|
Dołącz teraz!
|
Dołącz już teraz do największej społeczności miłośników Forda w Polsce. Zarejestruj się i uzyskaj pełen dostęp do wszystkich działów, tematów i opcji jakie oferuje forum! |
|
|
Narzędzia wątku | Przeszukaj ten temat |
18-09-2022, 06:14 | #31 |
FORD|AUTHORIZED
Imię: Łukasz
Zarejestrowany: 22-10-2013
Skąd: Katowice
Model: Focus Kombi MK1
Silnik: 1.6 ZEtec SE
Rocznik: 2004
Postów: 8,558
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
kurde, filozofujecie tutaj.
to tylko wymiana tarcz, klocków. nie zmieniacie panewek na wale. spokojnie |
02-11-2022, 11:48 | #32 |
ford::average
Zarejestrowany: 04-03-2019
Model: Focus mk3 FL ST-Line
Silnik: 1.5 ecobieda
Rocznik: 2016
Postów: 63
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
Update odnośnie momentu dokręcania:
śruby / nakrętki ze stali węglowej, klasy 10.9 M10 - 70 Nm M12 - 135 Nm M14 - 175 Nm (zalecenie Forda, bo z tabel to okolice 200 Nm) (135 byłoby dla śrub klasy 8.8 - zawsze można sprawdzić na łebku, ale na fabrycznych jest zdaje się 10.9 - upewnię się jeszcze bo na wszelki wypadek zamówiłem nowe na przód) W Focusie MK3 FL z przodu są M14 - więc 175 Nm - informacja z serwisówki Forda z tyłu M10 - więc 70 Nm To są istotne informacje, bo ktoś dokręci za lekko i zabije siebie lub innych. Po prostu trzeba sprawdzić, lub zmierzyć jakie śruby były wcześniej. Tak w ogóle, zmieniacie śruby trzymające jarzmo do zwrotnicy, czy używacie starych jeśli nie mają śladów zużycia na gwincie, oraz nie były przeciągnięte? screen z serwisówki: [Tylko zarejestrowani użytkownicy widzą linki. ] Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Ostatnio edytowane przez SinclairX ; 02-11-2022 o 12:08 |
02-11-2022, 12:06 | #33 |
FCP member
Imię: Piotr
Zarejestrowany: 23-08-2014
Model: Focus
Silnik: 2.0 TDCi
Rocznik: 2016
Postów: 2,646
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
Ja jeśli zachodzi potrzeba ich odkręcenia to zwykle daje stare, wyczyszczę, dam kleju zrywalnego i jest git Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum.
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk |
02-11-2022, 13:31 | #34 | |
ford::expert
Imię: Ponury żniwiarz
Zarejestrowany: 08-02-2014
Skąd: Birmingham UK
Model: MK3 Estate Titanium X EcoBoost 182KM
Silnik: 1.6
Rocznik: 2012
Postów: 4,386
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
Już chciałbym widzieć jak delikatnie słabiej dokręcone śruby w tamtych okolicach spowodują śmierć.
