Zobacz pełną wersję : [S-MAX 2015- ] Brudny płyn chłodniczy


Maniegpatka
07-11-2023, 22:19
Witam,
To mój pierwszy post na forum więc proszę o wyrozumiałość. Mam problem z S-Maxem 2.0TDCI z 2015r. Ostatnio zauważyłem, że płyn chłodniczy w zbiorniczku wyrównawczym jest jakiś mętny i jakby zabrudzony, kolor jest zdecydowanie ciemniejszy niż jeszcze kilkadziesiąt km temu. Auto zakupiłem niedawno, ale do tej pory zdążyłem już wymienić chłodnicę, obudowę termostatu oraz pompę wody z paskiem. Odwiedziłem dzisiaj warsztat w celu diagnozy, bo sam się na tym nie znam. Wykonany został test CO2 na obecność spalin, ale nic nie wykazał. Olej również wygląda w porządku. Dodam, że płynu chłodniczego nie ubywa, a nawet jeżeli to muszą to być niezauważalne ilości. Warsztat stwierdził, że płyn rzeczywiście wygląda dziwnie, ale nie jest w stanie stwierdzić co się dzieje i trzeba zaczekać na jakieś wyraźniejsze sygnały zanim zaczną coś rozbierać. Czy ktoś z Was miał już podobny problem? Kilka tygodni temu wyskoczyła mi pomarańczowa kontrolka na desce rozdzielczej i komputer pokazał problem z EGR. Kontrolka jednak zgasła jeszcze przed podłączeniem komputera i nie pojawiła się ponownie. Jakie mogą być przyczyny ,,brudnego" płynu chłodniczego? Uszczelka pod głowicą, coś z EGR(chłodniczka)? Z góry dziękuję za każdą wskazówkę.

klocolus
08-11-2023, 21:22
Może jest syf w układzie i nowy płyn wypłukuje go?

Może być też tak jak pisałeś UPG, chłodniczka egr, pęknięcie w bloku/głowicy. Nie cieknie EGR?

Maniegpatka
09-11-2023, 12:15
Tez myślałem o jakimś syfie w układzie, ale z drugiej strony po zalaniu nowego płynu, wymianie chłodnicy itd wszystko wyglądało ok po ponad 5k km. Coś zaczęło się dziać z płynem dopiero w ciągu ostanich 200-300 km.

Warsztat nie stwierdził żadnego wycieku, albo po prostu im się nie chciało szukać. Chyba podjadę do znajomego, który bardziej hobbystycznie naprawia auta i może on obejrzy okolice EGR.

Czy są jakieś sposoby na sprawdzenie pęknięcia bloku albo głowicy silnika? Mam na myśli sposoby nie wymagające rozbierania wszystkiego?

A może olej przedostaje się jakoś do układu chłodzenia przez chłodnicę oleju? Ciekawe czy może się ona rozszczelnić w ten sposób, że wyciek na zewnątrz auta będzie niezauważalny.

offieczka
09-11-2023, 14:25
Jaki masz przelot???

EGR to może być trafna diagnoza u mnie egr spoko spoko działa działa otwiera etc ale podczas jego wymiany (zapobiegawczo) wyszło że zaczął przepuszczać spaliny do płynu :(

Maniegpatka
09-11-2023, 23:49
Przebieg to obecnie 148k km. Przy jakim przebiegu wymieniany był u Ciebie?
Wyszło, że przepuszczał spaliny bo płyn był później czysty czy da się to jakoś zauważyć na zdemontowanym EGR ?

offieczka
10-11-2023, 14:25
u mnie przelot chyba jakoś 226tkm było i faktycznie zauważyłem że zbiorniczek jakiś brudny ale myślałem że może stary bo nic sie nie działo żadnych błędów czy wywalania płynu. Dopiero mi mechanik powiedział że egr niby ok ale wywalał spaliny do płynu chłodzącego

Maniegpatka
10-11-2023, 14:48
Dzięki za odpowiedź, mi mechanik robił test na obecność spalin w płynie chłodniczym i nic nie wyszło, ale nie wiem, może jak jakieś znikome ilości się przedostają to tego nie pokazuje. Pozostaje mi zaprowadzić auto do innego mechanika, albo rzeczywiście czekać na jakieś inne objawy.

klocolus
11-11-2023, 22:46
znikome ilości się przedostają to tego nie pokazuje

Znikomych ilości może nie pokazać.

Czy są jakieś sposoby na sprawdzenie pęknięcia bloku albo głowicy silnika?

Nie zakładałbym tego skoro auto dobrze jezdzi. Jednym z testów "bezinwazyjnych" to jazda pod dużym obciążeniem i sprawdzenie węży chłodnicy czy nie są bardzo twarde po jeździe. Sztywniejsze mogą być ale powinny dać się uginać trochę, nie być jak z betonem w środku.

Wyszło, że przepuszczał spaliny bo płyn był później czysty czy da się to jakoś zauważyć na zdemontowanym EGR ?

Da się zazwyczaj zauważyć czy egr przepuszczał na chłodniczce po jego rozebraniu

Ciekawe czy może się ona rozszczelnić w ten sposób, że wyciek na zewnątrz auta będzie niezauważalny.

Może, tak się zdarza

Maniegpatka
12-11-2023, 22:33
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi i pomocne informacje. Jakiś trop jest i muszę coś z tym zrobić. Odkąd założyłem ten temat zrobiłem jakieś 300km i płyn nie wydaje się ,, bardziej zabrudzony". Coś się dostaje, ale póki co nieduże ilości. Chyba zacznę od EGR bo i tak przydałoby się pewnie go wymienić/wyczyścić skoro jakiś czas temu był powodem trybu awaryjnego.