Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2007-2014] Błąd wentylatora P0480
Danielo_82 18-06-2018, 09:58 Pacjent Mondeo Mk4 ecoboost 1.6. Forscan podaje błąd jak wyżej wentylator nr 1 zablokowany. Co ustaliłem: wentylator na krótko działa, napięcie na fioletowym kabelku jest, mały wentylator (są dwa) po włączeniu klimatyzacji cyklicznie załącza się i wyłącza, po nagrzaniu silnika do 100 st. mały wentylator schładza temp do 94 czyli chyba w normie. Czy tak ma to działać? Kiedy w takim razie powinien załączyć się duży wentylator. I jak sprawdzić moduł wentylatora, bo to chyba ostatni podejrzany?
PiotruśPan 18-06-2018, 14:13 Wymień moduł, albo spróbuj poruszać kostkami na nim
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
PiotruśPan 18-06-2018, 14:16 Miałem to samo tylko że mi działał duży a mały w ogóle się nie załącza. Pomogło (lecz miem że na chwile) wykrecenie go, rozebranie i przeczyszczenie styków
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
Danielo_82 18-06-2018, 15:27 Da się go wytargać bez odkrecania wentylatorów od chłodnic?
PiotruśPan 18-06-2018, 15:29 Tam jest tylko jedna śruba do odkrecenia. Krótki krzyżak wystarczy
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
Danielo_82 25-06-2018, 20:18 Po odkrecaniu modułu i wstępnym rozbebeszeniu okazało się że jeden z tranzystorów na plytce jest pęknięty. Niestety sposób sposób zamocowania płytki uniemożliwia dalszą diagnozę i jego wymianę (trzeba by mieć mocną lutownicę) Czy ktoś z forum jest po udanej naprawie modułu i podzieliły się wiedzą e tym temacie czy tylko wymiana na nowy mnie czeka ?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180625/7f88005dc013379f1707e41f66214f41.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180625/1039c9a8a0b6aff19ab52a2b336863c7.jpg
PiotruśPan 25-06-2018, 20:33 Gdzie to pęknięcie
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
Danielo_82 25-06-2018, 20:39 Poniżej od tego 5 stykowego złącza.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180625/b7c9606ad6814fea8ccca89572e4a57a.jpg
PiotruśPan 25-06-2018, 20:42 Ja raczej kupił bym nowy.
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
PiotruśPan 25-06-2018, 20:43 Ciężko będzie to naprawić samemu
Wysłane z mojego F8331 przy użyciu Tapatalka
Danielo_82 25-06-2018, 20:47 Jutro spróbuję z transformatorową lutownicą. Żeby to otworzyć trzeba podgrzać i odessać cynę na 4 nóżkach tej płytki/radiatora. Pytanie tylko co jeszcze poszło oprócz widocznego tranzystora.
Danielo_82 26-06-2018, 19:22 Tak wygląda pcb po rozlutowaniu
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180626/aa16c7cc57e7e469cc5460f593950291.jpg
Niestety poddałem się przy próbie usunięcia pękniętego tranzystora. Wygląda na przyklejony, dodatkowo w pl nie ma w sprzedaży zamiennika .
I teraz widząc ceny modułów pomyślałem czy nie byłoby możliwości zmiany podwójnego wiatraka na pojedynczy. Ceny pojedynczego zaczynają się od 80 zł z modułem. Podłączenie pnp. Tylko czy komp nie będzie zgłaszał błędu?
Bardziej wygląda mi to na tyrystor lub MOSFET zaczynający się na IRF
Danielo_82 26-06-2018, 19:52 Dokładnie to:
https://pl.mouser.com/ProductDetail/Infineon-Technologies/AUIRF4104S?qs=sGAEpiMZZMshyDBzk1%2fWi4%252be7FLSKd %2fqu6sUcMz1CzM%3d
Można zastąpić w obudowie D2Pak
IRF4104 z IRF1404 , IRF1404Z , IRF1404ZG , IRF1405 , IRF1405Z , IRF2204 , IRF2804 , IRF2805 , IRF2907Z , IRFB3004 , IRFB3004G , IRFB3006 , IRFB3006G , IRFB3077 , IRFB3077G , IRFB3206 , IRFB3206G , IRFB3207 , IRFB3207Z , IRFB3207ZG , IRFB3256 , IRFB3306 , IRFB3306G, IRFB4110 , IRFB4110G , IRFB7430 , IRFB7434 , IRFB7437 , IRFB7440 , IRL1404 , IRLB3034
Tu jest zamiennik http://sklepelektroniczny.com/product-pol-3996-2xrca-wt-2xrca-wt-50m-sterownik.html?search_query=irf1405&results=1
Danielo_82 26-06-2018, 20:15 A jak go zdjąć z PCB?
