Zobacz pełną wersję : [Mondeo 2014- ] Hak holowniczy/platforma rowerowa Thule a czujniki parkowania


rafajaku
13-08-2020, 14:47
Witam,

Zamontowałem w ASO hak wypinany Westfalia z dedykowaną wiązką 13-pin w Fordzie Mondeo MK5 (MY2020). Założyłem platformę rowerową Thule Velocompact 926. Wtyczka pasuje do mojej, ale ma tylko 7 pinów. Po uruchomieniu samochodu działają światła, ale po włączeniu wstecznego czujniki parkowania cały czas wyją.

Czy tak musi być?

Nie chce mi się wierzyć, ale ASO, w którym montowałem twierdzi, że tak być musi.

Proszę o podpowiedź, bo nie chcę robić awantury, że coś źle zaprogramowali, jeśli faktycznie ASO ma rację.

Pozdrawiam
Rafał

Mornaver
13-08-2020, 14:52
Wprawdzie posiadam Mondeo mk4 ale sądzę że tak musi być.

Jak podpinam przyczepę to jest tak samo. Czujniki dają ciągły sygnał podczas cofania. Dla systemu myślę że nie ma różnicy co podpinasz pod gniazdo, efekt ten sam.

Wysłane z mojego VOG-L29 przy użyciu Tapatalka

Jarek_Lodz
13-08-2020, 14:55
Myślę że nie powinno tak być. Czy jak był aktywowany w konfiguracji ? Czy po podpięciu widać na convers że coś jest podpięte do haka ?

Pozdrawiam
Jarek

cattani75
13-08-2020, 15:19
Nie ma tak być. W mondeo mk5 po zapięciu czegoś do kostki czujniki tylne przestają działać. Blis chyba też, jeśli dobrze pamiętam.
I jest o tym komunikat na zegarach.

rafajaku
13-08-2020, 15:42
Nie wiem czy był aktywowany. ASO policzyło za montaż haka z obw. ośw. oraz zaprogramowanie haka. Na ekranach nie widać, żeby coś było podpięte jest podpięte.

Czy jest jakieś źródło, na które mogę się powołać w rozmowach z ASO? Jakieś informacje na stronach Forda?

totek2
13-08-2020, 16:04
W instrukcji obsługi

tedi_k
13-08-2020, 16:38
.... Na ekranach nie widać, żeby coś było podpięte jest podpięte...

Jeśli Kolega używa 7-pinowej wtyczki przyczepy, to tak może być.
13-pinowa wtyczka przyczepy ma sygnał, ze przyczepa (bagażnik rowerowy) jest podłączona.
7-pinowa wtyczka nie ma sygnału informującego o podpięciu przyczepy.

Jeśli jest 13-pinowe gniazdo a bagażnik/przyczepa podpięte są przez przejściówkę na 7-pin - to przejściówka jest kiepskiej jakości i nie ma niezbędnego sygnału o podpięciu.

Krótko mówiąc - ASO w tym przypadku wydaje się niewinne a zamieszanie robi wyposażenie Kolegi.

rafajaku
13-08-2020, 16:41
Przejrzałem instrukcję obsługi. Nie ma tam nic o wyłączaniu czujników parkowania.

Znalazłem tylko "Wskazówkę": Niektóre akcesoria, takie jak duże złącza przyczepy, czy bagażniki na rowery lub deski surfingowe, mogą spowodować pogorszenie działania układu lub fałszywe ostrzeżenia.

Jarek_Lodz
13-08-2020, 16:42
Ja zrozumiałem to tak :

Hak 13 pin
Platforma 13 pin ale tylko 7 bolców reszty brak.

Jeżeli wpinasz przez przejściówkę to komputer nie zobaczy.

Możesz jeszcze podjechać do kogoś kto ma taki samochód z hakiem 13 pin i u niego porównać.

Pozdrawiam
Jarek

rafajaku
13-08-2020, 16:45
tedi_k: nie podpinam przez przejściówkę.

Mam hak z wiązką dedykowaną 13 pin i podłączam do niej wtyczkę od platformy Thule, która pasuje bez żadnych przejściówek, tylko że w środku jest tylko 7 pinów (reszty po prostu nie ma).

Jeśli Kolega używa 7-pinowej wtyczki przyczepy, to tak może być.
13-pinowa wtyczka przyczepy ma sygnał, ze przyczepa (bagażnik rowerowy) jest podłączona.
7-pinowa wtyczka nie ma sygnału informującego o podpięciu przyczepy.

Jeśli jest 13-pinowe gniazdo a bagażnik/przyczepa podpięte są przez przejściówkę na 7-pin - to przejściówka jest kiepskiej jakości i nie ma niezbędnego sygnału o podpięciu.