W szczególności te M14 na 175Nm jak będą zakręcone na 150Nm gdzie ruda, bród, woda szybko tak ładnie zasklepiają te śruby, że szybciej trzeba będzie zużyć puszkę WD40 przy kolejnym serwisie hamulców niż martwić się o martwych pieszych na zebrze. Ale co ja tam wiem. Za mało śrub pourywałem przez ostatnie 6 lat bo zawsze mi się wydawało że "za mało dokręcam" ? Czas chyba awatar zmienić i usunąć ten amortyzator a wstawić jarzmo... Cytat:
Nie żebym się jakoś tutaj mądrzył. Z mechaniki samochodowej to jestem taka ciapa że większość nauki wyniosłem z YT i z tego forum. Ale pomimo że sam z chęcią powiem że "warto się kształcić" przed braniem się za prace przy aucie, tak podpowiem również, żeby nie wpadać w ten schemat robienia wszystkiego tak idealnie, że aż niewykonalne. Wiem, że mogą odezwać się głosy "ale to są hamulce a na drodze jesteś potencjalnie maszynką do zabijania ludzi" ale nie popadajmy w paranoję że "no tu śrubka musi być nowa bo instrukcja serwisowa mówi że musi być nowa". W wielu miejscach jest to prawda - wstawianie zużytych śrubek, kołków, zapinek - jest po prostu złym pomysłem bo taka śrubka może kosztować 10 zł i nie ma sensu doszukowiwanie się, czy stara jeszcze "da radę". Ale - jak przez lata wręcz się "zapierałem" że "wszystko musi być tak jak wyszło z fabryki" i jak głupi kupowałem jedną śrubkę za 12 zł, tak po wielu latach i wielu odkryciach że "no fajnie Ford oszczędzał byleby się popsuło" tak odpuściłem. I nie chodzi o montaż hamulców na trytki czy wkręcanie byle jakiej śrubki byleby trzymało, ale nie popadajmy w paranoję że M14 musi być na 175Nm. 175Nm to sporo. Na tyle sporo że przy 140-150Nm ta śruba siedzi tam naprawdę więcej niż musi. A co dopiero 175Nm. Można tyle walić? Oczywiście że można. Ale nie piszmy proszę, że zaraz mi się jarzmo rozkręci bo u mnie jest 150 czy 160Nm. |
|
02-11-2022, 13:49 | #35 |
ford::expert
Zarejestrowany: 23-01-2019
Skąd: B-stok
Model: Focus MK2
Silnik: 1.6 Ti-VCT
Rocznik: 12.2007 (modelowy 2008)
Postów: 2,624
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
To prawda. Mechanik jak robi, to nie patrzy na dane fabryczne tylko dokręca jak zwykle.
__________________
Ti-VCT: 115 KM -> 122 KM -> 128 KM -> ~135 KM Przepustnica 45 mm -> 52 mm Większy filtr oleju |
02-11-2022, 14:21 | #36 |
ford::average
Zarejestrowany: 04-03-2019
Model: Focus mk3 FL ST-Line
Silnik: 1.5 ecobieda
Rocznik: 2016
Postów: 63
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
jak ktoś dociąga z płynnym klejem do gwintów to 160 Nm będzie generować taką samą, albo odrobinę większą siłę ściskającą, jak sucha śruba na 175 Nm
Natomiast dokręcenie na 135Nm tam gdzie potrzeba 175Nm, szczególnie przy dokręcaniu na sucho to proszenie się o problemy. Poza tym są śruby typu Torque To Yield - w których przekracza się granice plastyczności i trzeba je wywalić po jednym odkręceniu. Natomiast te przy jarzmach nie wyglądają na takie, nie ma też w specyfikacji dokręcania Moment + x stopni - stąd pytanie czy można ich bezpiecznie użyć ponownie, jeżeli tylko nie są uszkodzone, lub przeciągnięte. Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. (Pytanie właśnie do praktyków) Szczerze mówiąc, przypadkiem trafiłem na zdjęcia skutków poluzowanego jarzma - auta w rowach z dziurami w felgach, bo ktoś się nie przyłożył, albo poskąpił. Pewnie o wielu takich przypadkach sie nie dowiemy, bo bohaterów którzy do nich doprowadzili, nie ma już wśród nas Goście nie mogą oglądać obrazków w postach. Zarejestruj się klikając tutaj aby uzyskać pełen dostęp do forum. Ostatnio edytowane przez SinclairX ; 02-11-2022 o 14:27 |
02-11-2022, 16:45 | #37 |
ford::specialist
Imię: MARIUSZ
Zarejestrowany: 09-04-2017
Skąd: TYCHY
Model: Focus mk3 FL trend
Silnik: 1.6 ti-vct 125hp
Rocznik: 2016
Postów: 722
|
Odp: Technicznie wymiana klockow i tarcz
Raz mi się wykręciła śruba mocująca przedni zacisk do zwrotnicy (nie Ford) i nikogo nie zabiłem, ani nie było problemu jechać tylko felga ucierpiała (obrys od zacisku) od tamtej pory daje klej zruwalny ii dokręcam swoją siłą z czuciem i problemu niema, ale dobrze znać te momenty, zwłaszcza dla tych co mają klucz dynamometryczny, bo nie każdy ma.
|
|
|
|