Zobacz pełną wersję : [Focus 1998-2004] Bardzo ciężka praca lewarka skrzyni biegow


Piotrus!
27-11-2020, 20:31
Witam.
Sprawa dość dziwna. Focus MK1 1.8tddi po zmianie z silnika 1.8tdci. Auto posiadam z 5 lat, po kupnie auta był wymieniony silnik, wszystkie płyny i oleje wymienione. Od 3 lat jak temp na dworze była bliska 0' to bardzo ciężko chodziły biegi. Po paru min jak silnik chodził czy ujechani z 500m wszystko było już ok. 3 dni temu naszło natchnienie wymiany oleju (zbliżają się zimne noce i zaś walka z skrzynia) wymieniony olej na jeden z "tańszych".
Zrobił się bałagan. Po ujechaniu 2km dosłownie młotkiem trzeba wbijać biegi. Tata ma problem żeby go wbić (po 10 wbiciach biegu już zaczyna ręką boleć). Wymieniony olej na odpowiedni z specyfikacja m2c200c. Zrobione z 20 km i jest delikatna poprawa. Dosłownie delikatna....

Szukając po forum i nie tylko nie spotkałem się z takim przypadkiem.
Skrzynia na złom i nowa?
Linki od lewarka do skrzyni całe i 0 problemów z nimi.

Pomóżcie bo ja już ręce rozkładam...

Fulara
27-11-2020, 20:41
zalej olej zgodny ze specyfikacją forda a nie jeden z tańszych

hipol ? specyfikacja + marka. asmoil, fuchs, millers.

Piotrus!
27-11-2020, 22:45
Jest zalany Ravenol taki jak z tego linku.
https://www.ravenol.pl/oleje-przekladniowe-mtf-standard/1937-RAVENOL-VSG-SAE-75W-90-1L-4014835733916.html

Przed tym olejem tata zalał z specyfikacja VW (taki mi został z mojego auta) i stwierdził że będzie ok. A nie było, po 2km jak pisałem zaczęły się właśnie problemy. Oczywiście auto wróciło od razu do garażu, zlałem olej ten zamówiłem i dalej jest tak samo jak po tamtym oleju właśnie.

Fulara
27-11-2020, 22:58
zalej 75w-80

Piotrus!
28-11-2020, 00:16
I to napewno pomorze? Bo objaw jest dziwny a i czy ciepły czy zimny to noga trzeba wbijać biegi. Czy poprostu lepiej szukać drugiej skrzyni.....

luckyboy
28-11-2020, 08:10
zalej 75w-80To nic nie zmieni.

luckyboy
28-11-2020, 08:12
Czy na wyłączonym silniku biegi też wchodzą z oporem??

Fulara
28-11-2020, 08:51
jak ma wlany hipol to ja bym zaczął od oliwy

damianisko5
28-11-2020, 09:21
I to napewno pomorze? Bo objaw jest dziwny a i czy ciepły czy zimny to noga trzeba wbijać biegi. Czy poprostu lepiej szukać drugiej skrzyni.....

Na pewno pomoże Niekoniecznie, warto zaglądnąć do mechanizmu zmiany biegów pod osłoną.

Bump: Witam.
Sprawa dość dziwna. Focus MK1 1.8tddi po zmianie z silnika 1.8tdci. Auto posiadam z 5 lat, po kupnie auta był wymieniony silnik, wszystkie płyny i oleje wymienione. Od 3 lat jak temp na dworze była bliska 0' to bardzo ciężko chodziły biegi. Po paru min jak silnik chodził czy ujechani z 500m wszystko było już ok. 3 dni temu naszło natchnienie wymiany oleju (zbliżają się zimne noce i zaś walka z skrzynia) wymieniony olej na jeden z "tańszych".
Zrobił się bałagan. Po ujechaniu 2km dosłownie młotkiem trzeba wbijać biegi. Tata ma problem żeby go wbić (po 10 wbiciach biegu już zaczyna ręką boleć). Wymieniony olej na odpowiedni z specyfikacja m2c200c. Zrobione z 20 km i jest delikatna poprawa. Dosłownie delikatna....

Szukając po forum i nie tylko nie spotkałem się z takim przypadkiem.
Skrzynia na złom i nowa?
Linki od lewarka do skrzyni całe i 0 problemów z nimi.

Pomóżcie bo ja już ręce rozkładam...

Jak wyżej, nasmaruj linki przy lewarku oraz zobacz czy tzw, kowadełko nie zatarło się na sworzniu. Było o tym, poszukaj.

