Zobacz pełną wersję : Przyczepka 750kg - z mega wymiarami.


Hatson
02-03-2008, 09:33
Witam.
Mam pytanie troszke odbiegajace od transita ale wiem, ze sporo z was jezdzi z przyczepami. Mam tylko Kat.B i potrzebuje pociagnac przyczepe. Mialem steme do 750kg ale byla zdecydowanie za mala do moich potrzeb. Sprawa wyglada tak, ze nie potrzebuje duzej ladownosci, a raczej pojemnosci na dosc lekkie rzeczy. Znalazlem na Allegro przyczepe, ktorej skrzynia ma 330x150x170cm. i jest na dwoch osiach. Jest to naprawde kawal przyczepy ale mimo wszystko ma DMC 750kg. Jest to oczywiscie przekret bo gosciu (producent), napisal, ze spokojnie mozna na nia wrzucic 1500kg. Pytanie jest takie, czy sa jakies ograniczenia co do wielkosci przyczepki do 750kg ? Niemiaszki za granica, beda pewnie mnie i tak zatrzymywac no ale jak jest w dowodzie 750kg. to moga sie bujac, tak ? Oczywiscie zaladunek tez nie bedzie przekraczal DMC.

Druga sprawa, to jak sadzicie. Jak Transit 2.5D, zaladowany tak do 500kg, da sobie rade z taka przyczepa, zaladowana do tych 750KG ?

Pozdrawiam
Pawel

Damian-jg
02-03-2008, 13:32
Z prawem jazdy kat "B" możesz ciągać przyczepy jednoosiowe. Na przyczepy dwuosiowe potrzebne jest jeszcze "E". Ale musisz zajrzeć do kodeksu drogowego jak to jest sprecyzowane dokładnie.

Krzychu32
03-03-2008, 04:44
Na przyczepy dwuosiowe potrzebne jest jeszcze "E".

Nieprawda liczba osi nie ma tu nic do rzeczy liczy się DMC ,czyli do 750 kat B ,powyżej 750 B+E.Wiem bo jak chciałem kupić przyczepę dwuosiową to pytałem miśka który stał i łapał sobie autka to powiedział krótko "może mieć i trzy osie ale kup taką żeby w dowodzie miała do 750 kg DMC" :fcp4

Hatson
04-03-2008, 16:34
Faktycznie nie ma to znaczenia. Pytalem sie miskow. Wazne jest DMC i tego trzeba sie trzymac. Wymiary nie sa wazne, o ile nie przekraczaja wymiarow, ktore wymagaja juz pilota itd. Zamawiam wiec przyczepke najwieksza, jaka sie da. Bede szukal jednak z jedna osia bo 4 kolka, to pewnie zwiekszone spalanie.

Krzychu32
04-03-2008, 17:26
Bede szukal jednak z jedna osia

Ty się jeszcze dobrze zastanów ,bo dwuosiowa przyczepka się o wiele lepiej prowadzi za autem od jednoosiowej :fcp4 ,a druga sprawa to gdy masz ładunek na niej i nie jesteś pewien jego prawidłowego rozłożenia to przy wypinaniu jednoosiowej można stracić zęby. :fcp23
bo 4 kolka, to pewnie zwiekszone spalanie

Nie powiedziałbym a nawet gdyby to nie będą to duże wartości. :fcp1 jedyne co na 100% będzie większe to cena przyczepy :fcp5

DELIKFENT
04-03-2008, 18:08
Jeśli chodzi o osie to w kodeksie jest z tym ładny bałagan. trzeba trochę poszukać. Wiem że wyszczególnione są dwie ważne rzeczy. Jeżeli między dwoma osiami nie ma odstępu (chyba 2m nie pamiętam dokładnie) to nie liczy się ich jako dwie osie tylko jako jedną oś wielokrotną. (Fiat 126p był by wtedy pojazdem jedno osiowym i niby powinno się mieć taki sam bieżnik na przednich i tylnych oponach :fcp27 ) Musisz poszukać w kodeksie ale z tymi osiami to na prawdę jest wiele nie domówień, ktore mozna wykorzystać.

Krzychu32
04-03-2008, 18:39
trzeba mieć taki sam bieżnik na przednich i tylnych oponach

Ciekawe :fcp15
Jeśli chodzi o osie to w kodeksie jest z tym ładny bałagan.

