mcy temu. Po wymianie rozrządu u mechanika (auto stało kilka dni) odebrałem samochód i od razu po odpaleniu system dezaktywował start stop - podświetlony przycisk start stop (żadnego komunikatu na desce). Po weryfikacji u tego samego mechanika dowiedziałdm się że trzeba wymienić aku. Był jeszcze na gwarancji, a wymieniałem go u tego samego mechanika - to wymienili mi na nowy (data produkcji kwiecień 2018 ).
Nie resetowali BMS ani za pierwszym razem ani teraz...
Zrobiłem to dzisiaj po przeczytaniu posta (na podstawie filmiku, który udostępniliście - dzięki!).
Problem w tym, że znowu po 1dniu od wymiany (przejechałem jakieś 70km) znowu system dezaktywuje start stop...
Badałem napięcie multimetrem. Wyłączony silnik - Aku 12.46
Włączony silnik 13.6 pod obciążeniem klima światła ogrzewanie spadło do 12.60 i tak trzymało. Po wyłączeniu wszystkich bajerów - tak zostało 12.60.
W trybie serwisowym pokazuje 12.00 ...
W jednym z artykułów przeczytałem to co poniżej:
"Multimetr przyda się do sprawdzenia napięcia ładowania przy pracującym silniku – optymalne dla akumulatora wynosi 13,8-14,4 V, przy czym w autach z układem odzyskiwania energii i akumulatorem AGM multimetr niewiele nam powie – napięcie ładowania jest stale dostosowywane do warunków pracy silnika i stanu akumulatora – może się wahać."
Chciałem sprawdzić czy Aku jest podładowane i czy ewentualnie nie mam problemu z alternatorem ale wychodzi na to że multimetr mi się tutaj nie przyda... ?
Poradzicie coś czy fragment artykułu to bujda?
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Cześć, jak u Ciebie wyszedł temat z aku/alternatorem ?U mnie po nocy jak zrobie pomiar napiecia,tez jest ok 12,3-12,4 V ,krotkie odcinki i automatyka grzania szyb robi swoje,jak narazie nie ma problemu ,ale czas pokaże.
Wysłane z mojego JDN-L01 przy użyciu Tapatalka
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Zalezy gdzie jezdzisz, w jakich warunkach. Przed wszystkimi swietymi w duzej aglomeracji rozsadnie deaktywowac start/stop.
Akumulator jaki by nie byl = alternator go w miescie nie doladuje do max mozliwosci. /miasto, bez urazy nazwijmy wojewodzkie/. Stad np: bosh daje nalepke w pewnej serii swych akumulatorow , informujaca ze napiecie trzyma min12 V./mam taki 3 lata i zawsze rozrusznik kreci/ a wskazuje czesto rzeczone 12V, lub 12,5.
alternator duze ubytki doladuje na dlugiej trasie najlepiej autostradowej. Pozostaje podlaczyc na noc pod prostownik i tyle....
Zalezy gdzie jezdzisz, w jakich warunkach. Przed wszystkimi swietymi w duzej aglomeracji rozsadnie deaktywowac start/stop.
Akumulator jaki by nie byl = alternator go w miescie nie doladuje do max mozliwosci. /miasto, bez urazy nazwijmy wojewodzkie/. Stad np: bosh daje nalepke w pewnej serii swych akumulatorow , informujaca ze napiecie trzyma min12 V.
alternator duze ubytki doladuje na dlugiej spokojnej trasie najlepiej autostradowej. Pozostaje podlaczyc na noc pod prostownik i tyle....Tylko pytanie co z tym napięciem podczas pracy i obciążenia? Chodzi mi głównie o to żeby wykluczyć alternator bądź regulator napięcia.
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Moje pierwsze i najważniejsze pytanie.
Czy naładowałeś nowy akumulator?
Bo akumulatory (nowe) nie są naładowane jak stoją na półce. Są do naładowania.
Alternator Ci ich nie doładuje stabilnie do pełna jeśli nie jedziesz w trasę.
Moje pierwsze i najważniejsze pytanie.
Czy naładowałeś nowy akumulator?
