|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
22-09-2015, 19:09 | #11 |
ford::amateur
Zarejestrowany: 04-09-2015
Model: Mondeo MKV
Silnik: 2.0 Hybrid
Rocznik: 2015
Postów: 3
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Serce pojazdu czyli silnik
Przechodząc od tematu osiągów, zużycia paliwa, ogrzewania i klimatyzacji nie można pominąć kilku danych o zespole napędowym Mondeo HEV składającym się z:
Silnik spalinowy zastosowany przez Forda a także w samochodach hybrydowych innych producentów jest oparty na cyklu Atkinsona w odróżnieniu od cyklu Otto stosowanego w typowych silnikach spalinowych. Silnik Atkinsona w porównaniu do do silnika Otto charakteryzuje się nieco gorszymi osiągami, ale lepszą sprawnością. |
22-09-2015, 19:53 | #12 |
ford::specialist
Imię: Tomasz
Zarejestrowany: 14-09-2014
Skąd: Podlasie
Model: C-max Energi '16
Silnik: 2.0 Benzyna + EV/190KM
Rocznik: 2016
Postów: 566
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
W pojazdach hybrydowych niestety nie ma mowy o sumowaniu mocy poszczególnych elementów. Dodatkowo niestety nie da się podać momentu obrotowego całego układu - a szkoda.
Układ chłodzenia to w zasadzie 2 odrębne układy - jeden typowy dla silnika spalinowego tyle że oparty o elektryczne pompy. Drugi to układ chłodzenia invertera. Nie są ze sobą połączone. Za to skrzynia jest bardzo ciekawa Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. |
27-09-2015, 21:53 | #13 |
ford::amateur
Zarejestrowany: 04-09-2015
Model: Mondeo MKV
Silnik: 2.0 Hybrid
Rocznik: 2015
Postów: 3
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Kolejnym ciekawym tematem jest układ hamowania. W hybrydzie różni się znacząco od tradycyjnego układu hamulcowego, przede wszystkim złożonym sposobem analizy i reakcji na hamowanie. Na podstawie zachowania kierowcy układ hamowania decyduje o jednym z następujących sposobów hamowania:
Jak to wygląda w praktyce? Na jazdach próbnych, które odbyłem, czuć było nieco tępe działanie hamulców przy lżejszym naciśnięciu, ale to kwestia przyzwyczajenia. Jeśli chodzi o kwestię hamowania aktywnego, sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż siła hamowania zależy od nastaw skrzyni biegów, naładowania akumulatora wysokonapięciowego, ustawionego biegu i innych. Skrzynia biegów może pracować w 3 trybach: D, L oraz ułatwiającym jazdę na wzniesieniach. Tryb D służy do jazdy normalnej, z małą prędkością, przyspieszania, jazdy z tempomatem, zwalniania i zapewnia najniższe zużycie paliwa podczas normalnego użytkowania. Tryb L zapewnia hamowanie silnikiem oraz rekuperacyjne, poprawę przyczepności na śliskich nawierzchniach (w tym trybie chyba silnik spalinowy jest zawsze uruchomiony). Tryb ułatwiający jazdę na wzniesieniach, pomimo włączenia, nie będzie działał na płaskim terenie, natomiast na wzniesieniu pozwoli utrzymywać stałą prędkość przy zjeździe ze wzniesienia, a sposób działania podobny jest do działania tempomatu. Czy tak samo wygląda to w C-max ? |
28-09-2015, 18:53 | #14 |
ford::specialist
Imię: Tomasz
Zarejestrowany: 14-09-2014
Skąd: Podlasie
Model: C-max Energi '16
Silnik: 2.0 Benzyna + EV/190KM
Rocznik: 2016
Postów: 566
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Bardzo podobnie - jeżeli chodzi o hamowanie - z tym, że jakoś nie czuję inności w działaniu hamulców - hamuje jak zwykle - tyle że na wyświetlaczu widzę jaki procent energii hamowania został odebrany w postaci prądu - normalna jazda to praktycznie między 90-100% odzysku. W przypadku L rzeczywiście silnik się włącza i utrzymuje obroty na ok 4000 - chyba że zwalniamy - potrafi się też wyłączyć przy bardzo niskich prędkościach.
