Zobacz pełną wersję : [Kuga 2008-2012] zbyt częste inicjowanie wypalania DPF


sznikers23
06-02-2021, 11:35
Mam Kuge od lipca 2019r, ale nigdy do tej pory sie z nia nie dogadalem.
Okazalo sie, ze kupilem ja z wada wypalania DPF. Kompiter przy zakupie auta oczywiscie tego nie wykryl. Zanim jeden mechanik nakierowal mnie na problem, to zdazylem juz z 5-6 razy wymienic olej, poniewaz podnosil sie jego stan, rozrzedzony paliwem. Poczatkowo myslalem, ze to ja zle eksploatuje auto, ze nie wiem kiedy DPF sie wypala.
W koncu kolejny mechanik zajrzal do DPF, chcac go w srodku umyc, jednak okazalo sie, ze sitko w DPF bylo nadtopione. Zostala podjeta decyzja o wymianie DPF (zamontowany zostal zamiennik). Po jego zamontowaniu nadal byl problem z podnoszacym sie olejem. Zdecydowalem sie na zamontowanie diody informujacej mnie o wypalaniu, bym np nie gasil auta w trakcie procesu wypalania. Pomimo tego problem sie nie rozwiazal. Oddalem ten DPF i pojechalem do innego mechanika, ktory zamontowal juz uzywany, umyty oryginal. Dalej ten sam problem.
W koncu trafilem na mechanika z polecenia. Ten wymyl caly uklad paliwowy, poniewaz uwazal ze mogl w przeszlosci tankowany byc olej opalowy - na filtrze paliwa byla maź, a listwa paliwowa byla przekorodowana. Sprawdzone tez byly wtryski. Jezeli chodzi o problem z DPF, to wymienil w aucie komputer, grzalke od DPF i czujnik przeciwcisnienia. Testowal auto, przejechal ok 2000km i kontrolka DPF zaswiecila mu sie niby ksiazkowo, po 800km od kolejnej wymiany DPF (na inny uzywany i umyty oryginal). Tankowal tylko paliwo Shell VPower Diesel. Ja jak odebralem auto, bedac przekonanym ze juz wszystko jest ok, zatankowalem paliwo Orlen ON Verwa. Po 300 przejechanych km uruchomila sie kontrolka DPF, a na odcinku kolejnych 300km zaswiecila sie w roznych sekwencjach czasu ok 30 razy, az w koncu wyskoczyl blad „usterka silnik”.
Pytanie, co jest z tym moim autem? Co moge jeszcze zrobic, by sie nim w pelni cieszyc? Dodam, ze nie gasze auta podczas procesu wypalania DPF i auto pokonuje glownie trasy. Staram sie tez utrzymywac wyzsze obroty silnika.
Czy problemem jest tu fakt, ze nie tankuje paliwa Shell VPower Diesel? Nie ma niestety obok mnie zadnej stacji Shella.
Uwazam, ze problem nie tkwi tu w samym tankowanym paliwie.

W razie dodatkowych pytan lub watpliwosci prosze o kontakt.

Bede wdzieczny za pomoc, co moge jeszcze tutaj zrobic? Autko jest super, jednak wobec tego problemu jestem juz bezsilny.

maro18
06-02-2021, 18:09
To że wymieniłeś czujnik dpf nie znaczy że działa.

Czupa_kabras
08-02-2021, 14:48
adaptacja czujnika ciśnień i samego dpf-a były wykonywane czy tylko wymiana

układ dolotowy szczelny ? nie masz wycieków na łaczeniu kolektora ssacego na zgrzewach połówek?

wienio1000
08-02-2021, 19:14
Sytuaję mialem podobną, nowy czyjnik różnicy cisnien no i oczywiscie adaptacja komputera ,jest ok. Czujnik orginal za set zl a nie podrobka, teraz 80% miasto i wypala sie co 600\700km. Dpf. Orginal od 2009r, 170000km na liczniku

Jakoob
08-02-2021, 20:18
Czy problemem jest tu fakt, ze nie tankuje paliwa Shell VPower Diesel?
To ma działać poprawnie na każdym, nawet podstawowym rodzaju diesla ze stacji. Nie tu jest przyczyna kłopotów.

Czupa_kabras
08-02-2021, 21:26
ja kupiłem czujnik uzywke ORI
przed wymiana wypalanie co 150 -200 km
po wymianie wypalanie po ponad 500 km

ellocco
09-02-2021, 07:53
Uwazam, ze problem nie tkwi tu w samym tankowanym paliwie.

W razie dodatkowych pytan lub watpliwosci prosze o kontakt.