Z tym się muszę zgodzić i głownie chodzi mi o DMC ciągniętej przyczepy co innego kodeks mówi ,a co innego policja wymaga.Nawet misiek którego pytałem o tą DMC potwierdził że co innego wymagają niż powinno być i jest z tym niezły b....... :fcp12

TiM
04-03-2008, 20:26
A co w takim razie z długą przyczepką dwuosiową lub jedno (DMC 750) (długość 6,5mb).
Podpinam się bo właśnie taką potrzebuję a wspominaliście też o ograniczeniach ze względu na długość a mam tylko kat.B :fcp1

Krzychu32
05-03-2008, 13:42
TiM, jeżeli chodzi o DMC twojej przyczepy to jak najbardziej na kategorii B możesz jeździć ,a jeśli chodzi o długość to trochę mnie zaskoczyła 6.5m :fcp2
Według mnie to ważna jest nie długość a DMC ,ale ja na twoim miejscu to dla pewności stanąłbym przy miśku który stoi z suszarką i po prostu spytałbym się jak to jest ,bo kto będzie wiedział lepiej jak nie ten który ewentualny mandat Ci za to wlepi. :fcp4

TiM
05-03-2008, 17:51
Co zrobić - taki towar do wożenia... A na dachu z tym trochę głupio się jeździ i niewiele wrzucić można.
Thanks!

Hatson
05-03-2008, 19:19
Na allegro gosciu sprzedaje wlasnie takie specjalne przyczepki do dlugich rzeczy i twierdzi, ze mozna tym jezdzic z prawkiem B bo ma DMC 750. Nawet sie jakos one nazywaja, "dluznice" czy cos w tym rodzaju.

Co do osi i zlym rozlozeniu ladunkow, to juz testowalem na sobie przy innej, mniejszej przyczepce. Dobrze, ze sie odchylilem bo by mi leb urwalo :)

wojjan
05-03-2008, 20:19
Cytuj:
trzeba mieć taki sam bieżnik na przednich i tylnych oponach


Ciekawe


Nie ciekawe tylko prawdziwe a odstęp między osiami wynosi chyba do 120 cm (więc fiat 126p tu się nie łapie) aby były traktowane jako "1" i muszą być jednakowe opony. Zwróć uwagę na opony w lawetach czy też w naczepach !

DELIKFENT
05-03-2008, 20:31
No właśnie najczęściej ma to zastosowanie w przyczepach i naczepach ale w naczepach są duże ładowności i tam to już jest w ogóle rodzajów i przepisów tyle że zwykły człowiek (czytaj NIEmiś i NIEkrokodyl) w głowie nie pomieści :fcp27

ziemek56
18-03-2008, 23:48
Cześć teraz Ja. Poczytałem Was pobieżnie i napiszę o ciąganiu - przyczepy lekkiej czyli DMC 0,750 t. Teraz trochę mniej, ale szefowałem transportem i musiałem być 100% obeznany:

1- Przyczepa lekka - o dopuszczalnej masie całkowitej 750 kg - nie ma znaczenia ile ma osi i czy jest to oś pojedyncza czy bliźniacza, WAżNY JEST DOWóD REJESTRACYJNY i oczywiście fakt iż nie podlega ona przeglądom rejestracyjnym corocznym (tylko na żądanie) i tylko taką można ciągnąć nie posiadając kat. E.

2- posiadanie kat. B uprawnia do kierowania:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

3- Przy okazji inny cytat z "Warynków technicznuch pojazdów"

§ 2. 1. Długość pojazdu nie może przekraczać w przypadku:
1) pojazdu samochodowego, z wyjątkiem autobusu - 12,00 m;
2) przyczepy, z wyjątkiem naczepy - 12,00 m;
3) pojazdu członowego - 16,50 m;
4) zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy - 18,75 m;

To niebieskie to żywcem cytat z Ustawy. Tobie więcej prawa nie trzeba znać.

Sam na codzień staruszkiem 70KM ciągnę przyczepkę też lekką (oficjalnie) czasem mającą tonę ładunku i nie mam trudności żadnych poza brakiem mocy - i tylko gdy mam powyżej 1,5 tony ładunku razem. Nie jest prawdą, iż dwuosiowe (o osi bliźniaczej) lepiej się prowadzą. Zawsze to cztery koła więc cztery kierunki toczenia (w razie drobnych defektów geometrii) i cztery punkty tarcia. Jednoosiowe najlepsze na małą masę ładunku a najważniejsze by odległość zaczepu od osi przyczepy była nie mniejsza niż 1,4 rozstawu kół przyczepy - wtedy nie myszkuje.