System ułatwiający jazdę na wzniesieniach - nie bardzo wiem co to jest Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. u mnie przycisk na lewarku - samochodzik pod górkę - zapala się lampka - pozwala ona na opóźnienie ok 2-5sek które zabezpiecza samochód przed zjechaniem do tyłu - hamulec nie trzyma przy jeździ do przodu lub puszcza dokładnie po naciśnięciu gazu - lub jest to jakiegoś rodzaju zablokowanie osi przez skrzynię biegów - nie wiem na jakiej zasadzie to działa. Niby automat nie powinien się cofnąć po puszczeniu hamulca - w praktyce jednak przy dużych wzniesieniach automaty też delikatnie się cofają o kilka - kilkadziesiąt centymetrów - w tym przypadku nawet kontretnym podjeździe nie cofnie nawet o milimetr. Dodatkowo jest też Eco tempomat - czyli system nie stara się na siłę utrzymać zadanej prędkości - przy podjeżdzaniu na wzniesieniach nie będzie trzymał zadanych np 90km - ale jeżeli to pozwoli na ograniczenie spalania - będzie delikatnie zwalniał - oczywiście nie do 70 ale do ok 85 (w innych samochodach standardowy tempomat wręcz przyspieszał do ponad 90), przy zjazdach dzieje się to samo - pozwala delikatnie zwiększyć prędkość. Co do zużycia klocków - matki escape z 2009 ma prawie 100.000 km i jeszcze wszystko oryginalne - oczywiście ona trochę spokojnie jeździ Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. u siebie jeszcze nie mam porównania - 25000 to trochę mało. |
28-09-2015, 21:54 | #15 | |||
ford::expert
Imię: Michał
Zarejestrowany: 06-12-2008
Skąd: Praga / CZ
Model: Mondeo MK5 FL Vignale
Silnik: 2.0EcoBlue
Rocznik: 2020
Postów: 3,376
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Cytat:
Cytat:
Cytat:
__________________
Focus 1.6 2000 | Focus MK2 1.8tdci 2007 | Mondeo MK4 Kombi FL 2.0tdci 2010 | Mondeo MK5 Kombi FL 2.0 EcoBlue Vignale 2020 Ostatnio edytowane przez MaXyM ; 28-09-2015 o 22:20 |
|||
29-09-2015, 19:12 | #16 |
ford::specialist
Imię: Tomasz
Zarejestrowany: 14-09-2014
Skąd: Podlasie
Model: C-max Energi '16
Silnik: 2.0 Benzyna + EV/190KM
Rocznik: 2016
Postów: 566
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Mitsubishi Lancerze ustawiając na 90km/h na tempomacie prędkość waha się wg GPS o +-2km/h. Przy dużych podjazdach samochód wg GPS przyspieszał nawet do 95km/h i jednocześnie nie dopuszczał do rozpędzenie powyżej 90 przy dużych zjazdach - potrafił nawet zredukować tak by obroty osiągały ok 5000 by silnikiem utrzymywać 90. Zwiększając np do 95 przy stopniowym spadku nachylenia prędkość wyrównywała się do 90 +-2 (wg GPS). W maździe działał inaczej - praktycznie zawsze 90. W SX4 - skacze jak chce przy zmianie nachylenia. Eclipse - jak w lancerze. Escape - bardzo delikatny i raczej trzymający zadaną prędkość. Nie sprawdzałem jeszcze jak to działa w Fusion Hybrid - ale przy okazji zapytam szwagra Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.. Ale pewnie będzie jak w C-maxie.
A cel?? Skąd mam wiedzieć jaki cel przyświecał programiście? Jeździłem dziesiątkami samochodów z automatami i w sumie od 10 lat nie jeżdżę innymi i każdy z nich nigdy nie miał identycznie działającego tempomatu. A tempomatu używam często - praktycznie każda dłuższa trasa to aktywny tempomat ustawiony na 95 i w miarę możliwości włączany po minięciu np obszaru zabudowanego. |
29-09-2015, 19:20 | #17 |
ford::expert
Imię: Michał
Zarejestrowany: 06-12-2008
Skąd: Praga / CZ
Model: Mondeo MK5 FL Vignale
Silnik: 2.0EcoBlue
Rocznik: 2020
Postów: 3,376
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
to masz pecha chyba. ja mam ff mk2 i mdo mk4 i tempomat dziala identycznie.
Tym ze sie predkosc waha na gps bym pominal. Wazne czy waha sie na predkosciomierzu. Jesli te +5 pokazuje tez gps to znaczy ze trzeba go wyrzucic Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Zwiekszanie predkosci przy jezdzie pod gore bym probowal tlumaczyc tylko zwyzszonym zapotrzebowaniem na moment obrotowy co w niektorych autach moze miec sens.