Krótko mówiąc - ASO w tym przypadku wydaje się niewinne a zamieszanie robi wyposażenie Kolegi.

tedi_k
13-08-2020, 16:47
...tylko że w środku jest tylko 7 pinów (reszty po prostu nie ma).

No i to jest właśnie zapewne "sprawca" całej sytuacji. Brakuje m.in. pinów odpowiedzialnych za sygnał o "podpięciu".

rafajaku
13-08-2020, 16:50
OK, rozumiem, to wydaje mi się prawdopodobne.

Muszę zatem sprawdzić gdzieś platformę z wtyczką 13 pin.

lsulima
13-08-2020, 17:10
Masz w platformie światła wsteczne?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

rafajaku
13-08-2020, 17:16
lsulima: Tak, mam wsteczne i przeciwmgielne.

lsulima
13-08-2020, 17:21
Ciekawe. Na 7 pniach teoretycznie nie powinno być wstecznego.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

rafajaku
13-08-2020, 17:26
lsulima: Tak, przynajmniej twierdzi Thule... Sprawdzę za chwilę na własne oczy :-)

Jarek_Lodz
13-08-2020, 17:39
Może są, ale czy działają po podpięciu ?

Pozdrawiam
Jarek

rafajaku
13-08-2020, 20:01
lsulima Jarek_Lodz: sprawdziłem, działają - wsteczne i przeciwmgielne.

Oczywiście mogę wyłączyć te czujniki przyciskiem, ale nie o to chodzi. Przede wszystkim chodzi mi o to czy zadziała kontrola znoszenia holowanej przyczepy. Jeśli auto nie wie, że jest podłączone cokolwiek na haku (a wychodzi na to, że nie wie), to na jakiej zasadzie ma zadziałać?

Jarek_Lodz
13-08-2020, 20:38
No to rozwiązania są dwa albo zły wieszak albo hak. Najprościej to podłączyć do innego samochodu. Inne rozwiązanie to "posiąść"wiedzę jak samochód rozpoznaje obecność wieszaka i sprawdzić czy ma te piny.

Może Tedi wie?

Pozdrawiam
Jarek

tedi_k
13-08-2020, 20:44
...Może Tedi wie?...

Przecież rozpiskę pinów 13-pinowego gniazda przyczepy to Internet zna pewnie w ok. milionie wyników wyszukiwania...:568:

rafajaku
13-08-2020, 20:53
OK, ale zasadniczo, gdybym miał dobrą platformę z 13 pinami (albo przyczepę), to
1) czujniki powinny się wyłączać
i
2) na zegarach powinna być widoczna grafika samochodu z przyczepą?

Czy tak?

Chodzi mi o to, że ASO twierdzi, że to że czujniki piszczą jest zupełnie normalne (nie ma to związku z ilością pinów czy sprawnością albo niesprawnością platformy/przyczepy) i nie może być inaczej.

lsulima
13-08-2020, 20:59
Pojawia się na syncu ( przy wybranym wstecznym biegu) samochód z przyczepą. A na conversie informacja o wyłączonym blisie.
Masz hak rozkładany elektrycznie?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

rafajaku
13-08-2020, 21:05
Nie, wypinany, na kluczyk (Westfalia a40v).

tombalt
14-08-2020, 04:56
Musisz sobie chyba zweryfikować konfigurację auta forscanem. Potrzebujesz wersji rozszerzonej.
Mi hak z wiązką Westfalii też montowało ASO. Instrukcja nie wspomina o konieczności programowania. Efektem są wyjące czujniki.

Aktywacja modułu haka: OK
(wyłączenie czujników cofania)


IPC (wskaźniki wiedzą że jest hak)
720-03-02 xxxx xYxx
Y = 0 bez haka holowniczego
Y = 1 z hakiem holowniczym


PAM (moduł wspomagania parkowania wie że jest hak)
736-01-01 xxxY xxxx хx
Y = 0 bez haka holowniczego
Y = 5 z hakiem holowniczym


BdyCM (moduł przyczepy jest dostępny)
726-49-01 xxxx xxxY хxxx
Y = 0 bez haka holowniczego
Y = 1 z hakiem holowniczym

rafajaku
14-08-2020, 12:25
tombalt : Wielkie dzięki! Czy po wprowadzeniu tych zmian czujniki nie wyją, na Sync 3 masz widok auta z przyczepą i system Trailer Sway Control działa? Czy nie było/nie ma żadnych problemów?