Fulara
28-11-2020, 09:29
i zmień ten hipol

damianisko5
28-11-2020, 10:36
i zmień ten hipol

Hipol to się lało do Poloneza, absolutnie nie nadaje się do Forda. Z tańszych polecam Carlube i ewentualnie Motul.
tu na fotce wspomniane kowadełko } jest między niebieskimi znacznikami /pionowo/

sylwesterz
28-11-2020, 11:39
Ech, panowie, przecież napisał, że wlał później Ravenola i nadal jest to samo.

Podejrzewam, że nie został do końca zlany stary olej, albo gdzieś jest wyciek i skrzynia pracuje na półsucho.

konieczko5
28-11-2020, 14:17
...

sylwesterz
29-11-2020, 14:21
Czy możesz rozwinąć temat? Jeśli olej jest zgodny z daną normą, np. WSD-M2C200-C dla MK1, to czy mogę wybrać olej o złej, jak to napisałeś, lepkości?
Na stronie Ravenol.de potwierdzają specyfikację tego co napisał OP (oryginalny postujący - post #3 (https://forum.fordclubpolska.org/showpost.php?p=3299437&postcount=3)):
https://www.ravenol.de/produktgruppe/getriebeoele-fuer-schaltgetriebe-und-antriebsachsen/ravenol-vsg-sae-75w-90/

Jestem żywotnie zainteresowany odpowiedzią, bo kupiłem właśnie olej przekładniowy Ravenola 75W do mojego MK3, ale jeszcze go nie zalałem, więc mogę jeszcze kupić olej Forda lub inny właściwszy.

konieczko5
29-11-2020, 15:07
...

sylwesterz
29-11-2020, 19:02
Dziękuję za odpowiedź.

Wygląda na to, że prawie wszystkie oleje 75W90 inne niż Forda (Castrol?) mają dużo wyższą lepkość w temperaturze 40 i 100'C (Fuchs 75W90 90.5 i 15.3, Amsoil 102.4 i 15.9, Millers 108 i 17.85, Valvoline 98 i 16.3). 80W90 ma jeszcze wyższe lepkości, a 75W85 różnie (np. RedLine 62 i 12, Fuchs 78 i 12, no i w ogóle mało kto produkuje 75W85).
Jakiego drugiego producenta miałeś na myśli, bo poza Castrolem nie mogę znaleźć nic co by miało mniej niż 85 przy 40'C i spełniało normę producenta WSD-M2C200-C?

Co do mojego 75W, to Ravenol nie podaje w ogóle lepkości przy 40 i 100'C (link do opisu (https://www.ravenol.de/produktgruppe/getriebeoele-fuer-schaltgetriebe-und-antriebsachsen/ravenol-mtf-3-sae-75w/) - karty technicznej brak). Aczkolwiek jest lepiej, bo inni producenci są znacznie bliżej specyfikacji Forda, chociaż znalazłem tylko MSDS i tam są wybrane informacje techniczne, na szczęście lepkość przy 40 i 100'C jest (PS. swoją drogą bardzo niskie te wartości 32.2 i 6.3):
https://www.msds.ford.com/documents/181193%20J_PLPL.pdf

PS. Szukam coraz więcej i co mnie dziwi, to fakt, iż oleje przekładniowe o podobnej lepkości nie spełniają normy (nie przeszły lub w ogóle nie miały walidacji?) producenta, zaś te spełniające daną normę mają wyższą lepkość. O co chodzi?

PPS. Ravenol.pl odpowiedział mi, że Ravenol (chyba niemiecki/de?) nie podaje informacji na temat lepkości oleju MTF-3 SAE 75W. Dziękuję jeszcze raz za cenne informacje, olej jeszcze mogę zwrócić i kupić Forda.

konieczko5
30-11-2020, 20:47
...

sylwesterz
30-11-2020, 21:06
No i właśnie dziwne, że producent oleju płaci za normę dla oleju znacząco odbiegającego od oleju producenta, gdy ma olej bardziej zbliżony i mógłby zrobić certyfikację z tym olejem.

Ja w MK1 (skrzynia chyba MTX75) wymieniałem olej przekładniowy 75W90 na Valvoline i mimo wyższej lepkości skrzynia działała dobrze nawet przy -20'C (chociaż ostatni raz takie temperatury widziałem ~5 lat temu) - był żółty zdecydowanie. Zresztą widziałem kilka innych popularnych 75W90 w warsztacie i każdy był żółty (jasnobrązowy vel ciemniejszy złoty), a nawet na oko miały inną gęstość (i zapewne lepkość też).

Gdybym był fanem teorii spiskowych to bym powiedział, że producent aut nie chce, by inni producenci mieli oleje lepsze od niego. Na rynku olejów silnikowych jest zbyt mocna konkurencja (i świadomość klientów), to chociaż w pozostałych próbuje...