Bede wdzieczny za pomoc, co moge jeszcze tutaj zrobic? Autko jest super, jednak wobec tego problemu jestem juz bezsilny.
Czasami banalne rzeczy sprawiają problemy :). U mnie wypalał co ok 200-250km. Okazało się że miałem przepaloną żarówkę postojową po wymianie wypalanie wróciło do normy. Radzę Tobie przelecieć wszystkie źródła światła a może jakieś ledy założyłeś które nie obciążają odpowiednio układu.

Capsell
09-02-2021, 11:12
Czasami banalne rzeczy sprawiają problemy :). U mnie wypalał co ok 200-250km. Okazało się że miałem przepaloną żarówkę postojową po wymianie wypalanie wróciło do normy. Radzę Tobie przelecieć wszystkie źródła światła a może jakieś ledy założyłeś które nie obciążają odpowiednio układu.


Dobry żart :D:D:D:D:D

ellocco
09-02-2021, 11:23
Dobry żart :D:D:D:D:D
100% prawdy. Przecież napisałem że ja miałem taki przypadek.

sznikers23
09-02-2021, 13:49
Mechanik mowi, ze winien sytuacji moze byc jeszcze tu simmering na pompie paliwa.
Co o tym sadzicie?

ellocco
09-02-2021, 14:06
Mechanik mowi, ze winien sytuacji moze byc jeszcze tu simmering na pompie paliwa.
Co o tym sadzicie?
a może nieszczelne przewody od czujnika różnicy ciśnień?

yaris1
09-02-2021, 16:51
sznikers23
Wymieniliśmy już wiele zdań, nie wiem czy to ma znaczenie i czy w ogóle jest na to wytłumaczenie ale w opisie podajesz rocznik 2009 czyli silnik DW10 a ten silnik NIE POSIADA świecy dopalajacej . Więc nie wiem co ci wymienił mechanik. Jedno co mógł wymienić to czujnik temperatury za katalizatorem który przy wyższych temperaturach poprosi przestaje działać i przerywa proces wypalania. Jak już wcześniej pisałem kup sobie OBD skaner i gdy nastąpi wypalanie obserwuj temperaturę za katalizatorem podczas wypalania dochodzi do 650 stopni Celsjusza .

Czupa_kabras
09-02-2021, 17:42
miał byś duzy stan oleju ,który rozrzedzony byłby ropą z pompy

sznikers23
03-03-2021, 13:52
Temat sie wyjasnil. Tankowana byla ropa slabej jakosci.
Teraz tankuje Shell VPower Diesel i ... jest ok.

Jakoob
06-03-2021, 15:42
Fajnie, że działa jednak to czysty zbieg okoliczności. Tysiące takich silników jeżdżą poprawnie na zwykłym ON.

kriswoz
06-03-2021, 17:36
Witam,
jakiś czas temu miałem problem z częstym wypalaniem DPFu, mechanik poradził płyn (załącznik foto), po około łącznie 500km, w tym okresie wypalanie co 100(150)km problem znikł.

sznikers23
11-03-2021, 07:48
Witam.
Mam w aucie zalozona diode podpieta do lusterka zewnetrznego, informujaca mnie o procesie wypalania DPF. Problem jest taki, ze auto bylo u elektromechanika i wymieniony byl caly wklad w DPF na nowy, wymieniona byla grzalka przed DPF i czujnik przeciwcisnienia, a auto od momentu skasowania bledow w komputerze (bledy dotycza cisnienia paliwa), po przejechaniu ok 400km inicjuje mi wielokrotnie wypalenie DPF (dzieje sie to glownie w trasie podczas puszczania pedalu gazu majac auto na biegu - zalacza sie wtedy dioda). Wiem, ze inicjowanie wypalania DPF nie powinno miec nic wspolnego z puszczaniem pedalu gazu majac auto na biegu, jednak takie rzeczy sie dzieja.
Jestem wobec tej sytuacji juz bezsilny, poniewaz wielokrotnie z tego powodu juz byl wymieniany olej i te podzespoly, o ktorych pisalem juz wczesniej.
Po ok 100x zainicjowania procesu wypalenia DPF wywala komunikat „silnik usterka”.
Dodam, ze auto pokonuje glownie odcinki 25km do pracy (w wiekszosci eska), raz na 2 tyg dalsze odcinki. Tankuje paliwo Shell VPower Diesel.
Caly uklad paliwowy, wraz z pompa paliwa, byl tez czyszczony.

W razie dodatkowych pytan prosze o posta.
Macie jakies pomysly, jak moge ta usterke naprawic?
Pozdrawiam.