Tak na marginesie ASO zainstalowało wszystko zgodnie z instrukcją Westfalia, która nie tylko nie wspomina nic o konieczności programowania, ale jej wręcz zakazuje.

Dzwoniłem w tej sprawie na infolinię Westfalia, rozmawiałem z działem technicznym - ich zdaniem moduł jest jednokierunkowy, nie zwraca żadnych informacji do samochodu i odradzają programowanie. Dlaczego? Bo ich moduł jest jednokierunkowy.

Mówię: to bez sensu, po co mi moduł, wiązka dedykowana, skoro mam tylko światła a samochód nie wie nic o podłączonej przyczepie i nie wykorzystam żadnych systemów wsparcia holowania przyczepy... "Trzeba było to zweryfikować przed zakupem" i "Może Pan wyłączyć czujniki przyciskiem".

Owszem, mają rację, powinienem sprawdzić przed zakupem. Mądry po szkodzie. Niemniej jestem tym maksymalnie rozczarowany i wszystkim, którzy planują zakup wiązki dedykowane polecałbym jednak najpierw poszukać jakiejś alternatywnej.

Czy ktoś wie czy w przypadku wiązki Brinka jest tak samo? Tzn. moduł nie zwraca żadnych informacji do samochodu.

Czy jest jakaś alternatywa dla tych wiązek? Czy są do kupienia wiązki oryginalne?

W świetle tego, co napisałem wyżej, to już nieistotne, albo oczywiste, ale pojechałem dzisiaj rano do wypożyczalni przyczep, żeby sprawdzić czy problemem jest wtyczka od mojej platformy rowerowej. Nawet na kompletnej wtyczce przyczepy z 13 pinami - to samo: czujniki wyją a samochód nie widzi przyczepy.

Jarek_Lodz
14-08-2020, 13:09
Ostanie zdanie wskazuje na problem konfiguracji.

Trochę słabo że dałeś 4-5k i teraz sam masz sobie dokupować interface (50pln) i licencję forscan (50pln), potem jeszcze się doktoryzować z ustawień.

Jak kupowałeś zdalnie to pamiętaj że masz zwrot chyba do 2tyg.

Pozdrawiam
Jarek

rafajaku
14-08-2020, 13:19
Słabo. I nikt mi o tym wcześniej nie powiedział: ani sprzedawca haka/wiązki Westfalia, ani ASO mnie nie ostrzegło (nie wiedzieli, bo wcześniej zakładali tylko Brinka). Byłem przekonany, że dedykowana wiązka, to gwarancja pełnej zgodności elektroniki. W obie strony.

Konfiguracja jest poprawna, w sensie: zgodna z instrukcją Westfalia. Instrukcji Forda chyba na to nie ma.

Nie do końca rozumiem to, co napisał tombalt

Czy te zmiany zrobione forscanem dotyczą tylko komputera samochodu czy mają wpływ na ten moduł Wesftalia?

ASO mówi, że mogą coś zrobić, ale na moją odpowiedzialność. A Mondeo nowe, na gwarancji... więc nie wiem czy gra jest warta świeczki.

tombalt
14-08-2020, 13:35
Skoro ..
Nie do końca rozumiem to, co napisał @tombalt

To może nie zabieraj się za to. Co do Trailer Sway Control to nie wiem. Ja przynajmniej obecnie nie zamierzam nic ciągnąć. Hak mam do platformy.
Po zmianie tego co podałem mam samochodzik z przyczepą na sync i czujniki tylne siedzą cicho....
W ASO nie wiem czy mają takie podłe urządzenie jak elm327....
Czy warto? Sam musisz sobie odpowiedzieć.
To była pierwsza rzecz jaką zmieniłem po kupnie auta.

rafajaku
14-08-2020, 14:00
tombalt : Dziękuję za wyjaśnienia. Sam się za to nie wezmę, nie czuję się na siłach. Muszę się teraz na spokojnie zastanowić co dalej.

tedi_k
14-08-2020, 14:46
...Czy po wprowadzeniu tych zmian ...
Jeśli nie ma modułu TRM (modułu haka), to zmiana konfiguracji zgodnie z sugestią Kolegi tombalt jedynie spowoduje błędy!
Moduł PAM będzie się starał skomunikować z modułem TRM w celu określenia stanu zapięcia przyczepy a modułu TRM brak i nie che odpowiadać...:568::569:
Z tego właśnie powodu wszyscy zwykle doradzają - montować fabryczny hak z modułem TRM - i wtedy wszystko działa jak powinno!

kaan1
14-08-2020, 14:53
J
Z tego właśnie powodu wszyscy zwykle doradzają - montować fabryczny hak z modułem TRM - i wtedy wszystko działa jak powinno!

