Zobacz pełną wersję : potencjometr przepustnicy


Slawko
25-10-2003, 15:01
Witam
Mam pytanie:
Jaki jest objaw i wpływ uszkodzonego potencjometru na pracę silnika? tzn.podczas obrotu nie zmienia się wartość pomiędzy odczepem srodkowym a zewnętrznym.
nie będę ukrywał że go roz......łem wcześniej było ok.
Wtej chwili (z uszkodzonym)jeżdzi tak samo jak przed tzn.nie czuję różnicy.
i jeszcze jedno pytanie jaka jest cena?

krzych
26-10-2003, 13:43
(Post wysłany przez anszun)

potencjometr, a raczej silnik krokowy, jest jednym z elementów wykonawczych ( informacje z do elektr. modułu sterowania. i za razem czujnikiem ( podaje informacje) Od niego zależą wolne obroty, uchylenie przepustnicy przy \"ssaniu\" itd.
Cena ( kupowałem do TIPO) 450 zł

krzych
26-10-2003, 14:19
(Post wysłany przez neverhood)

witam
Wydaje mi się że potencjometr przepusticy to nie silnik krokowy, tylko element który steruje pracą tego silniczka.

roger4
27-10-2003, 08:09
Potencjometr nie steruje pracą silnka tylko zbiera informacje o otwarciu przepustnicy i wysyła je do komputera a komputer na ich podstawie dobiera inne parametry przcy silnika. Dokładnie wczoraj to jest niedziela zdjagnozowaliśmy z kolegą jego potencjometr ( po przez przekładkę mojego do jego auta). Miał uszkodzony objawy były następujące: szarpanie podczas ruszania, nierówna przca silnika podczas przyspieszania, efekt jakby było uszkodzone przeguby lub zawieszenie silnika i trudniejszy rozruch.

krzych
27-10-2003, 14:35
(Post wysłany przez Hunter)

Witam
mam cos podobnego, a minowicie jak pale rano auto to odpala tak jakby nie bylo ssania lapie po chwili krecenia obroty na 1000 i przez kilka sekund tak klekoczea potem obroty wyskakuja na kolo 1400 tak jakby nagle dostawalo ssanie, czasem szarpie tak jakby byly przeguby wadliwe, a przy rozpedzaniu sie jak dodaje gazu czje tak jakby nierównomiernie sie rozpedzał
czy to moze byc ten wlasnie potencjometr?? ile to kosztuje i czy mozna samemu go wymienic
pozdrawiam all??

Slawko
27-10-2003, 18:56
Dzięki Wszystkim za odpowiedzi a szczególnie tą od Rogera4
MIAŁEM IDENTYCZNE OBJAWY(cyt.\"szarpanie podczas ruszania, nierówna przca silnika podczas przyspieszania, efekt jakby było uszkodzone przeguby lub zawieszenie silnika i trudniejszy rozruch\") ,wymieniłem świece przewody WN i nic.w sobote zajrzałem do potencjometru (nie mam drugiego)i porobiłem pomiary. wg książek był OK .
postanowiłem go rozebrać żeby obejrzeć od środka(wyczyścić i takie tam) i coż rozpadł się(tak to jest czasami :o )
W tej chwili jeżdzę bez niego i jest o niebo lepiej(tylko pewnie pali jak smok).
Twoja odpowiedz utwierdziła mnie w przekonaniu że poszedłem w dobrą stronę.
Pytanie: co mogło być nie tak ? może się zawiesił(jest taka możliwość)?

roger4
28-10-2003, 20:56
Prawdopodobnie kosztuje 200 zł. ale szukam tańszego żródła jak coś znajdę to dam znać. Swoją maszynę jutro rano sprzedaję, ale pomimo to że już nigdy (najprawdopodobnie )nie będęposiadaczem forda to i tak będę udzielał rad z mojego doświadczenia innym posiadaczom.

krzych
28-10-2003, 21:09
(Post wysłany przez neverhood)

Witam
Jestem elektronikiem i potencjometr kojazy mi się może troszkę inaczej miz samochodziazom. POwiedzcie mi gdzie znajduje się ten potencjometr ? Czy w okolicy pedału gazu? czy przepustnicy czy moze słynnego silniczka krokowego?
dzięki i pozdrawiam
aha w piątek zakładam gaz do swojego escorta, bęe dzielił się wrazeniami.:)