__________________
Focus 1.6 2000 | Focus MK2 1.8tdci 2007 | Mondeo MK4 Kombi FL 2.0tdci 2010 | Mondeo MK5 Kombi FL 2.0 EcoBlue Vignale 2020 |
29-09-2015, 19:32 | #18 |
ford::specialist
Imię: Tomasz
Zarejestrowany: 14-09-2014
Skąd: Podlasie
Model: C-max Energi '16
Silnik: 2.0 Benzyna + EV/190KM
Rocznik: 2016
Postów: 566
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Mi to nie przeszkadzało. Ale porównujesz Fordy - ja zupełnie inne marki. W mitsubishi naciskając przy 60 tempomat zaprogramowany na 100 przy lekkim wzniesieniu - samochód miał w d... ekologię, ekonomię i inne eco - walił na 4000-5000 i dopiero przed 80 dochodził do normalnych obrotów. W fordzie delikatnie ale też nie ospale przyspiesza do zadanych 90.
Lancer miał 2,0 120KM i 174Nm skrzynia 4 biegowy AT. |
29-09-2015, 23:05 | #19 |
ford::amateur
Zarejestrowany: 04-09-2015
Model: Mondeo MKV
Silnik: 2.0 Hybrid
Rocznik: 2015
Postów: 3
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Odnośnie tempomatu, potwierdzam, że różne auta w różny sposób mają zaprogramowane utrzymywanie / powracanie do zapamiętanej prędkości (doświadczenia z Mitsubishi Galant, Renault Fluence, Ford Focus). Natomiast Mondeo Hybrid ma tryb ECO, który nieco wolniej dąży do zaprogramowanej prędkości i nie utrzymuje jej na siłę. Jest to działanie w celu oszczędzenia paliwa/prądu.
Na jeździe próbnej Mondeo HEV zaobserwowałem, że wskaźnik zasięgu na silniku elektrycznym znacząco rośnie po przełączeniu na tempomat (test w warunkach miejskich, nastawa 40 km/h). Wartości nie pamiętam, ale różnica była spora na wykresie. Ciekawostką jest też tryb EV+. Polega to na zapamiętywaniu przez wbudowany w radio odbiornik GPS (nawet jeśli auto nie jest wyposażone w nawigację) stałych celów podróży (np. dom, praca). Jak auto zbliża się do tych miejsc, komputer wymusza pracę na samym silniku elektrycznym. Mały bajer a cieszy. |
29-09-2015, 23:58 | #20 |
ford::specialist
Imię: Tomasz
Zarejestrowany: 14-09-2014
Skąd: Podlasie
Model: C-max Energi '16
Silnik: 2.0 Benzyna + EV/190KM
Rocznik: 2016
Postów: 566
|
Odp: Mondeo HEV, czyli hybryda
Cieszy to EV+ ale po 7 miesiącach musiałem to wyłączyć. Okazało się że dojeżdżając codziennie 3km samochód zapamiętał na tej trasie 3 miejsca dłuższego postoju:
Dom Praca i dokładnie połowa trasy - najdłuższe światła - co daje w teorii miejsce postoju co 1500m w praktyce co ok 1200m - strefa zapamietanego parkowania to promień ok 300m od centrum. Efekt był taki że: Po uruchomieniu samochodu pod domem - moment ruszania nie jest w trybie EV+ - samochód po wyjechaniu na drogę główną ma w zasięgu kolejnąstrefę za ok 1000m - uruchamia silnik czy tego chcę czy nie chcę - żeby naładować akumulatory - ładuje je szybko żeby się wyrobić - czyli spala paliwo - potem się wyłącza i już praktycznie się nie włączał aż do pracy - czyli aku prawie na zero. Powrót - sytuacja się powtarza - tym razem aku na prawie zero a za 1000m strefa więc na siłę ładował aku do oporu. Wyjście takie - albo wyłączyć, albo skasować Liftime Summary - to pewnie niedługo zrobię - ale chciałem sprawdzić jakie spalanie wyjdzie między wymianami oleju - niestety skasowanie liftime kasuje wszystko - nastawy miejsc parkowania Wg GPS, średnie spalanie, przebieg i inne mniej ciekawe rzeczy. Plusem EV+ jest zapamiętywanie także aglomeracji i wysokości n.p.m - jadąc np na dłuższych trasach - na początku myslałem że cośjest nie tak bo np nie chciał gasić silnika - ładował na maxa baterie na trasie i nagle okazywało się że wjeźdzam do miasta /miasteczka ze światłami i silnik gaśnie na pierwszyszych światłach - np cały Augustów potrafił przejechać na elektryce. Dodatkowo wie gdzie będzie wzniesienie lub zjazd i dostosowuje do tego działanie elektryki. |