|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
14-12-2013, 16:40 | #71 |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,994
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Tak jak obiecywałem od dłuższego czasu - uaktualniłem tabelę, która pozwala na szybkie zorientowanie się jaką przyczepę, jakim samochodem i przy jakich uprawnieniach można holować.
================================================== ================================================== = ZESTAWIENIE UPRAWNIEŃ I UWARUNKOWAŃ DOTYCZĄCYCH CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY, SAMOCHODEM OSOBOWYM O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ DO 3.500 kg. Kolumna tabeli "OPTYMALNE PRZYKŁADY" liczone są pod kątem osiągnięcia największej DMC przyczepy. Ułatwia to ocenę, ale w praktyce osiągnięcie takiego parametru będzie raczej trudne... Oczywiście obowiązują dalsze, inne ograniczenia. Dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez samochód osobowy przyczepy nie może przekroczyć maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta, której wartość wpisana jest do dowodu rejestracyjnego. Także zamontowane na samochodzie urządzenia sprzęgające musi mieć określoną homologacją wartość obciążenia. W całym ciągu kolejnych zależności i ograniczeń obowiązuje tzw. "zasada wąskiego gardła" - czyli obowiązuje nas największe ograniczenie holowanej masy. Ponieważ przy sporządzaniu tabeli trzeba korzystać z wielu przepisów rozrzuconych po kilku Ustawach i Rozporządzeniach, być może tabelkę trzeba będzie uzupełnić o dodatkowe elementy. Liczę tu na konstruktywną pomoc kolegów... Główne akty prawne uwzględnione w trakcie sporządzanie tabelki to: - Ustawa o Kierujących Pojazdami - Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym - Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie zasad egzaminu na prawo jazdy kat. B - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W odniesieniu do starych przepisów przed nowelizacją, główna zmiana polega na możliwości ciągnięcia przy kat. B prawa jazdy przyczepy ciężkiej przy DMC zestawu powyżej 3.500kg, ale nie większej niż 4.250kg. Nie jest w takim przypadku wymagane prawo jazdy kat. B+E, ale trzeba zdać egzamin praktyczny (wpisany do prawa jazdy jako kategoria B96). Także dotychczasowe przepisy o kierujących pojazdami pozwalały na holowanie zestawu z przyczepa lekką o łącznej DMC 3.500 kg. To, że można było taki zestaw holować przy łącznym DMC 4.250 kg wynikało z przepisów zawartych w Konwencji Wiedeńskiej, do której Polska przystąpiła. Była tu ewidentna sprzeczność i... ciągłe dyskusje z Policją na drodze co można. Obecny przepis Ustawy jednoznacznie podwyższa DMC takiego zestawu do 4.250 kg. Zniknął wymóg, że przy kat.B prawa jazdy, DMC przyczepy nie może być większe niż masa własna pojazdu ciągnącego. =============== Generalny wniosek jest taki, że przepisy są już tak skomplikowane, że może studia doktoranckie jeszcze nie są potrzebne, ale ściąga i kalkulator na pewno. Więc nie dziwię się, że policjanci na drodze gubią się w tym i sami nie wiedzą jak i co kontrolować i sprawdzać. Dodatkowo - aby było jeszcze trudniej - inne jeszcze są ograniczenia dla samochodów ciężarowych i terenowych. Są jeszcze inne wymagania, np par.3, p.7 wymagań technicznych mówi: "Zespół pojazdów składający się z samochodu osobowego i przyczepy, obciążonych do wartości maksymalnych mas, powinien ruszyć z miejsca co najmniej 5 razy w czasie 5 minut pod wzniesienie o nachyleniu 12 %." Hm... Ciekawe, jak ten co ten przepis wymyślił, wyobraża sobie jego wyegzekwowanie? To jakaś masakra jest...