Właśnie wróciłem z Dolnego Śląska zestawem transit i "lekka" razem 1,8 ładunku - poza brakiem koników obie trasy i tysiąc po tamtejszym rejonie przeszło bez uwag.

TiM
19-03-2008, 17:28
Dzięki ziemek56!
Teraz wszystko jasne! :)

mymlon
19-03-2008, 21:13
ziemek56, trochę namieszałeś dla ścisłości:
Do busa o DMC 3500kg można doczepić przyczepkę lekką (do 750 kg DMC) i jechać z kat. B zestawem o masie 4250kg.
Przyczepę ciężką możemy holować z kat B tylko wtedy, kiedy DMC auta+DMC przyczepy nie przekracza 3500kg oraz zachowane są warunki homologacji (wpisów) w dowodzie rejestracyjnym

ziemek56
19-03-2008, 21:44
ziemek56, trochę namieszałeś dla ścisłości:
Do busa o DMC 3500kg można doczepić przyczepkę lekką (do 750 kg DMC) i jechać z kat. B zestawem o masie 4250kg.


I mandat pewny, bo zespół pojazdów przekroczył DMC 3,5 T. Wtedy trzeba mieć "C" a z uwagi na przyczepę lekką "E" nie jest tu potrzebne.

Ja nie mieszam - cytuję przepis i nie obrażając nikogo, wołam !!!
CZYTAĆ PRAWO ZE ZROZUMIENIEM ZNACZY CZYTAĆ CO NAPISANE, NIE TO CO CHCĘ WYCZYTAĆ.

Hatson. A jeśli przekroczysz długość zestawu Transit + przyczepa lekka długość 12 metrów (teoretycznie wykonalne) musisz na przyczepie umieścić dodatkowe oznaczenie:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia 31 grudnia 2002 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia

§ 42. 1. Pojazd lub zespół pojazdów, którego długość przekracza 12 m albo dopuszczalna masa całkowita przekracza 16 t, z wyłączeniem autobusu i ciągnika siodłowego, oznacza się z tyłu w sposób określony w załączniku nr 10 do rozporządzenia.

ziemek56
19-03-2008, 21:50
Przyczepę ciężką możemy holować z kat B tylko wtedy, kiedy DMC auta+DMC przyczepy nie przekracza 3500kg oraz zachowane są warunki homologacji (wpisów) w dowodzie rejestracyjnym


A przyczepę "ciężką" może holować tylko posiadający kategorię "E" nawet gdy wiezie powietrze DMC > 750 kg

ziemek56
19-03-2008, 21:54
A teraz dla wszystkich - najlepsze źródło wszelkiego prawa dla kierowców i nie tylko. Często dobre komentarze i wykładnie.

[link=http://www.ifp.pl/:1l93vs7t]TUTAJ[/link:1l93vs7t]

szperaczz
20-03-2008, 10:55
:fcp2 wtrace sie w rozmowe i musze powiedziec ze obie te sytuacjie sa prawidlowe tylko jest rozna interpretacja :fcp3

jeden misiek potwierdzi ze przyczepka moze byc o DMC ponad 750 kg jesli zespol pojazdow ma DMC do 3.5 T
a inny tak ze tylko mozna miec przyczepke DMC do 750 kg calyczas mowa o prawku "B"

jest poprostu rozbieznosc w przepisach :fcp29

najpewniejsza jest wersja z DMC przyczepki do 750 kg bo jest to mniejsza wartosc niz w 1 przypadku ale szukajac w przepisach znajdziecie 2 wersje taki paradoks polskich przepisow

wiec z tego co jest w przepisach oczywiscie roznych obie wasze wersje sa prawdziwe zalezy tylko jaka misiek zna i akceptuje :fcp2
pozdrawiam

Krzychu32
20-03-2008, 11:43
szperaczz, masz w zupełności rację :fcp29 jak kiedyś z miśkiem rozmawiałem to powiedział dokładnie to samo :fcp4 ,ale na koniec rozmowy dodał
najpewniejsza jest wersja z DMC przyczepki do 750 kg


Pozdrawiam

szperaczz
20-03-2008, 12:13
no dokladnie tylko mogli by ustalic jasne przepisy bo niewiem czy robic "E"
narazie DMC 750 kg mi wystarczy ale na przyszly rok bede musial pomyslec co zrobic bo niemam zamiaru sie wyklucac czy tak czy tak jak zapodam przyczepke DMC ponad 1300 kg :fcp2

a tak z innej beczki czy ktos robil "E" do "B" jak tak to jaki jest kosz bo tyle wiem ze tam tylko sam egzamin podobno jest :fcp3

mymlon
20-03-2008, 15:42
ziemek56, przeczytaj to uważnie:

