![]() |
|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
![]() |
#1 |
ford::beginner
![]() Zarejestrowany: 29-08-2011
Skąd: lukasz.rychlinski@gazeta.pl
Model: Mondeo MK4
Silnik: 2.0 pb + LPG
Rocznik: 2008
Postów: 15
|
![]()
Witam,
Od pewnego czasu w moim focusie (07r), przy przyspieszaniu lub na luzie, w zakresie ok 2-3 tyś obrotów spod maski, z okolic podszybia słychać dość głośny gwizd. Przy przyspieszaniu ma to miejsce na dość krótko. Co natomiast charakterystyczne, świst ten jest niemalże nieustanny w przypadku hamowania silnikiem podczas zjazdu z góry, przy całkowitym braku wciśniętego gazu. I tutaj pytanie, czy jest to turbina czy jakiś przedmuch na kolektorze? Domyślam się, że jest to dość trudne do określenie bez 'inspekcji' ale może to świszczenie przy hamowaniu silnikiem będzie jakąś wskazówką. (trzymam kciuki za przedmuch....) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
|
![]()
Szukaj nieszczelności w dolocie. Gwiżdże na pewno turbina, ale rozkręca się za wysoko, bo jest nieszczelność i powietrze ucieka. Miałem tak w mk2 jak ojciec nie dokręcił opasek przy IC. Po dokręceniu sytuacja wróciła do normy.
PS: Z takim gwizdem lepiej nie jeździć za długo, bo jednak turbawka ma zbyt wysokie obroty. Ja zrobiłem ok. 100 km i nic się nie stało.
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
ford::professional
![]() Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
![]() Cytat:
Cytat:
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. " |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
|
![]() Cytat:
Liczy się wielkość przepływu powietrza. W przypadku nieszczelności wszystko powietrze ucieka powodując niekontrolowane rozkręcenie wirnika, który nie jest obciążony od strony ładowania (normalnie strona ładowania jest hamowana przez opór stawiany przez ciśnienie w dolocie, tu go nie ma).
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 15:32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ford::professional
![]() Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
![]() Cytat:
Dobre. Czyli niezależnie czy turbina się obraca, czy nie, to ciśnienie doładowania nie ma z tym NIC wspólnego? Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Cytat:
Turbina napędzana jest spalinami, których ciśnienie jest w dużym stopniu uzależnione od ciśnienia doładowania, które wytwarza turbina. W przypadku starych TD/TDDI/ogolnie turbin z zaworem wastegate, mamy taki schemat: 1) silnik produkuje spaliny 2) do pewnej predkosci obrotowej silnika energia kinetyczna spalin jest niska, turbina kreci sie stosunkowo wolno (efekt turbodziury) 3) powyzej pewnej predkosci obrotowej silnika (w praktyce ok. 2000 obrotow) energia kinetyczna spalin jest na tyle wysoka, iz powoduje znaczny wzrost obrotow sprezarki, powodujacy wzrost cisnienia doladowania odczuwalny naglym "kopnieciem w plecy", i tu zaczyna sie cykl: 4) wieksze cisnienie doladowania skutkuje wieksza dawka paliwa, a to skutkuje wieksza moca 5) wieksza moc to wieksza energia kinetyczna spalin 6) wieksza energia kinetyczna spalin to szybciej obracajaca sie turbosprezarka, co skutkuje wiekszym doladowaniem 7) skok do punktu 4) W tym przypadku i TYLKO W TYM przypadku mielibysmy sytuacje w ktorej sprezarka narazona by byla na "niekontrolowane rozkrecenie sie wirnika o ktorym piszesz" Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Ale na szczescie inzynierowie wymyslili cos takiego jak zawor wastegate, ktory niejako "bada" cisnienie doladowania, i jesli jest zbyt duze, to upuszcza czesc spalin, powodujac zmniejszenie predkosci obrotowej turbiny, i zmniejszenie doladowania Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. I jeszcze na dodatek - zawor wastegate prawidlowo dziala jedynie przy szczelnym dolocie, poniewaz tylko przy szczelnym dolocie, i tylko pod obciazeniem, silnik jest w stanie wytworzyc taki ped spalin, ktory odpowiednio szybko zakreci turbosprezarka Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Inaczej mowiac - przy nieszczelnym dolocie turbosprezarka nie zakreci sie na tyle szybko by wytworzylo sie sprzezenie zwrotne opisane przeze mnie w punktach 4 - 7 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. I na pewno nie