Slawko
28-10-2003, 22:40
Witam
Jestem elektronikiem i potencjometr kojazy mi się może troszkę inaczej miz samochodziazom. POwiedzcie mi gdzie znajduje się ten potencjometr ? Czy w okolicy pedału gazu? czy przepustnicy czy moze słynnego silniczka krokowego?
dzięki i pozdrawiam .:)
Witam
potencjometr o którym mowa jest czysto elektronicznym urządzeniem(bardzo dobrze Ci się kojarzy)
znajduje się ON na osi przepustnicy po drugiej stronie niż zespół dzwigni \"pociąganych\" za linkę gazu.Jest przykręcony na dwie śrubki i dochodzi do niego złączka trójprzewodowa łącząca go z modułem sterującym(komputerem czy jak on tam się zwie) .
Na jednej żyle jest masa,na trzeciej +5V z modułu(stabilizowane) a na drugiej(środkowej)jest sygnał sterujący(napięcie proporcjonalne do wychylenia przepustnicy od ok.0.2V do ok.4V).
kąt obrotu ok 90 stopni a nie 270 stopni
Dla modułu podaje sygnał
-zamknięcia przepustnicy
-otwarcia ponad 70%jako pełne obciążenie
-kąt uchylenia (pośrednio ilość przepływającego powietrza)

krzych
29-10-2003, 14:21
(Post wysłany przez neverhood)

Witam
Dzięki za żeczowe wytłumaczenie problemu potencjometru. Czyli wszelkiego zabrudzenia styków, spadki napięć mają ogromny wplyw na pracą silnika. To straszne :(

krzych
29-10-2003, 16:27
(Post wysłany przez anszun)

Sławko, widać że wiesz o czym piszesz.Mam 1800TD. W warsztacie pourywali przewody. mam pytanie: przy otwartej przepustnicy ma być na środkowym odczepie 0.2 V czy 4V ??

Slawko
29-10-2003, 16:28
Witam
Dzięki za żeczowe wytłumaczenie problemu potencjometru. Czyli wszelkiego zabrudzenia styków, spadki napięć mają ogromny wplyw na pracą silnika. To straszne :(
Owszem mają,tylko cholernik jest bardzo szczelny tak że go rozebrać się nie daje, raczej się wyciera(ścieżki rezystancyjne są naparowane na grubej folii)

Slawko
29-10-2003, 16:52
Sławko, widać że wiesz o czym piszesz.Mam 1800TD. W warsztacie pourywali przewody. mam pytanie: przy otwartej przepustnicy ma być na środkowym odczepie 0.2 V czy 4V ??
powiem tak
przy zamkniętej przepustnicy na środkowym odczepie powinno być jak najmniejsze napięcie a przy otwartej jak nawiększe.
Podałem zakres napięć orientacyjny mogą sie znacznie różnić
np.to 0.2V to może być między 0V a ok. 1V,a 4V między 3V a 5V.
Wiąże się to z dość sporą rozrzutnością parametrów poten.
Moduł sterujący i tak robi samoadaptacje.
Wg. mnie (to jest tylko moje mniemanie)im większy zakres tym lepiej,ważne aby te ok.5V na zewnętrznym odczepie było stałe oraz na środkowym płynnie się zmieniało (bez przeskoków). Wachania większe jak 0.5V(przy dodawaniu gazu) Swiadczą o albo uszkodz. modułu albo gdzieś niekontaktuje przewód.I jeszcze jedno pytałem o cenę w ASO i są dwa rodzaje 95BF-9B989 DA za 360zł i .........JB za 180zł(do zeteca 1.6)nie wiedzą czym się różnią oprócz ceny.
Może Ktoś będzie wiedział? A jakie Wy macie?

roger4
01-11-2003, 14:12
Potenjometry najczęściej zużywają się do 1/3 ich pracy tak jak proś przepustnicy w gażnikach. Jeśli chcecie zmierzyć potencjometr nie mierzcie go miernikiem cyfrowym bo i tak prawdopodobnie pokaże że jest dobry, tylko analogowm . Popodłączniu go do miernika należy delikatnie i równomiernie przekręcać go w całym zakresie pracy i zobaczyć czy równomiernie się wskazówka odchyla czy niema żadnych szarpnięć(spadków rezystanci). Cyfrówka tego nie wychwyci. Przez przypadeg wykrył to Lukaty któremu ślę gorące pozdrowienia i dalszych sukcesów w dziedzinie znajdowania usterek w escortach.