Tu (http://www.aprovi.com.pl/index.php?body=magazyn&szukane=IRF4104S) znalazłem odpowiednik z wysyłką z PL
Odlutować nóżki odginając do góry a później dren od płytki ot cała filozofia.
Danielo_82 26-06-2018, 20:27 Nożki poszły. Dren grzeję i grzeję i nic. Od spodu PCB jest radiator.
Za słabej mocy lutownicę masz przynajmniej 60 W a nawet 100W
Danielo_82 26-06-2018, 20:49 Za słabej mocy lutownicę masz przynajmniej 60 W a nawet 100WTransformatorowa 100 W... W rękach nie idzie utrzymać tak gorące. Widząc stopień skomplikowania tego jakby nie było prostego modułu mam przeczucie że ten tranzystor jest dodatkowo podklejony. Tak żeby było trudniej.
Jak wygląda druga strona płytki?
Danielo_82 26-06-2018, 20:59 Metalowa, pokryta pastą termo, po złożeniu odprowadzająca ciepło na aluminiowa obudowę.
Rzeczywiście ciepło idzie na radiator.
klocolus 27-06-2018, 10:26 To podgrzej moduł w piekarniku do 150 stopni i po podgrzaniu odlutujesz pad od tranzystora. Dodaj też tam sporo zwykłej ołowiowej cyny, poprawi warunki do odlutowania. Bez podgrzania z takim radiatorem to nawet kilowatową lutownicą nie odlutujesz bo radiator momentalnie odsysa ciepło, szybciej niż lutownica jest w stanie przekazać. Chociaż nie wiem czy transformatorówką Ci się uda, zdecydowanie lepsza byłaby kolba 60-100W. Sama moc to tylko część sukcesu, liczy się pojemność cieplna kolby.
Tylko uważaj bo radiatorem mega łatwo jest się oparzyć, jakieś rękawice i szczypce koniecznie, jak lubią Ci rzeczy wypadać z rąk tak jak i mi to ubierz się cały, taki radiator potrafi się naprawdę głęboko wtopić w ludzkie ciało ;)
Danielo_82 30-06-2018, 10:09 Niestety wygląda na to, że tranzystor jest przyklejony i nie da się go w sposób bez inwazyjny, nie niszcząc pcb oddzielić. Próbowałem nad palnikiem gazowym jednocześnie grzejąc lutownicą i nic. Ogólnie ten tranzystor wygląda na najsłabsze ogniwo w tym układzie i założę się że odpowiada za 99%awarii modułów. Niestety przez sposób jego montażu powoduje że moduł jest nienaprawialny.
klocolus 30-06-2018, 12:29 Niestety wygląda na to, że tranzystor jest przyklejony i nie da się go w sposób bez inwazyjny, nie niszcząc pcb oddzielić. Próbowałem nad palnikiem gazowym jednocześnie grzejąc lutownicą i nic. Ogólnie ten tranzystor wygląda na najsłabsze ogniwo w tym układzie i założę się że odpowiada za 99%awarii modułów. Niestety przez sposób jego montażu powoduje że moduł jest nienaprawialny.
Na pewno nie jest, po prostu ma dobre odprowadzenie ciepła i trudno go odlutować.
Danielo_82 04-07-2018, 20:04 No i nowy moduł zamontowany, a portfel lżejszy o 400 zł. I na koniec dopiszę tylko jak powinna wyglądać praca sprawnego układu chłodzenia w chłodnicy dwuwentylatorowej, bo tu już różne opinie czytałem, i niestety wszystkie złe . Duży wentylator działa od razu po włączeniu klimatyzacji, praktycznie bezglośnie, mały tylko pomocniczo. U mnie przed naprawą działał tylko mały, cyklicznie i na 100% obrotów. Sygnałem że coś jest nie tak, jest też włączający się po wyłączeniu silnika, na jakieś 1 do 2 minut wentylator.