Człowiek chciał to zrobić porządnie w ASO przy kupnie nowego auta z gwarancją, ale sprzedawca chyba nie stanął na wysokośći zadania. Powinni mu byli wytłumaczyć i doradzić jakie są możliwości i konsekwencje - przy okazji pewnie i sprzedaliby więcej. Przecież nie każdy kupujący jest ekspertem i rozumie wszystkie niuanse. Po to są "doradcy klienta". Tak przynajmniej wnioskuję z wymiany zdań. Samo stwierdzenie "Trzeba było to zweryfikować przed zakupem" daje dużo do myślenia - aby Kowalski "zweryfikował" to musiałby znać szczegóły rozwiązań technicznych

A miałem podobną sytuację z alarmem gdy na siłe namawiali mnie na instalację w ASO (pewnie mają dodatkowy na tym zarobek). A ja się uparłem na oryginalny. Jak potem się okazało miało to spore znaczenie. Czy tu aby sprzedawca, też nie namawiał do założenia haka po zakupie, w salonie?

Może da się ugodowo, względnie ze wsparciem importera wymienić to na model w pełni funkcjonalny, nawet za dopłatą. W końcu mówimy o wyposażeniu nowo kupowanego auta.

tombalt
14-08-2020, 17:02
Jeśli nie ma modułu TRM (modułu haka), to zmiana konfiguracji zgodnie z sugestią Kolegi @tombalt jedynie spowoduje błędy!
Nie musi mieć modułu haka TRM. Zostało to już wyjaśnione w moim wątku. Dla przypomnienia i wyjaśnienia kluczowych informacji ...


zasada jest taka, że nie ma reguły. część modułów dedykowanych Brink i Westfalia potrafi odłączać czujniki parkowania, a część nie. Dlatego dla asekuracji piszą, że czujniki odłączane guzikiem na desce. Nie dotyczy to Transitów, tam akcesoryjny moduł nigdy nie odłączy czujników. fabryczny hak ma jedną niepodważalną zaletę: "system stabilizacji toru jazdy z przyczepą" którego nie uruchomi żaden akcesoryjny moduł


Napisał Rafał A.(antek) w dedykowanej wiązce haka westfali , a o takiej pisze @tombalt wszystko jest , podłączasz kostki , konfigurujesz i p-mg. wraz z PDC tył są wyłączane po podpięciu przyczepy - Sprawdzone i to w nie jednym s-maxie po 2015-


Modułem gadającym po CAN jest moduł Westfalii. Ja nie mam błędów po wpisach do rejestrów i jak mniemam kolega również mieć nie będzie - zakładam że Westfalia nie zmienia specyfikacji swoich gotowych modułów, jeśli działają prawidłowo.

Różnice są na 100% dzwie:
W dokładanym module westfalii najprawdopodobniej brak "systemu stabilizacji toru jazdy z przyczepą", oraz ten moduł nie jest widoczny przez Forscan

rafajaku
15-08-2020, 09:07
tombalt tedi_k : Jeśli będę coś z tym robił, to właśnie dlatego, żeby mieć ten system stabilizacji toru jazdy przyczepy. W związku z tym jedyna opcja to zmiana modułu na oryginalny.

Czy wystarczy sam moduł, czy potrzebuję całej oryginalnej wiązki?

Katalog akcesoriów Ford do mojego samochodu wskazuje możliwość instalacji haka odłączanego (nr części 2 368 475) z informacją "Umożliwia aktywację systemu stabilizacji jazdy przyczepy".

Do montażu potrzeba:
1) Zestaw złącze 13 stykowe (2 393 062)
2) Moduł haka przyczepy (2 270 699)

Czy jeśli podmienię moduł (czy trzeba całą wiązkę?) Westfalia na te wskazane w katalogu Forda, to wszystko będzie jak w przypadku haka fabrycznego (w jednym ze sklepów sprzedających haki powiedzieli mi, że hak i wiązka to dwie niezależne rzeczy)?

Na koniec jeszcze słowo wyjaśnienia:

@ kaan1 : Tekst o "sprawdzeniu przed zakupem" usłyszałem na infolinii Westfalia. ASO pomimo "drobnego spięcia" w tej chwili jest w porządku. Mogę zarzucić im tylko tyle, że nie poinformowali mnie o tym wszystkim przed zakupem haka (samochód kupiłem z placu, więc montaż po zakupie był jedyną opcją). I to nie w tym jednym konkretnym ASO, ale w kilku (porównywałem oferty w kilku ASO w Warszawie i w innych miastach). W każdym przypadku od początku była mowa tylko o dwóch opcjach: Brink i Westfalia. Nikt się nie zająknął nawet o opcji oryginalny hak Forda. Nikt nie zapytał: czy chce Pan dobrze, czy taniej?