Aczkolwiek bardziej podejrzewam, że poza kilkoma parametrami oleju są jeszcze te mniej znane, które też mają wpływ na działanie w skrzyni i co ważniejsze, certyfikację, gdzie oleje mające podobną lepkość, inne parametry mogą mieć kompletnie odbiegające od normy.

Tak, czy siak, zapewne OP musiałby kupić olej Forda lub ew. Castrola.

A zupełnie z innej beczki, może takie same czary są z np. płynem hamulcowym, bo od czasu zalania Valvoline mam gumowy hamulec, ale to zupełnie inna historia na inny wątek...

Fulara
30-11-2020, 21:08
mam obecnie zalany 75w-80 i rano przy obecnej temperaturze wrzucam 2 bieg 2 palcami

nie wiem po co te dywagacje, niech leje jaki chce jak nie chce posłuchać rad

konieczko5
01-12-2020, 11:28
...

Piotrus!
02-12-2020, 08:00
Czy na wyłączonym silniku biegi też wchodzą z oporem??

Tak, nie ma różnicy czy zapalony czy stoi na wyłączonym czy cały dzień czy 1h. Ciągle jest masakra.

jak ma wlany hipol to ja bym zaczął od oliwy

Coś Ty się uparł na ten hipol. Na zmianę na drugi olej o dobrej specyfikacji zaczęły się właśnie cyrki.

Ech, panowie, przecież napisał, że wlał później Ravenola i nadal jest to samo.

Podejrzewam, że nie został do końca zlany stary olej, albo gdzieś jest wyciek i skrzynia pracuje na półsucho.

2 razy było płukane ropa... Wlane przejechane się i zaś tak samo... Więc wydaje mi się że mogło dobrze zostać wypłukane.

Raczej zalał o złej lepkości. 75W90, czy tam 80W90 nic nie mówi. Musi być odpowiednia lepkość!!!

Proszę czytać posty a nie wyrywkowo....

1. Nie cytuje się ostatniej wiadomości
2. Już tłumaczę (ileż do jasnej ciasnej na tym forum można pisać to samo).
Wchodzisz na google i szukasz specyfikacji oryginalnego oleju. Google znalazło mi to:
https://parts.ford.com/content/dam/ford-parts/resources/motorcraftpdf/Full_Synthetic_Manual_Transmission_Fluid.pdf
Jak widzisz masz podaną lepkość dla 40, 100 stopni oraz -40 (rzadko kto podaje). Masz też gęstość (w jednostkach nie SI).
Teraz spójrz na swój kiepski olej ravenol. O ile przy 100*C jest trochę za duża (o biedy może być) to dla 40*C to jest grubo za dużo. Różnica wynosi ponad 27%. Jakie są skutki uboczne? Na zimnej skrzyni biegi będą ciężko wchodzić, nawet czasem zgrzytać przy włączaniu. Skrzynia nagrzewa się z 20-30km. Jaki olej szukać? Parametry jak najbardziej zbliżone do oryginalnego. Często niededykowane są lepsze, niż to co szukajki proponują (czy to motula, czy castrol, mobil, czy valvoline). Możesz szukać oleju z trochę mniejszej lepkości (-5%). Powód jest prosty. Zawsze trochę zostanie oleju w misce/osłonie skrzyni (jakieś 0,2-0,3l) gdzie przepracowany ma większą lepkość niż nowy. Po wymieszaniu z nowym olejem powinien uzyskać zbliżone właściwości do oryginalnego (jak było nowe auto).
Auta w manualu zmienia się co 100 tys km. Kiedyś zimą musiałem się siłować z drążkiem. Teraz przy -20 stopniach biegi zmieniam dwoma palcami (latem jednym).
Gwoli uzupełnienia. Wartości przy W (przed lub za nie ma znaczenia) mają swoją tolerancję. Jednego producenta olej 75W90 może mieć lepkość jak twój ravenol, a drugiego producenta już lepkości 80 i 14 dla odpowiednio temp 40 i 100 stopni. Nie musi też być 75W90. Może być 80W90.

