Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Forum Ogólne > Ford Garage > Diesel
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 20-08-2013, 13:48   #1
weasel1
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 29-08-2011
Skąd: lukasz.rychlinski@gazeta.pl
Model: Mondeo MK4
Silnik: 2.0 pb + LPG
Rocznik: 2008
Postów: 15
Domyślnie Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Witam,

Od pewnego czasu w moim focusie (07r), przy przyspieszaniu lub na luzie, w zakresie ok 2-3 tyś obrotów spod maski, z okolic podszybia słychać dość głośny gwizd. Przy przyspieszaniu ma to miejsce na dość krótko.

Co natomiast charakterystyczne, świst ten jest niemalże nieustanny w przypadku hamowania silnikiem podczas zjazdu z góry, przy całkowitym braku wciśniętego gazu.

I tutaj pytanie, czy jest to turbina czy jakiś przedmuch na kolektorze?

Domyślam się, że jest to dość trudne do określenie bez 'inspekcji' ale może to świszczenie przy hamowaniu silnikiem będzie jakąś wskazówką.

(trzymam kciuki za przedmuch....)

weasel1 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 14:47   #2
peterpz
ford::professional
 
Avatar peterpz
 
Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Szukaj nieszczelności w dolocie. Gwiżdże na pewno turbina, ale rozkręca się za wysoko, bo jest nieszczelność i powietrze ucieka. Miałem tak w mk2 jak ojciec nie dokręcił opasek przy IC. Po dokręceniu sytuacja wróciła do normy.

PS: Z takim gwizdem lepiej nie jeździć za długo, bo jednak turbawka ma zbyt wysokie obroty. Ja zrobiłem ok. 100 km i nic się nie stało.
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM
W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD
peterpz jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 14:51   #3
ministerq
ford::professional
 
Avatar ministerq
 
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Gwiżdże na pewno turbina, ale rozkręca się za wysoko, bo jest nieszczelność i powietrze ucieka.
Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
PS: Z takim gwizdem lepiej nie jeździć za długo, bo jednak turbawka ma zbyt wysokie obroty.
Nieszczelnosc w dolocie = mniejsze cisnienie doladowania = mniejsza moc = mniejsze obroty turbiny
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. "
ministerq jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 15:29   #4
peterpz
ford::professional
 
Avatar peterpz
 
Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał ministerq Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Nieszczelnosc w dolocie = mniejsze cisnienie doladowania = mniejsza moc = mniejsze obroty turbiny
Ciśnienie doładowania, a obroty turbosprężarki nie mają ze sobą NIC wspólnego.

Liczy się wielkość przepływu powietrza. W przypadku nieszczelności wszystko powietrze ucieka powodując niekontrolowane rozkręcenie wirnika, który nie jest obciążony od strony ładowania (normalnie strona ładowania jest hamowana przez opór stawiany przez ciśnienie w dolocie, tu go nie ma).
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM
W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD

Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 15:32
peterpz jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 16:15   #5
ministerq
ford::professional
 
Avatar ministerq
 
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Ciśnienie doładowania, a obroty turbosprężarki nie mają ze sobą NIC wspólnego.
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Dobre. Czyli niezależnie czy turbina się obraca, czy nie, to ciśnienie doładowania nie ma z tym NIC wspólnego? Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
W przypadku nieszczelności wszystko powietrze ucieka powodując niekontrolowane rozkręcenie wirnika
Bożesz Ty mój, jakie Ty głupoty wypisujesz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Turbina napędzana jest spalinami, których ciśnienie jest w dużym stopniu uzależnione od ciśnienia doładowania, które wytwarza turbina.
W przypadku starych TD/TDDI/ogolnie turbin z zaworem wastegate, mamy taki schemat:

1) silnik produkuje spaliny
2) do pewnej predkosci obrotowej silnika energia kinetyczna spalin jest niska, turbina kreci sie stosunkowo wolno (efekt turbodziury)
3) powyzej pewnej predkosci obrotowej silnika (w praktyce ok. 2000 obrotow) energia kinetyczna spalin jest na tyle wysoka, iz powoduje znaczny wzrost obrotow sprezarki, powodujacy wzrost cisnienia doladowania odczuwalny naglym "kopnieciem w plecy", i tu zaczyna sie cykl:
4) wieksze cisnienie doladowania skutkuje wieksza dawka paliwa, a to skutkuje wieksza moca
5) wieksza moc to wieksza energia kinetyczna spalin
6) wieksza energia kinetyczna spalin to szybciej obracajaca sie turbosprezarka, co skutkuje wiekszym doladowaniem
7) skok do punktu 4)