Bo akumulatory (nowe) nie są naładowane jak stoją na półce. Są do naładowania.
Alternator Ci ich nie doładuje stabilnie do pełna jeśli nie jedziesz w trasę.Nie doładowałem. Niestety nie mam prostownika... Zamierzam się zaopatrzyć - są jakieś specjalne wymagania co do tego typu aku? Polecacie coś?
Ale pytanie czy napięcie, które jest prawidłowe na wyłączonym silniku nie świadczy, że aku jest ok?
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Jeśli napięcie jest powyżej 12 V, to bym się nie przejmował. Tu jest ładowanie sterowane z komputera. I nie musi być stałe na poziomie 14.4 V. Jak samochód nie potrzebuje to zmniejsza prąd ładowania.
A tak w ogóle jak to jest, że zalecany jest akumulator 75Ah a fabrycznie mam 60Ah?
Jeśli napięcie jest powyżej 12 V, to bym się nie przejmował. Tu jest ładowanie sterowane z komputera. I nie musi być stałe na poziomie 14.4 V. Jak samochód nie potrzebuje to zmniejsza prąd ładowania.
A tak w ogóle jak to jest, że zalecany jest akumulator 75Ah a fabrycznie mam 60Ah?Tylko dlaczego samochód zacząl samoczynnie po odpaleniu dezaktywować StartStop?
Jak podładuję prostownikiem to powinien problem zniknąć?
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Tylko dlaczego samochód zacząl samoczynnie po odpaleniu dezaktywować StartStop?
Najbardziej prawdopodobna możliwość jest taka, że masz nawalone tyle błędów w aucie, że system nie zezwala w ogóle na start stop aby nie doprowadzić do większych uszkodzeń. A błędy w aucie są także z winy zdychającego akumulatora.
Aby przeprowadzić diagnostykę, podłączasz się pod złącze diagnostyczne, zczytujesz błędy i patrzysz co gryzie Twoje auto.
Co do prostownika, to szukasz takiego, który obsługuję EFB.
Nie AGM, tylko EFB.
Bo to właśnie EFB to są akumulatory które są w Fordach i różnią się znacząco od AGM.
AGM (Absorbent Glass Mat)
EFB (Enhanced Flooded Battery)
https://i.imgur.com/CSlsTbz.jpg
https://i.imgur.com/ufFOQTG.jpg
https://i.imgur.com/Uk5sKKc.jpg
Na podstawie strony Varty:
https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/car-battery-type-agm-efb
Najbardziej prawdopodobna możliwość jest taka, że masz nawalone tyle błędów w aucie, że system nie zezwala w ogóle na start stop aby nie doprowadzić do większych uszkodzeń. A błędy w aucie są także z winy zdychającego akumulatora.
Aby przeprowadzić diagnostykę, podłączasz się pod złącze diagnostyczne, zczytujesz błędy i patrzysz co gryzie Twoje auto.
Co do prostownika, to szukasz takiego, który obsługuję EFB.
Nie AGM, tylko EFB.
Bo to właśnie EFB to są akumulatory które są w Fordach i różnią się znacząco od AGM.
AGM (Absorbent Glass Mat)
EFB (Enhanced Flooded Battery)
Na podstawie strony Varty:
https://batteryworld.varta-automotive.com/en-gb/car-battery-type-agm-efb
Podpiąłem u kumpla pod jakiś prosty moduł i sprawdziłem jak wygląda aku.
W zał. Zdjęcie.
Wygląda na to że trzeba faktycznie doładować aku.
Data produkcji wymienionego ali to kwiecień 2018
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181101/fd2653b1c14c20354389c32ad768e64a.jpg
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
EFB to zwykły elektrolit płynny, ma to nawet w nazwie (F = fluid). Ładuje się toto zwykłym prostownikiem lub ładowarką procesorową i napięcia takie same, jak dla normalnych Ca-Ca bez tych wspaniałych "saszetek" do zwiększenia trwałości płyt. To nie jest AGM i wymaga wyższego napięcia (nawet lekkiego przekroczenia 16 V) do pełnego naładowania po zakupie i okresowego doładowania (choć raz w roku, dla zachowania maksymalnej trwałości).