Początkowo miałem wziąć Brink. Zamówiłem go w ASO, ale po dwóch tygodniach okazało się, że Brink ma opóźnienia w produkcji i może będzie za 3 miesiące. Potwierdził to dystrybutor Brink w Polsce. Z Westfalią podobnie. W związku z tym, że zależało mi na czasie, to sam wyszukałem zestaw Westfalii i kupiłem. W ASO był tylko montaż. Początkowo nie chcieli zgodzić się na taki układ, ale przystali na to, ponieważ oni sami nie mogli załatwić tego tak szybko.

Teraz widzę, że mój błąd polegał na tym, że wcześniej nie zdoktoryzowałem się z tego tematu na tym forum. Praktycznie wszystko co teraz wiem dowiedziałem się tutaj. Dziękuję wszystkim za pomoc!

lsulima
15-08-2020, 09:49
Moduł napewno, co do wiązki tez bym wziął ją oryginalną, wtyczki obecnej wiązki pewnie nie będą pasowały. Ale przed zakupem sprawdziłbym czy aktywacja coś wnosi. Nic tym eksperymentem się nie traci.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

jg113
17-08-2020, 14:34
Cześć,
Dorzucę trochę info od siebie. W weekend zamontowałem hak elektryczny do MK5 kombi 2015. Co ciekawe hak zadziałał bez programowania forscanem. Działały światła, otwieranie i zamykanie haka, sygnalizacja dźwiękowa. Tylko czujniki PDC alarmowały widząc platformę na rowery i nic się nie pojawiało na wyświetlaczach. Po konfiguracji modułów jak opisano wcześniej w tym wątku wszystko jest jak należy. Screeny zalączone poniżej

kaan1
17-08-2020, 14:59
Cześć,
Dorzucę trochę info od siebie. W weekend zamontowałem hak elektryczny do MK5 kombi 2015. Co ciekawe hak zadziałał bez programowania forscanem. Działały światła, otwieranie i zamykanie haka, sygnalizacja dźwiękowa. Tylko czujniki PDC alarmowały widząc platformę na rowery i nic się nie pojawiało na wyświetlaczach. Po konfiguracji modułów jak opisano wcześniej w tym wątku wszystko jest jak należy. Screeny zalączone poniżej

Jaki hak montowałeś i gdzie (ASO)? Z jakim kosztem trzeba się liczyć?

jg113
17-08-2020, 15:16
Hak bosal, kupiłem używany z dwoma modułami za 980 zł, w serwisie wiązka nr 2116893 kompletna z głośnikiem, przyciskiem, instrukcją 670 przed rabatem. Montowałem i programowałem samodzielnie (Wrocław). Wyszło lepiej niż w ASO, mniejsze wycięcia w zderzaku, praktycznie niewidoczne z zewnątrz.

tombalt
17-08-2020, 18:14
A te komunikaty za IPC to skutek włączania i wyłączania wtyku przyczepy na włączonym zasilaniu auta?

jg113
17-08-2020, 19:02
Dokładnie tak, włączanie i wyłączanie wtyku na zasilaniu

tedi_k
17-08-2020, 22:11
Dokładnie tak...

Te komunikaty pojawią się także jeśli przyczepę "zapniemy" wcześniej a potem włączymy zapłon. Nie musi to być robione z włączonym zapłonem...

tombalt
30-08-2020, 16:00
Komunikaty o podłączeniu przyczepy mam i ja :D

marekiod
26-04-2021, 19:35
W temacie haka demontowanego, czy jak kupię moduł nr 2 270 699 oraz wiązkę 2 393 062 (FINIS 1929940), to będę mógł podłączyć dowolny hak z gniazdem 13 pin i po programowaniu nie będzie problemu z czujnikami (będą się odłączały automatycznie)?
Czy mogę prosić o potwierdzenie poprawności mojego myślenia?

Dugass
12-05-2021, 12:50
Hak bosal, kupiłem używany z dwoma modułami za 980 zł, w serwisie wiązka nr 2116893 kompletna z głośnikiem, przyciskiem, instrukcją 670 przed rabatem. Montowałem i programowałem samodzielnie (Wrocław). Wyszło lepiej niż w ASO, mniejsze wycięcia w zderzaku, praktycznie niewidoczne z zewnątrz.

Czy jest różnica między hakiem dedykowanym do KOMBI a do LIFTBACKa?

Potrzebuję nr haka elektrycznego do wersji LIFTBACK.