Czupa_kabras
11-03-2021, 14:22
Strasznie namieszałeś w tym poscie
jakie masz błędy gdy wywali komunikat silnik usterka

sznikers23
11-03-2021, 21:56
Podczas komunikatu „silnik usterka” jest informacja o slabej jakosci paliwa/ciśnieniu paliwa.

sznikers23
13-03-2021, 08:35
Mechanik wyciągnął pompe paliwa i daje ja do pompiarza do sprawdzenia. Czy to dobry kierunek?

Czupa_kabras
15-03-2021, 20:33
przelewy na wtryskach w normie? bo sie okaze że pompa ok chociaż nie spotkałem sie by wtryski lub pompa poszła do naprawy i okazała sie sprwane (naciągacze )

Bump:

yaris1
16-03-2021, 08:33
Naciągacze mało powiedziane wymienili mu świecę dopalającą a jego samochód jej nie ma DW10 silnik.

sznikers23
16-03-2021, 20:17
Tak, przelewy wtryskow w normie - sprawdzane byly ostatnio w lipcu ubr.

Czupa_kabras
17-03-2021, 07:33
od lipca to wiele sie mogło zmienić z tymi przelewami

przy nieszczelnosci na wtryskach paliwo wraca przelewem i pompa nie jest w stanie wytworzyć cisnienia - błąd zbyt niskie cisnienie paliwa

andy65b
04-08-2022, 22:07
Witam, problemem jest (według mnie) częste (co 100 - 150 km) wypalanie DPF trwające 3-4 minuty... być może tak powinno być?? jeszcze w zeszłym roku DPF wypalał się co 500 km ( rocznie pokonuję około 20 tyś, większość niestety na krótkich dystansach)... proszę o podpowiedź czy czas udać się do odpowiedniego mechanika? .... w chwili obecnej na liczniku 213 tyś. ... mam zainstalowaną diodę sygnalizująca wypalanie DPF.. załączam fotki z forscan, może z nich cokolwiek można wywnioskować, ja niestety w tym temacie jestem laik.

kln1920
05-08-2022, 06:38
częste (co 10000 - 150000)
DPF wypalał się co 500000
Czego: sekund, kilogramów, metrów, lat, dni, piw?

andy65b
05-08-2022, 11:30
oczywiście chodzi o kilometry

kln1920
05-08-2022, 12:04
mhm, jak dla mnie wypalanie się DPF co pół miliona kilometrów nie jest zbyt częste. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jest to dość rzadko.

Slawko
05-08-2022, 13:41
jeszcze w zeszłym roku DPF wypalał się co 500000w chwili obecnej na liczniku 213 tyśhmmm, wypala się co 500tys a auto ma dopiero 213tysczęste (co 10000 - 150000) 150tys to często?
kilometry



Popraw ten pierwszy post, bo za duzo niewiadomych i domyślania się.

andy65b
07-08-2022, 20:16
Przepraszam za błędy w moim pierwszym poście... już poprawione

kln1920
08-08-2022, 06:36
Na pierwszy ogień zobaczyłbym do ilu % load i soot się wypala, jaka jest temperatura spalin podczas wypalania no i szczelność dolotu.

andy65b
09-08-2022, 14:50
Witam, dziękuję za podpowiedź... póki co zamieszczam dane z forscana po procesie wypalania (niestety nie mogłem w tym momencie robić odczytu) od momentu wypalenia do garażu auto przejechało około 5 km...samo wypalenia trwało 3 min .... zrzut z forscanu dziś rano przed wyjazdem... czyli w garażu... load i soot spadły..dolot i temperatura spalin do sprawdzenia... dodam też że pojawił mi się błąd U0129-20 przerwana komunukacja z modułem sterującym układem hamulcowy ale moduł: Elektroniczne sterowanie układu wspomagania kierownicy... po raz pierwszy taki błąd mi wywaliło.

kln1920
09-08-2022, 16:03
Wypala nieźle, więc do sprawdzenia szczelność dolotu, praca egr i wtryski. W kolejności co tańsze i łatwiejsze, więc w sumie tak jak napisałem. Aaa, i czujnik różnicy ciśnień, zobacz czy przy przegazowaniu rośnie ciśnienie, bo nie podoba mi się to 0,0kPa, zacznij od tego

luckyboy
09-08-2022, 16:40
Przypchany i dlatego.