Smart charge nie zapobiega mordowaniu akumulatora po rozruchu. Im słabszy, tym więcej amperów dostaje z alternatora po rozruchu. SmartCharge (o ile nic się nie pozmieniało w algorytmach), nie ogranicza prądu ładowania w pierwszych minutach do bezpiecznych wartości. Raczej będzie dawał, ile alternator jest w stanie podać, po zasileniu pojazdu. Im lepiej naładowany akumulator, tym krócej jest "męczony" wysokim natężeniem prądu i wtedy smart charge szybko zmniejsza podawany do niego prąd oraz utrzymuje napięcie 14,x V lub nawet schodzi poniżej, do bufora 13,x V.
Jazda z niedoładowanym akumulatorem skutkuje jego wykańczaniem przez kilkadziesiąt amperów prądu, pchanych przez alternator w pierwszych minutach po rozruchu. I nawet EFB, czy AGM nie jest na to odporny. Dlatego, jak ktoś akumulatora nie przygotuje ani o niego nie dba, to potem po 2-3 latach jest zdziwienie, że znów trzeba wymieniać.
W długiej trasie na ogół jest za ciepło w komorze silnika i akumulator też dostaje w kość. W trasę powinno się ruszać z naładowanym akumulatorem, aby był trzymany w "buforze", bo jak jest wyraźnie ciepły w dotyku, nagrzany do 30-40 stopni, to gazuje, jak szalony, gdy dostaje kilkanaście, czy kilkadziesiąt Amperów. Dlatego nie podczas jazdy, a prostownikiem, na postoju, najlepiej ze zdjętą klemą. Podgonić nawet do 16.2 V, przy prądzie 1-2 A, jak to dobre prostowniki pod koniec ładowania robią. I dopiero montować, zapinać i jechać :)
Jak to jest z tą pojemnością akumulatora? Fabrycznie jest 60Ah, a zalecany jest 75Ah.
Wątek ciekawy to i ja się podepnę:
Auto i aku z 2013 - ile bym nie ładował to następnego dnia mam 12,09 V
Podobno poniżej 12,4 to śmieć, a ten gnojek pali i jeździ. Tylko czy alternator nie dostaje w d.? Nie używam start stopu (wyłączam zaraz po odpaleniu silnika) jeżdżę 90% po mieście.
Czy mogę kupić aku bez start-stopu? No i czy w ogóle kupować?
Wątek ciekawy to i ja się podepnę:
Auto i aku z 2013 - ile bym nie ładował to następnego dnia mam 12,09 V
Podobno poniżej 12,4 to śmieć, a ten gnojek pali i jeździ. Tylko czy alternator nie dostaje w d.? Nie używam start stopu (wyłączam zaraz po odpaleniu silnika) jeżdżę 90% po mieście.
Czy mogę kupić aku bez start-stopu? No i czy w ogóle kupować?Sprawdź aku testerem gdzieś w serwisie albo u kogoś kto sie specjalizuje w aku.
Multimetrem nie sprawdzisz tego dokładnie jak zachowuje się pod obciążeniem itd.
Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
Benzynowy odpali zadowalając się niewiele ponad 100 A prądu. Więc jak masz akumulator, który kiedyś był zdolny podać z 600 A a teraz daje np. 200, to nadal benzynowy odpala. Jednak na mrozie może wyda z siebie z 50-60 A i tylko usłyszysz cykanie, zobaczysz choinkę na desce rozdzielczej itp.
Test, opornicą najlepiej - prawdę powie. W sklepach z akumulatorami robią to na miejscu, często za darmo. Jak akumulator odłączony od auta nie trzyma 12,5-6 V po dobie od odłączenia prostownika, to raczej kuniec.
Nie używasz Start-Stop, więc problemu nie ma. Może być normalny Ca-Ca lub Silver-Calcium. Nie trzeba EFB, choć one są trwalsze. A czego nie kupisz, to raczej tak dobre, jak ten z pierwszego montażu nie będzie. 5 lat w warunkach miejskich to i tak dobry wynik :)
Dziękuję Panowie.