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 13-06-2020 o 21:46 |
14-12-2013, 19:24 | #72 | |
ford::beginner
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 18-06-2008
Skąd: Lublin
Model: Mondeo
Silnik: 1.8
Rocznik: 1998
Postów: 17
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Cytat:
|
|
14-12-2013, 20:21 | #73 |
ford::specialist
Zarejestrowany: 10-09-2007
Skąd: Lubin (DLU)
Model: Transit
Silnik: 2.0 TDDi, 2.0 TDCi
Rocznik: 2005 Euroline, 2006
Postów: 621
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Pany, a orientujecie sie jak jest w przypadku ciągnika siodłowego DMC 3499kg i naczepy? Jaka DMC naczepy moze być maksymalnie przy B+E, bo jak wiadomo w Prawie o Ruchu Drogowym jest napisane, iż zaczep o masach przyczepy nie dotyczy naczep.
__________________
Zasady forum są po to, żeby je łamać. Życie pokarało mnie stadem Fordów, lecz wynagrodziło Kotem. |
14-12-2013, 20:41 | #74 | |
ford::average
Imię: Krzysztof
Zarejestrowany: 15-09-2013
Model: transit 2.5 td
Silnik: 2.5 td
Rocznik: 1998
Postów: 63
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Witam.
Fakt zdania egzaminu praktyczny na B96 musi być odnotowany w prawie jazdy. Jest on taki sam jak na kat. E. Warto się więc zastanowić, czy jest sens zdawać na B96 czy zrobić kurs i zdać ten sam egzamin ale mieć kat. E (kwestia zasobności portfela). Jednocześnie uważam, że według uzyskanych informacji przelicznik 1.33 w przypadku samej Kat. B nie ma zastosowania. Wg Policji w autach do 3,5 tony DMC pojazdu poz. F2 oraz MMC przyczepy poz. O2 są tak wpisane przez producenta, że nie ma możliwości przekroczenia przelicznika 1.33. Nawet jeśli jest w poz. O2 wpisana wartość większa, to należy pamiętać, że DMC pojazdu i DMC przyczepki łącznie nie może przekroczyć 3,5 tony (kat. B). Wszelkie odpowiedzi jaką przyczepkę można ciągnąć na kat. B pomijają przelicznik 1.33. W przypadku przyczepki lekkiej tj. do 750 kg z hamulcem lub bez zawsze będzie spełniała warunek 1.33. We wszystkich dowodach pojazdów do 3,5 tony jakie posiadam tylko w jednym miałem przypadek, gdy mam wpisane F2 2015 kg a O2 1870 kg. Przelicznik niby nie spełniony ale jak nałożę ograniczenie DMC zestawu do 3,5 tony to wszystko się zgadza. Myślę, że Policja ma rację - fakt nie przywoływania tego ograniczenia przy kat. B w jakimkolwiek miejscu raczej to potwierdza. Dla przykładu odpowiedź Policji [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Sprawa się komplikuje już w przypadku B96 jak i kat. E. W przypadku samej kat. B sprawa naprawdę wygląda dobrze i nie jest wcale skomplikowana. Na koniec - jeśli coś jest wpisane w rozporządzeniu dotyczącym warunków technicznych pojazdów nie oznacza wprost, że dotyczy to kierowcy. Wymogi homologacyjne a więc i spełnianie warunków technicznych dotyczą również producentów czy importerów. Pozdrawiam Bump: Cytat:
Kolego, przypadek, który poruszasz jest dość szczególny. Ja na Twoim miejscu zwróciłbym się z zapytaniem do GITD. Odpowiedź wydrukował i miał zawsze przy sobie. Pozdrawiam Ostatnio edytowane przez apus ; 14-12-2013 o 23:52 |
|
17-12-2013, 09:47 | #75 |
FORD|AUTHORIZED
Zarejestrowany: 07-10-2004
Skąd: ŁÓDŹ
Model: Mondeo 4_Focus_Focus 2_Galaxy 3
Silnik: 2.5 T_2.0 16V_1.8 16V_2.0 TDCI
Rocznik: '07_'99_'06_'07
Postów: 9,187
|
Odp: Waga auta a system viatol.
hmm daliście mi do myslenia, w swieta bede sie wgryzał w przepisy bo straciłem pewność.