kln1920
09-08-2022, 19:13
Jak wypala do 16 i 22% to nie jest przypchany. Do weryfikacji na dzień dobry czujnik różnicy ciśnień

andy65b
18-08-2022, 08:53
Witam, przepraszam ale dopiero teraz udało mi się zrobić zrzut przy wypalaniu dpf... w międzyczasie dolot i wtryski sprawdzone i jest OK .... mechanik twierdzi że wszystko jest OK... dodam do zamieszczonych zrzutów z forscana, że cały proces wypalania trwał dosłownie kilka minut na dystansie 7 km ( zdjęcie "w trakcie wypalania" było zrobione po przejechaniu 3 km)... jakieś sugestie, uwagi itp?? za wszystkie z góry dziękuje

kln1920
18-08-2022, 09:34
Moim zdaniem książkowe wypalanie, temperatury ok. Trochę wysoki soot został, ale nie ma tragedii

Slawko
18-08-2022, 10:55
Wg mnie też wypala prawie dobrze. Prawie, bo zapewne sam silnik smoli jak diabli dlatego nie wypala do końca i zapycha DPFa. Pewnie też to jest przyczyną tak częstego wypalania DPFa.
DPF powinien wypalać się co 800 do grubo ponad 1000km. Jeśli wypala częściej niż 500km to ja bym szukał przyczyny w spalaniu paliwa. Za mało tlenu w stosunku do paliwa, może za małe sprężanie, nie wiem, ale zajął bym się silnikiem.

andy65b
20-08-2022, 10:20
właśnie nie kopci..ma moc..średnie spalanie po mieście wskazuje mi 7,0 l w trasie nie oszczędzając silnika wskazuje 6,5 l, tylko te częste wypalanie co 100 -200 kilometrów, gdzieś czytałem że tak częste wypalanie może mieć związek z upałami.. pisałem wcześniej że w zeszłym roku (to znaczy okres zimy) wypalał co około 500 kilometrów... jakieś dalsze sugestie?? pozdrawiam

Slawko
20-08-2022, 11:49
właśnie nie kopci..ma moc..średnie spalanie po mieście wskazuje mi 7,0 l w trasie nie zdemontuj DPFa i wtedy oceń. Tak to Ci DPF wszystko wycina. Pomyśl, dlaczego co chwila masz wypalanie jego, czysty nie będzie się wypalał.

AndrzejKra
28-08-2022, 11:33
Cześć!
Kurde, dopadło i mnie... Ale od początku:
Auto z początku 2010 r, DW10 136Km. Od zakupu auta, przez przeszło rok wszystko było cacy z DPF - zamontowałem diodę, obserwowałem interwały wypaleń... DPF wypalał się co 600-800 km, czyli książkowo. Idealnie trzymał się poziom oleju, forscan nie pokazywał żadnych problemów. Jazda mieszana z dosyć regularnymi przelotami autostradowymi, tankowany na BP/Schell, spalanie rzeczywiste 7,2-7,4 l/100 km. No po prostu super.
ALE - początkiem sierpnia postanowiłem wymienić olej, bo przy urlopie miałem na to czas. Wymieniłem na olej Ford Motorcraft A5 5W30 5L jak rekomendował mi mechanik (poprzednio też taki był). Nic nie było grzebane prócz wymiany oleju i filtra.
Jakiś tydzień po wymianie oleju - wracając z wyjazdu (autostrada) - cyk! Awaria silnika, wykrzyknik i tryb awaryjny. Dotoczyłem się do domu jakieś 50 km z komunikatem na desce. Forscan pokazuje padnięty DPF i błędy:
PCM - P244B-F1
PCM - P2463-E1
PCM - P242F-61
Skasowałem błędy (P244B nie dało się skasować - wyskakiwał natychmiast po uruchomieniu silnika)
Pogrzebałem trochę po sieci, i postanowiłem spróbować regeneracji statycznej - procedura doszła do 98% i została przerwana.
Znów internety i szukanie... Znalezione opisy, kazały mi zwrócić uwagę na czujnik różnicy ciśnień DPF. W moim aucie - na WYŁĄCZONYM silniku, odczyt wskazywał wartość DP_DPF 220.3 kPa!, po odpaleniu silnika - na wolnych obrotach było 225 kPa. Zatem jest ewidentny winny! Już myślałem, że zagadka rozwikłana... bo na wyłączonym silniku powinno być przecież 0.0 kPa...
Udało mi się zdobyć używkę oryginał, podmieniłem, zrobiłem zerowanie wartości czujnika.
Wszystko wydawało się być w porządku - nowy czujnik, na zgaszonym silniku pokazywał 0, na wolnych obrotach - 1,1-1,8 kPa na zimnym silniku. Udało się skasować wszystkie błędy PCM. Przejazd testowy kilkanaście kilometrów i znów wywaliło P242F i P2463. Próbowałem ponowić procedurę wypalania statycznego - silnik pyrkał przez kilkanaście minut z równiutkimi obrotami, wskaźnik doszedł do 96% i procedura została przerwana!
No nic, postanowiłem zawieźć DPF do mycia. Okazało się, że filtr nadaje się na złom - fachowiec od regeneracji po pierwszym rzucie oka w filtr, orzekł że uszkodzony jest wkład i filtr (nadtopienia monolitu) nie kwalifikuje się do mycia.