W tym przypadku i TYLKO W TYM przypadku mielibysmy sytuacje w ktorej sprezarka narazona by byla na "niekontrolowane rozkrecenie sie wirnika o ktorym piszesz" Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Ale na szczescie inzynierowie wymyslili cos takiego jak zawor wastegate, ktory niejako "bada" cisnienie doladowania, i jesli jest zbyt duze, to upuszcza czesc spalin, powodujac zmniejszenie predkosci obrotowej turbiny, i zmniejszenie doladowania Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

I jeszcze na dodatek - zawor wastegate prawidlowo dziala jedynie przy szczelnym dolocie, poniewaz tylko przy szczelnym dolocie, i tylko pod obciazeniem, silnik jest w stanie wytworzyc taki ped spalin, ktory odpowiednio szybko zakreci turbosprezarka Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Inaczej mowiac - przy nieszczelnym dolocie turbosprezarka nie zakreci sie na tyle szybko by wytworzylo sie sprzezenie zwrotne opisane przeze mnie w punktach 4 - 7 Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. I na pewno nie istnieje niebezpieczenstwo "rozkrecenia sie wirnika" Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

W przypadku nowszych diesli i turbo ze zmienna geometria, zamiast wastegate mamy czujnik cisnienia doladowania, i sterownik, ktory za pomoca podcisnienia, i sygnalu z czujnika ustawia lopatki turbiny tak, by krecila sie z bezpieczna predkoscia, wytwarzajac w ten sposob odpowiednie, zaprogramowane w sterowniku silnika cisnienie doladowania Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Nieszczelny dolot znow powoduje tutaj podobna sytuacje - mniejsze doladowanie = mniejsze cisnienie spalin = mniejsza predkosc obrotowa sprezarki = mniejsza moc = czesto przejscie w tryb awaryjny Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. "

Ostatnio edytowane przez ministerq ; 20-08-2013 o 16:54
ministerq jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 17:12   #6
weasel1
ford::beginner
 
Zarejestrowany: 29-08-2011
Skąd: lukasz.rychlinski@gazeta.pl
Model: Mondeo MK4
Silnik: 2.0 pb + LPG
Rocznik: 2008
Postów: 15
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Panowie,

Doceniam teoretyczny wykład dotyczący zasady działania turbosprężarki Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum., ale spróbujmy tą teorię przenieść na grunt praktyczny opisanej przeze mnie sytuacji w której spod maski wydobywa się piszczenie stada utuczonych myszy, szczególnie przy zjeździe z góry, podczas hamowania silnikiem.
Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.

Aha, jeszcze jedna istotna (jak sądzę) kwestia.
Nie zauważyłem żadnego ubytku na mocy.
weasel1 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 19:08   #7
peterpz
ford::professional
 
Avatar peterpz
 
Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

ministerq nie wiem czy wiesz ale wastegate jest na części wydechowej (czujnik na wlocie, zawór na wydechu) i chroni silnik a nie turbinę. To też nie ma nic do rzeczy. Ale nie będę Cię nawracać - wierz w co chcesz, tylko nie propaguj błędnych opinii innym użytkownikom forum. Ciekawe czy to co piszesz jest oparte obserwacją praktyczną, bo nie dalej jak w czwartek miałem okazję widzieć to o czym piszę. Wystarczy trochę wyobraźni. Coś co nie ma oporu wkręca się na obroty bardzo łatwo pod wpływem nawet bardzo małej siły (czyt. spalin).

Weasel1 - tak jak pisałem w pierwszym poście. Sprawdź dokładnie każde połączenie, najpewniejszy byłby manometr z pomiarem ciśnienia doładowania, bo niewielkie wycieki powietrza łatwo przeoczyć. Również przy niewielkim wycieku może nie być spadku mocy. Ja w 1.8TD miałem normalną moc przy niedokręconej obejmie, a turbo chciało odlecieć w kosmos.
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM
W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD

Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 20:12
peterpz jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 20:15   #8
ministerq
ford::professional
 
Avatar ministerq
 
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
tylko nie propaguj błędnych opinii innym użytkownikom forum.
Jeśli stwierdzenie że "Ciśnienie doładowania, a obroty turbosprężarki nie mają ze sobą NIC wspólnego." nie jest propagowaniem błędnych opinii, to ja nie wiem co jest.

Nieszczelność w dolocie/wydechu powoduje że turbinę zaczyna być mocniej slychac - i tu sie z Toba zgadzam, ze kolega powinien sprawdzic szczelnosc dolotu i kolektora wydechowego/wydechu. Ale to, ze w zwiazku z tym turbine zaczyna byc mocniej slychac, nie znaczy ze zaczyna sie ona "rozkrecac" do jakichs blizej nieokreslonych, niebezpiecznych obrotow...