Dziś gość podpiął komputerek i ten stwierdził "aku ok, 33% naładowania - doładuj aku." Ale dopiero co wczoraj ładowałem - w sumie w ciągu tyg. 3 różnymi prostownikami.
A 2 lata temu miałem taką akcję w zimie że rano nie cyknął nawet, zabraliśmy auto na hol do warsztatu bo podejrzewałem rozrusznik i w trakcie drogi odpalił i już działał.
Dziś postaram się jeszcze go zresetować, ale już szykuję kasę na nowy.
Na srogie zimy jest taki sposób, że jak akumulator przymrozi, to właśnie niektórzy zalecają na chwilę włączyć światła, radio itp - żeby "obudzić" elektrolit. Niby "dobijamy" akumulator, a jednak takie pobranie niewielkiego, choć większego niż na postoju, prądu pozwala obudzić akumulator, aby między płytami pojawił się większy ładunek elektryczny.
Może tak miałeś wtedy z tym holem, że coś popracowało, akumulator się podgrzał i już zaskoczyło wystarczająco, aby benzynowy silnik odpalił.
Wątek ciekawy to i ja się podepnę:
Auto i aku z 2013 - ile bym nie ładował to następnego dnia mam 12,09 V
Podobno poniżej 12,4 to śmieć, a ten gnojek pali i jeździ. Tylko czy alternator nie dostaje w d.? Nie używam start stopu (wyłączam zaraz po odpaleniu silnika) jeżdżę 90% po mieście.
Czy mogę kupić aku bez start-stopu? No i czy w ogóle kupować?
Też miałem przeboje z akumulatorem w swoim 1,5 eb problem został rozwiązany po wpisaniu w centralnej konfiguracji akumulatora 75ah przed nim był 60ah. Po zmianie, napięcie na postoju w granicach 12,5v przy obecnych temperaturach nie wyżej jak 12,3v . Jężdżę głównie w mieście i korzystam z nagrzewnicy ptc więc aku delikatnie niedoładowany. Jak przyjdą mrozy chyba z powrotem odepnę inteligentne ładowanie od BMS-a
Tu mój wątek z przebojami z akumulatorem
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=286167
Tu mój wątek z przebojami z akumulatorem
https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=286167
Przeczytałem - bardzo ciekawe i jutro tak zrobię wyciągam wtyczkę od BMSa - jak dla mnie to bomba bo ten cholerny autostart też zdechnie :)
Aku i tak już miałem kupować więc nie mam nic do stracenia. Wielkie DZIĘKI :)
Reset BMs od 16:28 https://www.youtube.com/watch?v=wIT-fwlvtg8&feature=youtu.be
Bump:
maciekkrk 25-04-2019, 20:58 Cześć,
Jaki aku do 1.6 150 km? Varta? Aktualnie Gigawatt i problemy ze start stop. Ewentualnie jaka cena w ASO?
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
juri2069 25-04-2019, 21:17 Gigawatt to jeden z najtańszych , jeśli nie najtańszy akumulator na rynku. Nie ma co wymagać ogarnięcia takiej elektroniki od akumulatora np 60 czy 74 Ah za 200 zł
maciekkrk 25-04-2019, 21:24 Domyślam się - taki niestety już zastałem więc planuje wymienić. Czytałem dużo dobrych opinii o Varcie
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wymieniałem w styczniu, co prawda w C-Max, ale silnik ten sam 1,6 EB 150KM.
Akumulator oryginalny w ASO kosztował ok. 700zł za Ford EFB 60Ah 590A (nr kat DV6T-10655-AB, FINIS 1917575). Cena po rabacie ok. 540zł (za sam akumulator bez wymiany).
Zastanawiałem się również nad Varta Blue Dynamic EFB 65Ah 650A (nr kat 565 500 065). Cena po rabacie ok. 490zł. Akumulatory dla Forda prawdopodobnie robi Varta. Dostępność była za 4 dni.