Podinspektor Janusz Staniszewski

[quote:2jbelr2t]Panie Naczelniku, jaką przyczepę możemy ciągnąć, posiadając prawo jazdy kategorii B?
Możemy się o tym przekonać, wykonując trzy kroki sprawdzające. Przypomnę, że w przypadku kategorii B możemy kierować zestawem o łącznej wadze nieprzekraczającej 3,5 tony, w którym masa własna samochodu nie może być mniejsza od dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy ? musi być więc większa lub równa. Sprawdźmy więc najpierw masę własną pojazdu i dopuszczalną masę całkowitą samochodu i przyczepy. Drugim krokiem jest sprawdzenie zapisów w dowodach rejestracyjnych, czyli co wynika z homologacji pojazdu. Przed 1999 rokiem właściciele pojazdów nie mieli obowiązku posiadania przed pierwszą rejestracją świadectwa homologacji, więc przy niektórych starszych samochodach nie określono w dowodzie dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy, którą możemy nim ciągnąć. Wynika to wtedy z wpisów diagnostów, którzy potwierdzali, że dany pojazd jest przystosowany do ciągnięcia przyczepy o konkretnej masie. Trzeci krok to zapoznanie się z artykułem 62 ustawy Prawo o Ruchu Drogowym. Warto też sprawdzić szczegółowe warunki techniczne: czy konieczny jest np. hamulec najazdowy. Teraz dopiero możemy wyruszyć w drogę.

A gdy mamy ciężki samochód i lekką przyczepę...?
Jest jeszcze przepis, który wzbudza sprzeczne opinie. Dotyczy on samochodu o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony, który może ciągnąć przyczepę lekką (czyli do 750 kg), nawet wtedy, gdy zestaw przekracza 3,5 tony ? czyli maksymalnie waży 4250 kg. Powołując się na konwencję wiedeńską (którą Polska ratyfikowała), trzeba uznać, że można prowadzić taki zestaw, posiadając kategorię prawa jazdy B. Taką interpretację niektórzy kwestionują, powołując się na artykuł 88 ust. 2 pkt 3 lit. b uprd, który mówi, że w tej kategorii ?zespół pojazdów nie może przekraczać 3,5 tony?.

To kto ma rację?
Stoimy na stanowisku, że w tym wypadku nie trzeba posiadać kategorii B+E. Niektórzy uważają inaczej i czasami, np. podczas szkoleń instruktorów, przekonujemy do naszej interpretacji w zgodzie z podpisaną przez Polskę konwencją wiedeńską.[/quote:2jbelr2t]


W jakim przypadku musimy posiadać kategorię B+E?
Wtedy, kiedy nasz zestaw przekracza 3,5 tony (za wyjątkiem wspomnianego wcześniej przypadku z przyczepą lekką), a nie przekracza 7 ton


Przy okazji zapytam, jak dużymi przyczepami możemy poruszać się po naszych drogach.
Jeżeli szerokość takiej przyczepy nie przekracza 255 cm, długość 12 metrów a wysokość 4 metrów i jest ona przystosowana do ruchu drogowego ? to możemy ją ciągnąć. Zespół pojazdów, czyli pojazd ciągnący z przyczepą, nie może przekroczyć 18 m i 75 cm. Dłuższymi zestawami bez odpowiedniego zezwolenia nie można poruszać się po polskich drogach.

A kiedy musimy mieć na naszym zestawie tablice wyróżniające?
Caravaningowcy muszą umieścić tablice wyróżniające z tyłu przyczepy w przypadku, gdy ich zestaw przekracza wagę 12 ton lub długość jest większa niż 8 metrów. Wystarczy spełnić tylko jeden z tych warunków! Tak mówi rozporządzenie, które zresztą w 2003 roku zostało przez ministra poprawione, bo zdarzały się przypadki umieszczania takich tablic na autobusach i ciągnikach siodłowych.

Podinspektor Janusz Staniszewski jest naczelnikiem Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Strony konwencji wiedeńskiej to m.in.:
Albania, Algieria, Armenia, Austria, Azerbejdżan, Belgia, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Grenada, Gruzja, Gujana, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Izrael, Japonia, Jugosławia, Kanada, Lichtenstein, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Macedonia, Malta, Mołdawia, Monako, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Tunezja, Turcja, Ukraina, USA, Uzbekistan, Węgry, Wielka Brytania, Włochy.