Witam serdecznie szanownych kolegów!
Najlepiej zacznę od początku, swojego pierwszego forda kupiłem w marcu tego roku jest nim mondeo mk 4 z 2009 r. z silnikiem 2.0 Duratec 145 km.Przed zakupem sprawdziłem go w autoryzowanym serwisie forda, według mechaników auto jest w dobrym stanie jedynie rzeczy które mi wskazano do wymiany to tylne tuleje oraz sprężyny.Po podłączeniu do komputera występował tylko błąd P0480 (dołączam załącznik z wydruku) i został na miejscu usunięty. Po przejechaniu 1000 km po wymianie zaraz po zakupie oleju okazało się że silnik bierze olej.Obecnie jestem po wymianie pierścieni mechanik zwrócił mi uwagę że po podpięciu komputera wyskoczył błąd wentylatora domyślam się że to ten sam co wyskoczył na początku.Po przejechaniu 80 km i ponownym podpięciu komputera błąd nie występuje.Gdy włączam klimatyzację wiatrak na chłodnicy od razu się uruchamia, bez włączonej klimatyzacji na postoju przy pracy silnika wentylator też się uruchamia.Temperatura też jest raczej w normie, wskazówka jest gdzieś w okolicach środka.Czy ten błąd to początek jakieś poważnej naprawy?I w razie ewentualnej usterki wentylatora wyświetli się na tablicy jakiś komunikat nie chciałbym teraz zagotować silnika po remoncie bo już tak poważną sumę wydałem na naprawę.
P.S
Przepraszam za przydługi wstęp i lekką zawiłość tekstu serdecznie dziękuję za pomoc.Pozdrawiam serdecznie.
Witam,po wyskoczeniu kolejny raz błędu P0480 -obwód sterujący wentylatorem. Postanowiłem obserwować wentylator, podczas gdy temperatura silnika dochodzi przekracza 100 stopni wentylator włącza się na pierwszy bieg bez włączonej klimy (klimatronik) wentylator załącza się również zaraz po włączeniu klimy.Niestety raz na jakiś czas bez włączonej klimy po osiągnięciu ponad 100 stopni na silniku ( ponad 110) wentylator się nie uruchamia i gdy w tym czasie włączę nawet klimę też nie działa.Dopiero jak zgaszę samochód chwilkę odczekam wentylator działa normalnie.Czy może ktoś może mi powiedzieć co trzeba wymienić/zrobić by w/w usterkę usunąć?Serdecznie pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
Danielo_82 04-08-2020, 11:40 Pewnie komutator zabrudzony, albo szczotki się kończą.
Pewnie komutator zabrudzony, albo szczotki się kończą.
Mam rozumieć że wentylator do rozbiórki?I gdzie dokładnie znajduje się ten komutator w wirniku wentylatora?
Danielo_82 04-08-2020, 12:45 Podaj najlepiej 12V na styki wentylatora jak występuje problem, będziesz widział czy ruszy. Gdzieś na forum były foty z wymiany, wraz z wymiarami szczotek.
Podaj najlepiej 12V na styki wentylatora jak występuje problem, będziesz widział czy ruszy. Gdzieś na forum były foty z wymiany, wraz z wymiarami szczotek.
Tak się zastanawiam czy jak będę włączał i wyłączał klimę to czy też dzięki temu nie zdiagnozuje usterki wentylatora bo teoretycznie też za którymś razem nie ruszy.
wojtek_mlody 26-09-2021, 21:45 Tak wygląda pcb po rozlutowaniu
odkurzam trochę wątek - i dopytuję, bo walczę z tym samym - po rozlutowaniu: oprócz 4 nóżek ciężkich które jeszcze luty musiałeś zdjąć? wszystkie, co widać od drugiej strony?
Danielo_82 27-09-2021, 15:49 Nie pamiętam niestety, ale nawet robiąc to po raz pierwszy widać od razu co trzyma.
|
|