Kupiłem NOWY filtr. Zamiennik za 1300 pln. Zamontowałem, wyzerowałem ponownie zarejestrowane wartości czujnika różnicy ciśnień DPF, wyzerowałem zarejestrowane wartości filtra DPF. Skasowałem błędy PCM.
Po wymianie filtra DPF, wskazania DP_DPF na wyłączonym silniku - 0, na wolnych obrotach 1,1 kPa, przy przygazowaniu - rośnie do kilkunastu kPa... Gdzieś czytałem że w Kuga tak jest, że ten wskaźnik wygląda ciut inaczej niż np w mondeo, gdzie ten parametr pokazuje niższe wartości... zatem, wszystko wygląda ok.
DSLCR wyzerowane, NOFRE - 0 (ale zawsze tak było), no to jedziemy!

Przez kilka dni wszystko super. Auto jeździ, odczyt forscan nie pokazuje żadnych błędów.
ALE - po 200 km, wypalanie nowego! filtra. Dioda włączyła się dosłownie na 1 minutę i zgasła. Odczyt forscan - DSLCR się wyzerował, NOFRE nadal 0, żadnych błędów z PCM. Ok, jeździmy dalej... po kolejnych 200 km, znów wypalanie!
I znów - dioda włączyła się dosłownie na może minutkę... Odczyty te same - DSLCR się wyzerowało, NOFRE dalej 0, DSLRT pokrywa się z NOFRE... Nie ma żadnych błędów PCM

No to znów, wyzerowałem czujnik, wyzerowałem DPF, dodatkowo - zrobiłem reset modułu PCM.
Wskazania aktualnie są takie: DP_DPF: 0 kPa (wyłączony silnik), 4,8 kPa (zimny silnik, wolne obroty), 12,2 kPa (wolne obroty, rozgrzany silnik), 66 kPa (pik szczytowy przy jeździe 160 km/h)
Czujnik temperatury za katalizatorem wydaje się być sprawny - na zimnym silniku pokazuje 100*C, wskazanie rośnie wraz z rozgrzewaniem silnika (około 220*C wolne obroty, rozgrzany silnik), przy 140-160 km/h po autostradzie - dochodził do ponad 400*C.
Nie bardzo mam jak monitorować temperaturę na bieżąco, by utrafić na moment wypalania - nie dam rady ciągle jeździć z laptopem w aucie.

Niby wszystko działa, ale wydaje mi się, że coś za często te wypalania na NOWYM filtrze!
Dodatkowo - mam dziwne wrażenie że jakby oleju ciut przybyło, mimo że na 100% nie przerwane było żadne z wypaleń od momentu wymiany DPF (ale być może to pokłosie dwóch nieudanych wypaleń statycznych na starym filtrze - oleju jeszcze nie wymieniłem ponownie po tym).

Znalezione na forum tematy każą szukać ewentualnych źródeł dymienia. Wtryski wydają się być w porządku (korekty na wolnych oscylują przy 1 (+/- 0.05), dolot szczelny, wymyty MAP sensor. Sprawdzone przewody czujnika DPF, wszystkie wtyczki psiknięte contact spray, nie ma przedmuchów w wydechu, turbina wydaje się pracować poprawnie, auto żwawe, nic nie faluje, nic nie przerywa, nic nie ksztusi ani nie kopci. Paliwo z BP.
NIE MAM już pomysłów. W desperacji - Zaślepiłem na próbę EGR. Nie widzę żadnej różnicy w kulturze pracy silnika, ale zobaczę czy zmieni się interwał przelotów między wypaleniami...

Czy Ktoś z Was miałby jakieś sugestie? Coś mogłem przeoczyć?
Z góry dzięki i pozdrawiam, Andrzej

Slawko
28-08-2022, 11:43
Na początek zmień stację i/lub markę paliwa. To nic nie kosztuje.

Sam u siebie zauważyłem że tankując na dwóch różnych stacjach tej samej marki oddalonych od siebie o ok 30km, zachowanie i kultura pracy silnika jest zupełnie inna.