Zdecydowałem się na oryginalny Forda, miałem na drugi dzień, wymieniłem sam, zresetowałem BMS, wszystko działa OK i nawet Start/Stop zaczął działać (chociaż codziennie go nie używam).
Wałkowane tutaj wiele razy. Przejrzyj kilka tematów akumulatorowych.
Akumulator ma być nowy / świeży i ciężki.
Jest kilku producentów i mnóstwo marek (naklejek). Ford w Europie ma akumulatory Varty. Nie wiem, jak to się teraz zmieni (i czy w ogóle), bo Varta Automotive została sprzedana i już nie należy do JCI. Nie wiem, czy nadal utrzymają wspólną produkcję z Bosch (obecnie Bosch i Varta to takie same akumulatory, z tych samych fabryk, identyczne w środku, tylko inne kanały dystrybucji). Jedne z lepszych, choć w testach rzadko są numerem 1, jednak nie są nigdy na ostatnich miejscach. Najbardziej lubię spory "znawców", którzy się kłócą Bosch vs. Varta, nie wiedząc, że zachwalają / krytykują te same akumulatory :D Nie brakuje takich wśród mechaników.
Do start-stop warto brać to EFB. Jak nie żywasz start-stop, to spokojnie weź zwykły Ca-Ca, albo i tak dopłać do EFB, to pożyje nieco dłużej, o ile będziesz o niego dbać.
Nowy = sprawdzasz datę produkcji z numeru seryjnego i nie bierzesz niczego starszego niż pół roku ani z napięciem niższym, niż 12,8 V (jak jest niższe, to sprzedawca nie dba, tylko trzyma miesiącami na półce). Akumulator roczny, z napięciem ~12,5 V nie powinien być sprzedawany, jako nowy i niektórzy producenci zastrzegają w karcie gwarancyjnej takie rzeczy, także sprawdzaj to przed zakupem.
Ciężki = jak masz kilka modeli o tej samej pojemności, to w pewnym uproszczeniu cięższy = lepszy. Znaczy, że pojemność wynika z jego wnętrzności a nie fantazji twórcy naklejki.
Przecież na Fordowskim akumulatorze jest nawet napisane Varta, a przynajmniej było 4 lata temu :)
Wymieniłem również w swoim akumulator na nowy EFB Centra CL652. Wszystko działa jak należy i nawet start-stop ożył. Reset ustawień, że jest nowy akku jak na filmiku w wątku (włączenie zapłonu -> 5 x przeciwmgielne -> 3 x awaryjne i 15 sekund odczekać aż mrugnie 3 razy ładowanie -> wyłączenie zapłonu)
Pozdrawiam.
marcin9913 04-07-2020, 15:17 Dziś po 2,5 roku użytkowania padł mi aku Varta Blue EFC Dynamic. Niestety to dość krótki okres...
Jaka firma jest teraz godna uwagi?
michaln87 05-07-2020, 21:33 Reset BMs od 16:28 https://www.youtube.com/watch?v=wIT-fwlvtg8&feature=youtu.be
Bump:
Jeśli przeprowadzę tak z czapy reset BMS, żeby sprawdzić czy to działa u mnie, będę miał z czymś potem problemy? Generalnie aku był wymieniany rok temu z programowaniem w salonie Forda (koszt dla ciekawych ok. 650zł po rabatach :P )
Reset BMS wykonuje się tylko przy wymianie akumulatora na nowy. Jeśli masz swój już rok, przez taki zbędny reset tylko skrócisz mu żywot...
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Reset BMS wykonuje się tylko przy wymianie akumulatora na nowy. Jeśli masz swój już rok, przez taki zbędny reset tylko skrócisz mu żywot...
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
A niby dlaczego?
Dlatego, że BMS monitoruje co najmniej kilka elementów żywotności akumulatora, między innymi „battery life” lub „battery age”. Inaczej ładowany jest nowy akumulator a inaczej taki, który już jest eksploatowany. Reset BMS spowoduje że będzie on „myślał” że ma nowy aku, przez co algorytm ładowania może ulec zmianie (inny prąd ładowania), co niekoniecznie będzie korzystne dla żywotności aku.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Odświeżę temat jako, ze dziś po 7 latach oryginalny aku powiedział mi dobranoc i odszedł na wieczny spoczynek. Mam oryginalną Vartę 60 Ah, zamierzam wsadzić 75 Ah (mam 1.6 150 ecoboost) ale mniejsza o to.