Slawko
01-11-2003, 16:51
I pewnie u mnie tak było
mierzyłem cyfrowym(mało kto teraz ma stary dobry i niezastąpiony analog)
a tak przy okazji, może Ty lub Lukaty będziecie wiedzieli jaki pencjometr jest do zeteca 1.6 symbole i problem podałem we wcześniejszej wypowiedzi.
Dzięki

MAN
02-11-2003, 07:46
Potencjometry różnia sie tylko rokiem produkcji
95BF9B989DA OD 08/95
95BF9B989JB OD 05/94
są to zamieniki

Slawko
02-11-2003, 14:29
Potencjometry różnia sie tylko rokiem produkcji
95BF9B989DA OD 08/95
95BF9B989JB OD 05/94
są to zamieniki
Dzieki za pomoc kupie ten tańszy ale czymś oprócz ceny i daty produkcji czymś się różnią zwłaszcza że obecnie obydwa produkowane są równocześnie

MAN
02-11-2003, 15:27
Wefług katalogu FORDA oba potencjometry pasują do twojego silnika

Slawko
02-11-2003, 20:33
Dzięki
zrobie tak jak wcześniej napisałem a o efekcie napisze jak już wymienie

Slawko
03-11-2003, 20:34
HA! znalazłem następną informację
Są dwa typy i teoretycznie nie są zamienne podobno mają związek z emisją spalin, a jaki ma być jest na tabliczce znamionowej wybite,litera U to JB a cyfra 1 to DA.
Spróbuje dowiedzieć się więcej.

Slawko
18-11-2003, 11:31
Witam ponownie w tym temacie
wymieniłem potencjometr i jest OK
ale niestety ten droższy.Ten tańszy nie pasuje a wygląda to tak:
jeżeli gardziel prtzepustnicy jest z pionowym przelotem powietrza to pasyje tylko ten z końcówką DA.Ten drugi jest prosty i w zamocowaniu przeszkadza kolektor dolotowy(jest za długi)ten z końcówką jestDA jest wygięty w kształcie litery L,
natomiast jeśli gardziel przepustnicy jest z poziomym przelotem powietrza pasują obydwa
nieżle sobie Ford wymyślił? droższy pasuje wszedzie ale nie można go zastąpić tańszym.a jak masz tańszy, to jak chcesz droższy to bardzo prosze

4kowal
23-12-2011, 10:47
Czy jest ktoś w stanie potwierdzić, że oba potencjometry różnią się tylko zewnętrznie (parametry elektryczne mają takie same) i jeżeli fizycznie jesteśmy w stanie zamontować, któryś z potencjometrów, to na pewno będzie działał poprawnie.

Załączyłem zdjęcia obu rodzajów potencjometrów stosowanych w 1,6 ZETEC
95BF9B989DA
95BF9B989JB

Slawko
23-12-2011, 11:50
tak, oba potencjometry elektrycznie są takie same. różnią się tylko obudową.

hehehe, aleś kotleta odgrzał :D
ale chwała Ci za to, przynajmniej po ludzku dopisałeś się, a nie założyłeś nowy temat.
Szkoda, ze inni tak nie mają :(

4kowal
23-12-2011, 17:27
Przed chwilą zajrzałem pod maskę i mam niestety ten droższy, wygięty. Jak zamontuje ten prosty to nie będę mógł podłączyć wtyczki bo się nie zmieści. Mógłbym go odwrócić o 180stopni i by ładnie wszedł. Ciekawe tylko czy otworek w który wchodzi trzpień jest symetryczny.

Że też zawsze mam problemy zimą, jak są słabe warunki na samodzielne pomiary :mad:

Slawko
23-12-2011, 18:15
Ciekawe tylko czy otworek w który wchodzi trzpień jest symetryczny.jest symetryczny, możesz założyć odwrócony o 180*, ale.... będziesz musiał zrezygnować z rury ssącej, bo jej nie założysz.

4kowal
31-12-2011, 18:52
Problem rozwiązany. Problemem okazał się regulator biegu jałowego.
Objawy i swój przypadek opisałem w dziale poniżej
http://forum.fordclubpolska.org/showthread.php?p=1759050#post1759050

Jako że chwilkę debatowaliśmy o tym czy da się założyć oba potencjometry do mojego samochodu wklejam zdjęcia spod maski. W moim przypadku powinny pasować oba. Mogła by być jedynie potrzeba nadcięcia oplotu wiązki kabli, żeby dosięgnąć do "prostej" wersji potencjometru.

http://img819.imageshack.us/img819/5556/potek.th.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/819/potek.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Slawko
01-01-2012, 18:32
nie bedzie pasował.
Od dołu przeszkadza kolektor ssący, a od góry mocowanie rury/kolanka dolotowego.

ja miałem ten prosty i próbowałem go przykręcić. Nie dało rady.
Tez zanim kupiłem, przyglądałem się i miałem wrażenie, że bez problemu da radę.