AndrzejKra
30-08-2022, 07:42
Samochód tankuję w 90% na jednej i tej samej stacji BP. Okazjonalnie wlewam paliwo z Shell. Dotychczas ze strony układu DPF nie było żadnych złych objawów. Wszystko działało książkowo. Zresztą, bez jaj - auto to nie sportowiec na indywidulanej diecie, że go kolka złapie jak zmieni markę bananów.... ma się wlać ropę przyzwoitej jakości i ma jechać.

Poprawcie mnie, jeśli się mylę - ale za proces wypalania odpowiadać powinny bezpośrednio: czujnik różnicy ciśnień (definiujący stan zapełnienia filtra sadzą), czujnik temperatury za katalizatorem (informujący czy są warunki do inicjacji i osiągnięta została temperatura skutecznego dopalenia), no i stan samego filtra?
Oczywiście - wiem, że inne czynniki mają wpływ na tempo zapełniania filtra (wtryski -mieszanka/szczelność/turbina/EGR itd), ale jak pisałem - nie ma żadnych objawów niedomagania z tej strony.

U mnie, filtr jest nowy. Czujnik ciśnień, którego typuję jako bezpośredniego sprawcę zamieszania - bo stary pokazywał totalne głupoty (220 kPa na zgaszonym silniku) - używka oryginał, ale wydaje się być sprawny. Również czujnik temperatury wydaje się być sprawny. Po wymianie części - zerowane były wartości zarejestrowane zarówno czujnika jak i filtra.
Na razie jeżdżę i obserwuję. Od zaślepienia EGR i wyzerowania wszystkich wartości układu DFP mam najechane dopiero 150 km, więc jak przekroczę 200 bez wypalania, to będzie kolejny trop - wskazujący na EGR do czyszczenia, bo może faktycznie nie domyka i na spółkę z uwalonym czujnikiem różnicy ciśnień wykończył poprzedni DPF...
A jak nie to, to co? Kupować kolejny czujnik DPF, a może czujnik temp? I do skutku?
Gdzie jeszcze szukać i na co zwrócić uwagę?

Slawko
30-08-2022, 09:30
Zresztą, bez jaj - auto to nie sportowiec na indywidulanej diecie, że go kolka złapie jak zmieni markę bananów.... ma się wlać ropę przyzwoitej jakości i ma jechać.też tak uważam, nie mniej jednak zauważyłem taką różnicę.

z uwalonym czujnikiem różnicy ciśnień wykończył poprzedni DPF...czujnik cisnien raczej uwalił się od złego spalania i kopcenia co też pewnie przyczyniło się do uwalenia DPFa.

Niedawno ktoś pisał że pomogła wymiana wtrysków, niby były ok,nawet DPFa wywalił i wtedy za nim była jedna wielka chmura czarnego jak za autobusem w czasach PRL-u. Po wymianie wtrysków czarnego nie było, dołożył z powrotem DPFa i jest cacy.

Oczywiście nie namawiam do wymiany bo to koszt, ale na pewno coś z silnikiem masz. Nie wiem co.

AndrzejKra
31-08-2022, 08:40
czujnik cisnien raczej uwalił się od złego spalania i kopcenia co też pewnie przyczyniło się do uwalenia DPFa.

.... na pewno coś z silnikiem masz. Nie wiem co.

Kurcze, Sławku - również mam przeczucie, że problem z zamuleniem DPF miał jakieś podłoże w silniku... A ja dokonałem jego "killim" usiłując wypalenia statycznego. Tylko co to może być?

Teraz, któryś już dzień grzebię po forum i doktoryzuję się nad tym samochodem i powiem tak - im głębiej szukam, tym głupszy jestem.
Auto nie kopci (choć to subiektywna ocena - toć ma nowy filtr DPF, więc nawet jakby kopcił to nie widzę), nie szarpie, nie zamula. Trzyma idealnie wolne obroty, wkręca się bez prychania, Nawet powiedziałbym, że po zaślepieniu EGR jest jedynie minimalna różnica, objawiająca się tym tylko, że po rozpoczęciu jazdy po odpaleniu silnika - znikło delikatne szarpnięcie przy 2000 rpm. Jeździ normalnie, nie zauważam spadków ani wzrostu mocy. Nie widzę przedmuchów ani nieszczelności, spalanie jest takie jak było, oleju nie przybywa. Filtr powietrza czysty, dolot szczelny.