Kolego, dzięki za ta odpowiedź. Tata do pracy dojeżdża dokładnie 31km w jedną stronę. Czy silnik ciepły czy silnik zimny biegiem trzeba zmieniać noga bo nie idzie wbić biegu. Więc ta teoria Twoja trochę ma się nijak do tego co ja napisałem. Nie ma żadnej poprawy czy auto było w garażu czy na dworzu, czy auto zimne czy zagrzane... Ciągle jest dramat z biegami.

mam obecnie zalany 75w-80 i rano przy obecnej temperaturze wrzucam 2 bieg 2 palcami

nie wiem po co te dywagacje, niech leje jaki chce jak nie chce posłuchać rad

Zamówiłem właśnie olej forda. Zobaczę czy kolejne 250zl zainwestowane nie pójdzie w rów...

sylwesterz
02-12-2020, 09:11
Mogłeś kupić dużo tańszy olej Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90, który ma prawie identyczne parametry z Fordowskim, bo to zapewne jest tenże (jedynym innym parametrem jest temperatura krzepnięcia -54'C vs -53'C).

konieczko5
02-12-2020, 10:18
...

sylwesterz
02-12-2020, 12:43
No i właśnie, śmieszna, czy raczej tragiczna? Wygląda jakby oleje na różne rynki miały kompletnie inne parametry.
Parafrazując klasyka: co ten biedny Kowalski ma z tego zrozumieć, jak specjaliści tego nie rozumieją?

Piotrus!
03-12-2020, 18:34
mam obecnie zalany 75w-80 i rano przy obecnej temperaturze wrzucam 2 bieg 2 palcami

nie wiem po co te dywagacje, niech leje jaki chce jak nie chce posłuchać rad

Kolego, czy masz jakieś inne rady (mam nadzieję bardziej słuszne)?
Tak się uniosłes na temat "kiepskiego" oleju i wymianilem na Fordowski - sprawa wygląda identycznie jak na poprzednim oleju. Zrobione z 150km (2 dojazdy do pracy 30km w jedną stronę).

Inne jakieś myśli co może być nie tak?

Fulara
04-12-2020, 06:55
tak, zaczyna się szukanie felerów od najprostszych rzeczy a nie od wymiany synchronizatorów.

no to teraz czeka cię batalia z linkami.

olafik
04-12-2020, 10:11
A czy kolega spuszczał olej przez trzpień ustalający wodzik?

Piotrus!
05-12-2020, 20:49
tak, zaczyna się szukanie felerów od najprostszych rzeczy a nie od wymiany synchronizatorów.

no to teraz czeka cię batalia z linkami.

Dziwi mnie fakt że linki przestały współpracować po wymianie oleju w skrzyni. Albo to taki zabieg okoliczności albo nie wiem co...

A czy kolega spuszczał olej przez trzpień ustalający wodzik?

Mam korek spustowy... Więc nie przez trzpień.

damianisko5
07-12-2020, 09:13
Wow, pokaż nam ten korek spustowy, plis.

konieczko5
07-12-2020, 13:30
...

damianisko5
07-12-2020, 15:22
Może ma MTX75?

Może, jeśli tak, to szczęściarz z niego. A pytanko do bardziej zorientowanych - czy taka skrzynia czyli mtx75 występuje tylko w 1.8TDCI MK1? Bo zacząłem przeszukiwać net i znalazłem takową również w Volvo 1.6/1.8 D.
Piotrus - Tak to mniej/więcej wygląda w Mk1?

konieczko5
07-12-2020, 16:58
...

sylwesterz
07-12-2020, 17:31
Mam też starego Forda MK1 1.8 TDCI i potwierdzam, że jest skrzynia MTX75.
Nie wiem skąd pomysł, że jest inna, gdyż wg różnych instrukcji w TDDI i TDCI, a także Zetec-E była właśnie MTX-75 (źródło Ford Focus - poradnik użytkownika - Dieter Korp).

damianisko5
08-12-2020, 09:14
Bump: Volvo i ford to jest to samo. Mazdy 3 także.
Tak, wiem o tym. Różnica jest właśnie taka, że w moim IB5 nie ma korka spustowego.
Ale poradziłem sobie z wymianą oleju - wyjąłem półoś w celu wymiany łożyska podpory. Druga opcja to wykręcenie śruby blokady wodzika.

Grzegorz_Ravenol
16-12-2020, 09:56
"PPS. Ravenol.pl odpowiedział mi, że Ravenol (chyba niemiecki/de?) nie podaje informacji na temat lepkości oleju MTF-3 SAE 75W. Dziękuję jeszcze raz za cenne informacje, olej jeszcze mogę zwrócić i kupić Forda.[/QUOTE]"

Powód nie udzielania tej informacji jest prozaiczny, otóż RAVENOL MTF-3 SAE 75W należy do najnowszych olejów przekładniowych, produkowanych do dosyć ściśle określonych zastosowań, dlatego dobór takiego oleju na podstawie tylko części jego właściwości, takich jak jego lepkość często może okazać się błędny. Ten olej należy dobierać tylko na podstawie specyfikacji producenckich lub dla ułatwienia na podstawie danych z wyszukiwarki oleju RAVENOL. Ta sama zasada dotyczy olejów ATF gdzie z premedytacją nie publikujemy parametrów oleju aby nie dochodziło do stosowania niewłaściwych olejów na podstawie ograniczonych danych.