istnieje niebezpieczenstwo "rozkrecenia sie wirnika" Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. W przypadku nowszych diesli i turbo ze zmienna geometria, zamiast wastegate mamy czujnik cisnienia doladowania, i sterownik, ktory za pomoca podcisnienia, i sygnalu z czujnika ustawia lopatki turbiny tak, by krecila sie z bezpieczna predkoscia, wytwarzajac w ten sposob odpowiednie, zaprogramowane w sterowniku silnika cisnienie doladowania Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Nieszczelny dolot znow powoduje tutaj podobna sytuacje - mniejsze doladowanie = mniejsze cisnienie spalin = mniejsza predkosc obrotowa sprezarki = mniejsza moc = czesto przejscie w tryb awaryjny Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. " Ostatnio edytowane przez ministerq ; 20-08-2013 o 16:54 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ford::beginner
![]() Zarejestrowany: 29-08-2011
Skąd: lukasz.rychlinski@gazeta.pl
Model: Mondeo MK4
Silnik: 2.0 pb + LPG
Rocznik: 2008
Postów: 15
|
![]()
Panowie,
Doceniam teoretyczny wykład dotyczący zasady działania turbosprężarki Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum., ale spróbujmy tą teorię przenieść na grunt praktyczny opisanej przeze mnie sytuacji w której spod maski wydobywa się piszczenie stada utuczonych myszy, szczególnie przy zjeździe z góry, podczas hamowania silnikiem. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Aha, jeszcze jedna istotna (jak sądzę) kwestia. Nie zauważyłem żadnego ubytku na mocy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
|
![]()
ministerq nie wiem czy wiesz ale wastegate jest na części wydechowej (czujnik na wlocie, zawór na wydechu) i chroni silnik a nie turbinę. To też nie ma nic do rzeczy. Ale nie będę Cię nawracać - wierz w co chcesz, tylko nie propaguj błędnych opinii innym użytkownikom forum. Ciekawe czy to co piszesz jest oparte obserwacją praktyczną, bo nie dalej jak w czwartek miałem okazję widzieć to o czym piszę. Wystarczy trochę wyobraźni. Coś co nie ma oporu wkręca się na obroty bardzo łatwo pod wpływem nawet bardzo małej siły (czyt. spalin).
Weasel1 - tak jak pisałem w pierwszym poście. Sprawdź dokładnie każde połączenie, najpewniejszy byłby manometr z pomiarem ciśnienia doładowania, bo niewielkie wycieki powietrza łatwo przeoczyć. Również przy niewielkim wycieku może nie być spadku mocy. Ja w 1.8TD miałem normalną moc przy niedokręconej obejmie, a turbo chciało odlecieć w kosmos.
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 20:12 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ford::professional
![]() Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
![]() Cytat:
Nieszczelność w dolocie/wydechu powoduje że turbinę zaczyna być mocniej slychac - i tu sie z Toba zgadzam, ze kolega powinien sprawdzic szczelnosc dolotu i kolektora wydechowego/wydechu. Ale to, ze w zwiazku z tym turbine zaczyna byc mocniej slychac, nie znaczy ze zaczyna sie ona "rozkrecac" do jakichs blizej nieokreslonych, niebezpiecznych obrotow... Inna sprawa ze kolega stwierdza ze nie ma ubytkow mocy - wiec moim zdaniem wyklucza to dolot, pozostaje kolektor wydechowy i laczenie go z wydechem.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ford::professional
![]() Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
|
![]() Cytat:
Cytat:
Cytat:
Ja z kolei nie widzę związku między głośną pracą turba, a wydechem...
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 20:56 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ford::professional
![]() Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
|
![]() Cytat:
Ciekawostka - zamiana oryginalnego filtra powietrza (przy szczelnym ukladzie) na stozek, rowniez spowodowala by to, ze swist turbiny bylby slyszalny, i to mocno. Z tego samego powodu - brak wytlumienia. To nic ze po drugiej stronie. Przy nieszczelnym dolocie spada moc silnika, spada cisnienie spalin, spada predkosc obrotowa turbiny. Gdyby nie bylo takiej zaleznosci, to cisnienia doladowania nie mierzylo by sie przy obciazonym silniku, kiedy to cisnienie spalin jest najwieksze, a turbina dzieki temu osiaga odpowiednie obroty.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. " |
|
![]() |
![]() |