Inna sprawa ze kolega stwierdza ze nie ma ubytkow mocy - wiec moim zdaniem wyklucza to dolot, pozostaje kolektor wydechowy i laczenie go z wydechem.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. "
ministerq jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 20:49   #9
peterpz
ford::professional
 
Avatar peterpz
 
Zarejestrowany: 31-07-2006
Skąd: Warszawa
Model: [MK4] Mondeo
Silnik: 2.0 TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM)
Rocznik: 2012
Postów: 1,058
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał ministerq Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Jeśli stwierdzenie że "Ciśnienie doładowania, a obroty turbosprężarki nie mają ze sobą NIC wspólnego." nie jest propagowaniem błędnych opinii, to ja nie wiem co jest.
W szczelnym układzie przy idealnej pracy masz upraszczając rację. W nieszczelnym turbo ładuje jak głupie, wszystko ucieka i ciśnienia nie ma, czyli związek żaden.

Cytat:
Napisał ministerq Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Nieszczelność w dolocie/wydechu powoduje że turbinę zaczyna być mocniej slychac - i tu sie z Toba zgadzam, ze kolega powinien sprawdzic szczelnosc dolotu i kolektora wydechowego/wydechu.
A jak myślisz, dlaczego ją głośniej słychać? Trochę przerysowuję z tymi kosmicznymi obrotami, ale wirnik ma określoną wytrzymałość i przy zbyt dużych obrotach będzie się bardzo szybko zużywać (drgania, przegrzanie ośki, zatarcie). Przykład - wypadek samolotu Kopernik w 1980, gdzie ośka silnika odrzutowego rozleciała się z powodu wady fabrycznej łożyska.

Cytat:
Napisał ministerq Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Inna sprawa ze kolega stwierdza ze nie ma ubytkow mocy - wiec moim zdaniem wyklucza to dolot, pozostaje kolektor wydechowy i laczenie go z wydechem.
To nie wyklucza tego problemu. Nowe diesle nie są tak wrażliwe mocowo na ciśnienie doładowania, raczej zaczynają dymić i dużo palić (a jak ktoś jeździ wolno to może nie dochodzić do granicy dymienia). Tak jak pisałem, ja w 1.8TD nie czułem spadku mocy, a układ nieszczelny był. Widocznie ciśnienie doładowania było jeszcze jako takie, ale część powietrza uciekała. Z tym, że w tym silniku układ doładowania jest bardzo prosty i naprawiłem to po ciemku na przystanku. W reszcie aut znaleźć wyciek jest znacznie trudniej, czasem trzeba ściągać nawet zderzak.

Ja z kolei nie widzę związku między głośną pracą turba, a wydechem...
__________________
Aktualnie: Mondeo MK4 Liftback, 2012, 2.0TDCi (140KM -> 163KM -> 188KM / 402 NM) oraz Fiesta MK7 5D, 2015, 1.0 80KM
W rodzinie również: Mondeo MK3 HB, 2004r, 2.0TDCi; Mondeo MK2 HB, 1999r, 1.8TD

Ostatnio edytowane przez peterpz ; 20-08-2013 o 20:56
peterpz jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 20-08-2013, 21:11   #10
ministerq
ford::professional
 
Avatar ministerq
 
Imię: Marcin
Zarejestrowany: 22-06-2008
Skąd: Dąbrowa Górnicza
Model: Ford fiesta mk4, mondeo mk4
Silnik: 1.8MTDI/170KM 2.0TDCI/140KM
Rocznik: 1998/2010
Postów: 1,771
Domyślnie Odp: Głośny gwizd w zakresie 2-3k obrotów i przy hamowaniu silnikiem

Cytat:
Napisał peterpz Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
A jak myślisz, dlaczego ją głośniej słychać?
Nieszczelnosc powoduje brak wytlumienia turbiny.
Ciekawostka - zamiana oryginalnego filtra powietrza (przy szczelnym ukladzie) na stozek, rowniez spowodowala by to, ze swist turbiny bylby slyszalny, i to mocno. Z tego samego powodu - brak wytlumienia. To nic ze po drugiej stronie.

Przy nieszczelnym dolocie spada moc silnika, spada cisnienie spalin, spada predkosc obrotowa turbiny. Gdyby nie bylo takiej zaleznosci, to cisnienia doladowania nie mierzylo by sie przy obciazonym silniku, kiedy to cisnienie spalin jest najwieksze, a turbina dzieki temu osiaga odpowiednie obroty.
__________________
"Diesel jak każdy, musi puścić porządnego bąka żeby się cieszyć zdrowiem. "
ministerq jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 02:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
części do Fordów - tarcze i klocki EBC
Regeneracja wtryskiwaczy - Regeneracja wtryskiwaczy benzynowych
Regeneracja turbosprężarek - Regeneracja czyszczenie filtrów DPF FAP
serwis komputerowy Białystok - naprawa laptopów

User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.