To jeszcze wczoraj, dla pewności sprawdzałem ponownie szczelność dolotu i wyczyściłem MAP, MAF, wymyłem przepustnicę, popsikałem contact spray wszystkie wtyczki od czujników/zaworków, wyczyściłem N75 sterujący turbiną.
Efekt tych operacji jest taki, że na wolnych obrotach zmieniło się (wzrosło) napięcie MAF o 0,3V (bo pewnie styk się poprawił na wtyczce).
EGR jest zaślepiony. Jeszcze nie zweryfikowałem interwału wypaleń - bo mało w tym tygodniu auto jeździ...
Błędów PCM brak.

Wrzucam kilka fotek z PIDami, bo może Ktoś zauważy jakąś anomalię i coś podpowie. Ja chyba nie umiem tego czytać i interpretować, bo nic tu nie widzę niepokojącego....
Zastanawia mnie jedynie wskaźnik VGTDC - turbina.
U mnie pokazuje na zgaszonym - 0, na wolnych obrotach - 199%, przy wzroście obrotów wskaźnik ten spada. Jeśli dobrze pamiętam - od zawsze tak mi pokazuje (ale mogę się mylić - nie zwracałem wcześniej uwagi na ten wskaźnik).
Grzebałem po forum - i jedni piszą, że też tak mają, inni - że powinno być od 100% i spadać przy wzroście Rpm...
Jak powinno być w Kudze (silnik przedliftowy)? bo znalezione tematy dotyczą Focusa/Mondeo.
Czy to sensowny trop? Turbina przeładowuje? Czujnik kopiowania? Zapieczona/zatarta?

Fotki za koleją:
1 - zimny silnik po zresetowaniu czujnika ciśnień/ wyzerowaniu DPF/ resecie PCM:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/dce2aaf141de.jpg (https://naforum.zapodaj.net/dce2aaf141de.jpg.html)

2 - w trakcie jazdy autostradowej (140-160 km/h):
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/80f1f2ea578e.jpg (https://naforum.zapodaj.net/80f1f2ea578e.jpg.html)

3 - na wolnych obrotach, po przelocie autostradowym (przed zaślepieniem EGR):
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/721f495bd679.jpg (https://naforum.zapodaj.net/721f495bd679.jpg.html)

4 - wolne obroty na dogrzaniu (zaślepiony EGR):
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/9fcf8d9597a8.jpg (https://naforum.zapodaj.net/9fcf8d9597a8.jpg.html)

5 - silnik na dogrzaniu, 2600 RPM:
https://naforum.zapodaj.net/thumbs/f6fb6e3ef8c1.jpg (https://naforum.zapodaj.net/f6fb6e3ef8c1.jpg.html)

Gdzie mam jeszcze łapy wsadzić w ten samochód, zanim dojdę do naprawdę grubszych i kosztowniejszych tematów (wtryski itd)?
Nie chcę amputować DPF, EGR też odetkam, jak tylko uda się zdiagnozować przyczynę zamulania NOWEGO filtra DPF po 200 km przelotu w jeździe mieszanej z przewagą tras "szybkich". Ktoś potrafi wyczytać coś z tych PIDów? Pomożecie?
Pozdrawiam, Andrzej

AndrzejKra
15-09-2022, 12:27
Cześć

Wygląda na to, że gadam tu sam ze sobą....
Ale, skoro już zacząłem - to wypada zrelacjonować rozwój sytuacji swojego przypadku:

Po zaślepieniu EGR, resecie czujnika różnicy ciśnień, resecie DPF, resecie PCM - auto najechało już niemal 600 km bez wypalania (przedtem wypalał co 200 km na nowym filtrze i czujniku - również resetowanych po dokonaniu ich wymiany). Zero błędów z PCM (forscan).
Podpinam interfejs regularnie i co zaobserwowałem - zmienia się wraz z dystansem DSLCR/DSLRT zakres wskazań DP_DPF - obecnie jest kilkanaście Kpa na wolnych - do ponad 100 przy przegazowaniu. NOFRE - wskazuje 0.
Pojawiają się tylko jakieś błędy komunikacji CAN od modułu drzwi... ale to bez związku jakiegokolwiek z DPF.

Zatem, niby dosyć jednoznacznie, to EGR jest pierwszym tropem do dalszej weryfikacji (mycie lub zaślepienie na stałe), ale nie jestem jakoś do końca przekonany czy tylko on był winien... W międzyczasie bowiem - sprawdziłem i wymyłem wszystkie czujniki i poczyściłem wtyczki do których dotarłem, wymieniłem filtr powietrza, zweryfikowałem szczelność dolotu, poczyściłem i podmieniłem zawory N75, wlałem do oleju ceramizer, a do baku regenerator wtrysków Liqui moly.
Szczerze - NIE wiem co ostatecznie pomogło :) Może któryś z czujników, może dodatkowo zresetowanie PCM dopiero "przyklepało" resety czujnika i filtra?

