Forum Ford Club Polska

Sprawdzanie Numeru VIN





Wróć   Forum Ford Club Polska > Samochody > Ford Focus
Rejestracja FAQ Kalendarz Dzisiejsze posty Szukaj

Dołącz teraz!
Zapraszamy do rejestracji!
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum!


Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Przeszukaj ten temat
Stary 23-02-2021, 08:12   #1
sapkom
ford::beginner
 
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 11-01-2016
Skąd: Koszalin
Model: focus c-max, fiesta mk7
Silnik: 1.6 115KM, 1.25 82KM
Rocznik: 2005, 2009
Postów: 14
Domyślnie Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Od jakiegoś czasu mam dziwny problem z zapalającą się kontrolką check engin. Po sprawdzeniu FORScan-em okazało się że pojawia się błąd P0016 - korelacja położenia wału korbowego i wałka rozrządu. Ciekawym jest że kontrolka zapala się nieregularnie (nie mogę tego powiązać z konkretnymi okolicznościami) i sama gaśnie po jakimś czasie - kilka dni lub kilka godzin - kilka ponownych uruchomień silnika. Ponieważ nie dzieje się nic dziwnego - silnik uruchamia sie prawidłowo, nie szarpie, nie gaśnie, pracuje normalnie oraz nie zauważyłem jakiegoś spadku mocy, więc podejrzewałem że uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu generuje losowe błędy i to powoduje zapalanie się kontrolki. Dodam jeszcze że rozrząd był wymieniony jakieś 35000 km temu i wszystko działało ok. Niestety wymiana czujnika na nowy i jego podmiana raz zamiast jednego starego lub drugiego starego nie spowodowały zmian. kontrolka nadal się pojawiała i sama gasła po jakimś czasie. Ciekawostką jest że w czasie okresu zimowego (ostatnie około 3 miesiące) gdzie jazda to były raczej krótkie odcinki do pracy, kontrolka się nie pojawiała. Pojawiła się ponownie wczoraj po przejechaniu około 40 km.
Czy ktoś zmagał się z podobną historią i błędem P0016 lub P0017 ?

sapkom jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 23-02-2021, 09:04   #2
hindus
ford::expert
 
Avatar hindus
 
Imię: Marek
Zarejestrowany: 22-07-2014
Skąd: Wejherowo
Model: Focus MK2 FL
Silnik: 1.6 TDCI 90KM
Rocznik: 2008
Postów: 4,562
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Jak nie czujnik to sprawdź wiązkę do czujnika.
hindus jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 23-02-2021, 12:02   #3
sapkom
ford::beginner
 
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 11-01-2016
Skąd: Koszalin
Model: focus c-max, fiesta mk7
Silnik: 1.6 115KM, 1.25 82KM
Rocznik: 2005, 2009
Postów: 14
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

23.02.2021 Sprawdzałem przewody w okolicy czujników położenia wałka rozrządu, nie znalazłem nic podejrzanego.
26.02.2021 Dla pewności wymieniłem oba czujniki położenia wałka rozrządu i zobaczymy co dalej.
22.03.2021 Niestety, jak wyjechałem trochę za miasto i silnik się porządnie rozgrzał to ponownie zapalił się check engin.
29.03.2021 Ustawienie rozrządu sprawdzone przez mechanika. Wszystko rzekomo ustawione idealnie.
Trzy stówki w plecy i dalej nic nie wiem - po przejechaniu dłuższego odcinka check znów się zapalił z powodu P0016.
Zakładałem że po przejechanych 35tyś. od wymiany rozrządu raczej wszystko jest OK z ustawieniem rozrządu ale potrzebowałem potwierdzenia.
Potwierdzenie przez mechanika że podstawowe ustawienie rozrządu jest OK pozwala mi zainteresować się kolejnym podejrzanym czyli mechanizmem zmiennych faz rozrządu.
Tutaj mamy dwa elementy istotne - wariator i zawór zmiennych faz rozrządu.
02.04.2021 Uzbrojony w FORScana zabrałem się za analizę układu VCT.
Po kilku przejazdach udało mi się potwierdzić okoliczności powstawania usterki - w temp 82-88 stopni wykres pracy wałka ssącego zaczyna być dziwnie płaski. Po kilku sekundach system przy pomocy czujnika położenia wałka rozrządu wykrywa dziwne zachowanie wałka i zgłasza błąd P0016 jednocześnie wyłącza działanie systemu VCT.
Gdyby to wyłączenie VCT i dalsza praca silnika jako 100 KM zamiast 115 KM było dla mnie wcześniej bardziej odczuwalne to może łatwiej byłoby zorientować się o co chodzi. Ja tego nie wyczuwałem jednoznacznie.
Nieregularność pojawiania się kontrolki CHECK ENGIN wynikała z faktu że jeździłem głownie krótkie odcinki dom-praca-dom.
Silnik nie rozgrzewał się do wspomnianych 82-88 stopni.
Nawet jeśli czasem się zagrzał i system odnotował błąd to nie był on potwierdzany przy kolejnych przejazdach w których nie była osiągana temperatura.
Na podstawie wykresów dla PID VCT_IN_CAM wnioskuje że dzieje się coś z zaworem zmiennych faz rozrządu gdy się nagrzeje.
Wkrótce będę miał dostęp do takiego zaworu na podmianę dla testu. Mam nadzieje że potwierdzą się moje podejrzenia.