__________________
Mechanika - Elektryka! Klimatyzacja-Opony! Montaż LPG!! - Warsztat, Ul. św. Teresy 56/58 bud C Mail: rafantek@ford-service.eu tel: 791 054 854 www.ford-service.eu |
17-12-2013, 10:22 | #76 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,994
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Cytat:
Czyli pozostają dwa ograniczenia wynikające z mas: 1. z tytułu uprawnień prawa jazdy kat. B+E wynika, że DMC holowanej przyczepy (w domyśle - także naczepy) nie może przekraczać 3.500 kg. 2. ogólny przepis dotyczący wszystkich przyczep (czyli też naczep) - masa rzeczywista przyczepy (naczepy) nie może być większa od masy rzeczywistej pojazdu ciągnącego. Ale moim zdaniem do pokonania są jeszcze problemy techniczne: - zaczep naczepy musi mieć homologację - skąd, jak, gdzie? Sam jak udłubiesz, kto to dopuści do ruchu? W amerykańskich pick-upach stosuje się takie rozwiązania z wysoką pionową nogą, w Polsce na zawodach jeździeckich spotykam takie zestawy (patrz zdjęcie) na naszych numerach, ale mają (tak rozumiem) fabryczną homologację... - hamulec w naczepie musi być aktywny, a nie najazdowy - żaden z dostawczaków nie jest przystosowany do takiego łączenia układów hamulcowych; podobno są jakieś układy elektryczne, ale to także związane jest z homologacją. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Uploaded with [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 18-12-2013 o 11:59 |
|
17-12-2013, 19:45 | #77 | |
FORD|AUTHORIZED
Zarejestrowany: 07-10-2004
Skąd: ŁÓDŹ
Model: Mondeo 4_Focus_Focus 2_Galaxy 3
Silnik: 2.5 T_2.0 16V_1.8 16V_2.0 TDCI
Rocznik: '07_'99_'06_'07
Postów: 9,187
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Cytat:
__________________
Mechanika - Elektryka! Klimatyzacja-Opony! Montaż LPG!! - Warsztat, Ul. św. Teresy 56/58 bud C Mail: rafantek@ford-service.eu tel: 791 054 854 www.ford-service.eu |
|
18-12-2013, 11:47 | #78 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,994
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Cytat:
Zastanawiam się raczej nad tymi dziwolągami ze zdjęć niżej - jak rozwiązano problem sprzęgu i hamulców. Sprzęg na pewno jest inny niż w amerykańskich pick-upach, bo tam jest taka wysoka pionowa noga... Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 18-12-2013 o 11:57 |
|
26-02-2014, 20:24 | #79 |
ford::amateur
Imię: Krzysztof
Zarejestrowany: 26-02-2014
Skąd: łęczna
Model: transit
Silnik: 2.5 tdi
Rocznik: 2000
Postów: 3
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Posiadam transita na bliźniaku dmc 2900 i mam takie pytanie jeżeli ITD przeważy mnie i wyjdzie że załadowane auto waży 3300-3400 kg to jakie będą konsekwencje, nie wydaje mi się żeby potraktowali mnie ulgowo dla tego że nie przekroczyłem 3500 kg . Proszę o jakieś sensowne odpowiedzi .
|
26-02-2014, 20:43 | #80 | |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Wojciech
Zarejestrowany: 02-09-2008
Skąd: Warszawa
Model: Transit
Silnik: 2,0 TDCI
Rocznik: 2003
Postów: 13,994
|
Odp: Waga auta a system viatol.
Cytat:
__________________
Zgredzik Ostatnio edytowane przez wojtekjanus ; 26-02-2014 o 20:53 |
|