Wtryski wykluczam - nie było i nie ma żadnych objawów ich niedomagania.
Spalanie jest identyczne jak przed awarią filtra DPF, której konsekwencją była jego wymiana (kuga pali mi 7,2-7,3 L/100 - spalanie rzeczywiste)
Silnik dogrzany - sprawny termostat
Paliwo premium ze stacji na której "od zawsze" było ok.

W weekend mam zamiar zaglądnąć do turbiny i podmienić czujnik kopiowania turbosprężarki - bo coś mi nie pasuje we wskazaniach VGTDC - turbina.
U mnie pokazuje na zgaszonym - 0, na wolnych obrotach - 199%, przy wzroście obrotów wskaźnik ten spada. Niestety - nikt mi nie podpowiedział czy tak ma być, czy też te wskazania są błędne? ( w jakimś wątku mondeo po lifcie znalazłem, że powinno być od 100% i spadać przy wzroście Rpm). Mam silnik DW10 przedliftowy - 136KM.

W drugiej kolejności - zdemontuję i umyję EGR. A jak to nie przyniesie poprawy - zaślepię go porządnie i na stałe przed chłodniczką. W dalszej perspektywie - wywalę programowo.

Trzecia rzecz - w dolocie za intercoolerem mam dość sporo (jak na mój gust) oleju. Po zaglądnięciu w kolektor ssący - aż się wystraszyłem ile tam jest "błota". Stan oleju utrzymuje się na stałym poziomie (nic też nie wskazuje na nieszczelność turbiny). Przedmuchów nadmiernych z korby raczej nie ma - silnik trzyma szczelność, nie fuka z korka oleju ani bagnetu. Jest jedno minimalne zapocenie przy turbinie (wlot węża odmy). Obstawiam więc istniejący od dłuższego czasu problem z membraną odmy i pewnie zawalony olejem intercooler. To, jak znalazłem - dosyć częsta bolączka 2.0 TDCI (zwłaszcza przed liftem). Popuszczająca odma, w połączeniu z EGR - klajstruje dolot błotem.
Zatem - w pierwszej kolejności planuję umycie intercoolera i węży powietrza od samej turbiny do przepustnicy, oraz modyfikację separatora odmy (membrana jest niemożliwa do kupienia). Później - bo to już poważniejsza akcja - zrzucenie kolektora i jego mycie (podpowie ktoś jak skutecznie i bezpiecznie oczyścić kanały dolotowe do cylindrów?). Jak to nie pomoże to będą kombinacje z zewnętrznym odolejaczem.

No i tyle na ten moment
Dam znać co i jak - kiedy nastąpi wypalanie, co się okaże po myciu EGR, czy coś wniesie w temat mycie układu dolotu.

Ze swojej strony - mam wielką prośbę: Czy Ktoś posiadający Kugę z silnikiem DW10 (2008-III 2010) przedliftową, i dysponujący forscanem - mógłby rzucić okiem na parametr VGTDC - turbina? Jakie powinny być wskazania czujnika (zgaszony motor/wolne obroty/jazda ok 2-3 tys Rpm)? Bo może niepotrzebnie chcę tam ręce wkładać... ;)
Z góry dzięki!



Pozdrawiam. Andrzej

andy65b
17-09-2022, 19:38
Witam po dłuższej przerwie, dziękuję za porady...dodam ze w chwili obecnej potrafi wypalać DPF co 20 kilometrów...więc w przyszłym tygodniu mechanik demontuje DPF... dam znać co zobaczy :).. pozdrawiam

andy65b
30-09-2022, 14:55
Witam...jestem już po płukaniu PDF w profesjonalnym zakładzie, otrzymałem raport z czyszczenia. Stwierdzono, że filtr był średnio brudny, dokonano adaptacji po zamontowaniu DPF... zamieszczam zrzut z forscana zaraz po zamontowaniu DPF ....... i dziś na trasie 100km.... cztery razy wypalanie!!!! co około 20 km... jakieś sugestie..bo mnie już to delikatnie mówiąc ..denerwuje :)

andy65b
02-10-2022, 19:59
Witam... muszę uzupełnić ostatni wpis... dziś ta sama trasa co w poprzednim wpisie i ......... zero wypaleń DPF!! gdzie szukać przyczyn opisanych w poprzednim poście tak częstych wypaleń DPF??

andy65b
10-10-2022, 10:11
i cóż, po przejechaniu 260 km znowu zaświeciła się kontrolna wypalania DPF.. co jest nie tak?? co sprawdzić?? pozdrawiam