Ostatnio edytowane przez sapkom ; 07-04-2021 o 07:01 Powód: nowe info
sapkom jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 07-04-2021, 07:28   #4
sapkom
ford::beginner
 
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 11-01-2016
Skąd: Koszalin
Model: focus c-max, fiesta mk7
Silnik: 1.6 115KM, 1.25 82KM
Rocznik: 2005, 2009
Postów: 14
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Niestety podmiana zaworów VCT nie przyniosła zmiany. Nadal coś dzieje się gdy silnik się zagrzeje.
Na załączonych wykresach widać że wałek ssący VCT_IN_CAM pracuje normalnie w niskiej temperaturze, w okolicach od 77 stopni wykres robi się "płaski" a w temp 82 stopni system odnotowuje błąd.
Czy ktoś coś podpowie, co może być przyczyną ?

[Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ]

2021-04-07 (1).jpg

15.04.2021 Kolejny test. Odpiąłem wtyczki od zaworów zmiennych faz rozrządu (solenoidy) czyli wyłączyłem mechanizm zmiennych faz rozrządu. Oczywiście system wysypał stosowne błędy. Najważniejsze jest jednak że w trakcie kilku przejazdów gdy silnik był dobrze rozgrzany nie pojawiły się komunikaty o błędzie P0016. Potwierdza to fakt że problem pochodzi z układu zmiennych faz rozrządu. Ale co dokładnie go powoduje?

Ostatnio edytowane przez sapkom ; 22-04-2021 o 09:29
sapkom jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 04-05-2021, 07:16   #5
sapkom
ford::beginner
 
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 11-01-2016
Skąd: Koszalin
Model: focus c-max, fiesta mk7
Silnik: 1.6 115KM, 1.25 82KM
Rocznik: 2005, 2009
Postów: 14
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Błąd P0016 nadal obecny.
Pojawił się dodatkowo błąd P000A.
Potwierdza on dodatkowo moje podejrzenie o konieczność wymiany wariatorów.
(Błędy wskazują na usterkę dolotowego).
Za trzy dni umówiona wizyta u mechanika na wymianę obu wariatorów + rozrząd.
Zobaczymy czy podejrzenie się potwierdzi.
sapkom jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 09-05-2021, 18:18   #6
bogdan.step
ford::amateur
 
Zarejestrowany: 12-04-2018
Model: foka mk2
Silnik: 1,6 ti-vct
Rocznik: 05
Postów: 2
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Dzień dobry. Miałem to samo, wtyczki się przegrzewają. Co dwa miesiące psikam sprejem do czyszczenia styków i jest ok.
bogdan.step jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 10-05-2021, 08:04   #7
sapkom
ford::beginner
 
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 11-01-2016
Skąd: Koszalin
Model: focus c-max, fiesta mk7
Silnik: 1.6 115KM, 1.25 82KM
Rocznik: 2005, 2009
Postów: 14
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Wariatory wymienione i wygląda na to że będzie ok. Błędy przestały się pojawiać.
Silnik pracuje równo i cichutko. Zauważalny wzrost mocy - auto lepiej się zbiera i jest bardziej dynamiczne. Ta wymiana ewidentnie była potrzebna. Szkoda tylko że jest tak kosztowna.

17.05.2021 Po tygodniu od wymiany i przejechaniu kilku dłuższych odcinków na których przed wymianą wariatorów błąd by się pojawił - jest cisza -> błędów brak. Ewidentnie uszkodzony był wariator na wałku ssącym i on generował błąd P0016 a ostatnio również P000A.
Problem rozwiązany - temat zamykam.

Ostatnio edytowane przez sapkom ; 17-05-2021 o 08:53 Powód: info końcowe
sapkom jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Stary 15-07-2022, 20:15   #8
snajper1024
ford::amateur
 
Imię: Arek
Zarejestrowany: 20-10-2011
Skąd: Sępólno Krajeńskie
Model: MONDEO Mk4
Silnik: 2,3 + LPG 161KM
Rocznik: 2008
Postów: 7
Domyślnie Odp: Ti-VCT check engin P0016 pojawia się i znika

Witam.
Przepraszam za tak długi czas od ostatniego wpisu.
U mnie problem z błędem P0016 występuje gdy obroty silnika spadną do obrotów biegu jałowego.
Gdy przytrzymam nogę na gazie w okolicach 1500obr i wyżej i skasuje błąd to on się nie pojawi. Gdy tylko zdejmę nogę z pedału błąd się wyświetli.

Czujniki pod względem elektrycznym sprawdzone (są niby sprawne) przez dwóch nie zależnych elektryków którzy stwierdzili tak samo że to problem mechaniczny a nie elektryczny.
Czy przyczyną może być ciśnienie oleju? Gdyż na wyższych obrotach problem nie występuje a jak odpuszczę gazu to błąd wskakuje?

Nie chciał bym zmieniać koła zmiennych faz jeśli można by tego uniknąć.
Macie jakieś pomysły?

Dodam jeszcze że samochód pracuje normalnie, ma moc jest dynamiczny, nie ma problemów z odpalaniem.

Ostatnio edytowane przez snajper1024 ; 15-07-2022 o 20:17
snajper1024 jest offline   Odpowiedź z Cytatem
Odpowiedz



Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum


Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 05:34.


User Alert System provided by Advanced User Tagging (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.