Czy ktoś po lub podczas wymiany akumulatora miał problem z autoalarmem, który dodatkowo był dokładany przez polskie salony (ten nie fabryczny, od firmy która już nie istnieje) ? Czy trzeba coś dodatkowo zrobić albo czegoś nie robić, żeby ten autoalarm nie zaczął mi robić niespodzianek ?
W przypadku takich manewrów z pojemnością akumulatora sam reset BMS nie wystarczy żeby to poprawnie funkcjonowało, trzeba będzie kodować nową pojemność.
W przypadku takich manewrów z pojemnością akumulatora sam reset BMS nie wystarczy żeby to poprawnie funkcjonowało, trzeba będzie kodować nową pojemność.
forscan + Viaken wystarczy do zrobienia tego ?
arturmsi 25-04-2021, 11:17 wystarczy ;)
Dawidmc88 04-08-2021, 16:42 Witam kupilem taki akumulator https://m.intercars.pl/produkty/230723-akumulator-varta-startstop-efb-65ah-650a-p i nie chce mi działać start stop ford Focus 1.6 ecoboost adaptacje zrobilem przez forscan prosze o pomoc?
Sprawdż napięcie akumulator , może jest za niskie. Jeśli tak to porządny prostownik i doładować do pełna
Mario31431 08-05-2023, 17:10 Szukałem na forum ale tu nic nie ma o tym.
Wczoraj mi padł akumek. Jestem tępy jeśli chodzi o auta więc zacząłem grzebać i trafiłem na ten post:
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=105843#:~:text=A%20calcium%20(or%20sil ver%20calcium,which%20it's%20designed%20to%20do.
gdzie:
The Mondeo has the same charging system as the Focus. A calcium (or silver calcium) battery is a must for these because the charging voltage can go up to about 16.5 volts, which it's designed to do. This voltage will "cook" a normal lead-acid one.
Jeśli to prawda to jak go rozpoznać bo wszędzie widzę lead acidy.
Czy on ma wogóle rację? Czy ktoś ma tu jakieś konkretne doświadcznie i wiedzę.
Jeśli on nie wie co gada to ktoś poleca jakiś konkret?
Aha w instrukcji jest napisane tylko że jaki był taki cza kupić. Ale ja kupiłem używany i nie było tam forda logo więc musiał być zmieniany. Zeby w instrukcji obsługi nie było żadnej specyfikacji to jest żart. Uff te auta mnie rozwalą kiedyś.
Dzięki!
Do tego Focusa proponuję:
-wyłączyć start/stop
-wyłączyć BMS
-kupić najcięższy akumulator kwasowy jaki wejdzie w skrzynkę
Ale ja kupiłem używany i nie było tam forda logo więc musiał być zmieniany. wystarczy zadzwonić do ASO i tam podając vin auta powiedzą jaki był fabrycznie założony akumulator
w FF3 z 1.6EB były montowane akumulatory :
DV6T-10655-AB - 60AH 590A EFB - z systemem Start/Stop
8G9N-10655-NB - 60AH 590A - BEZ systemu Start/Stop
Mario31431 08-05-2023, 18:23 Dzięki za odpowiedzi
Czy to ma znaczenie że mój fokus jest uk? Czy w polsce jest inny rodzaj? Czemu na tamtym forum napisane że wapniowy powinien być?
DV6T-10655-AB - 60AH 590A EFB Czy ten też się nadaję na uk?
Dalej jestem w kropce.
Jeśli ma być fabryczny, to ten DV6T możesz śmiało wkładać, jak taki miałem poprzednio.
Mario31431 08-05-2023, 19:20 Dzięki wielkie. W końcu wygrzebalem na stronie varty:
Silver Dynamic 561 400 060
Będzie w środe.
Będzie dobrze :)
|
|