Dziennik Ustaw z 1992 r., nr 98, poz. 488 i 489.

Polska podpisała konwencję w 1985 roku, a weszła ona w życie w 1990 roku.

źródło:

http://www.polskicaravaning.pl/?a=article&section=1&query=&nr=11/2007&nr2=11/2007&id=280&lg=pl&uid=&sid=

szperaczz
20-03-2008, 18:31
ok dokładnie tak jak napisałeś :fcp3

ale jest inny przepis który mówi ze można ciągnąc tylko przyczepkę DMC do 750 kg

wiec zależy na jakiego misiaka trafisz

ludzie którzy prowadza kursy na prawko tez maja rożne zdania :fcp2

mymlon
20-03-2008, 18:56
szperaczz, napiszę tak na własnym przykładzie:

Holownik Daewoo Nubira 2,0 masa własna 1291kg DMC 1860 kg przyczepa DMC 1100kg.
Suma DMC=2960

Taki zestaw mogę prowadzić i prowadzę :fcp3 posiadając kat B.

Mam zamiar kupić busa którego DMC wynosi 3500kg. Mogę go prowadzić mając kat B.
Jeśli jednak podczepię swój kemping to konieczne będzie posiadanie kat B+E

W PL nie ma problemu z Policją zawsze można się dogadać i wytłumaczyć, nie przyjąć mandatu itp
ale jak to wytłumaczyć Chorwackiemu policjantowi który wzrokowo stwierdził przekroczenie prędkości, brak odpowiedniej kategorii prawa jazdy ? :546:

szperaczz
20-03-2008, 19:09
mymlon ja wiem o co chodzi ale jak dokładnie poszukasz to zobaczysz ze to co mówisz to tylko jedna opinia bo druga mówi że można ciągnąć tylko przyczepkę lekka wiec DMC 750 kg

i tu właśnie jest zgrzyt bo są rożne przepisy :fcp4

ziemek56
20-03-2008, 21:33
Bo Głąbów na Posłów wybieramy, dopóki nie będzie obwodów jednomandatowych wybieramy mniejsze zło z "podkoryt" do "koryta" :fcp26

Obecnie szkolę nurków zawodowych i wyobraźcie sobie iż pierwszy jest państwowy egzamin praktyczny i dopiero po pozytywie kursanci mogą przystąpić do teoretycznego.
Chyba jedyny taki przypadek w całym szkolnictwie (nie tylko zawodowym). To właśnie na poziomie Ustawy uchwalili Gł... :fcp19

pat_kdb
23-03-2008, 16:21
tak jak kolega napisal najwazniejsze to do 3.5 t.

Krzychu32
23-03-2008, 17:23
A jeszcze żeby namieszać w tym temacie ,a poniekąd dotyczy to również przyczepki lekkiej to przeczytajcie sobie to : [img=http://img238.imageshack.us/img238/8792/beztytuujt8.th.jpg] (http://img238.imageshack.us/my.php?image=beztytuujt8.jpg)
to jest dopiero :bluzgi: durny przepis :fcp27

Więc przychylam się do tej wypowiedziBo Głąbów na Posłów wybieramy, dopóki nie będzie obwodów jednomandatowych wybieramy mniejsze zło z "podkoryt" do "koryta" :fcp26
:580: :580: :580:

jaceks
13-06-2017, 21:15
To namieszam jeszcze bardziej:
Zróbcie prawko B96, wtedy autem osobowym B ciągacie przyczepy cięzkie ponad 750kg, ale suma zestawu musi być poniżej 4250
Np. osobówka z cięzkim kempingiem lub bus z lawetą

wojtekjanus
14-06-2017, 09:10
To namieszam jeszcze bardziej:
Zróbcie prawko B96, wtedy autem osobowym B ciągacie przyczepy cięzkie ponad 750kg, ale suma zestawu musi być poniżej 4250
Np. osobówka z cięzkim kempingiem lub bus z lawetą
Jak wynika z tabeli https://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?t=195367 w optymalnym układzie (rzadko występującym - bo zależy to od DMC samochodu) przyczepka ciężka z hamulcem najazdowym, pod uprawnienia B96 może mieć maksymalne DMC 1.820kg.
Większość lawet ma większe DMC.
Natomiast przyczepy kempingowe mają DMC bardzo różne, najczęściej o wiele mniejsze, ustawodawcy w krajach zachodnich właśnie pod kątem użytkowników przyczep kempingowych wprowadzili uprawnienia B96, a polski ustawodawca ich tylko z wieloletnim opóźnieniem naśladuje...